השוק

משנתה הכלכלית של טראס: התאבדות או ראייה לטווח הרחוק?

ראש ממשלת בריטניה החדשה לא נבחרה על ידי הציבור, אבל זה לא מפריע לה להוביל תוכנית תקציבית רחבת יריעה שתנסה לקבע את משנתה הכלכלית-ליברלית. כל הממלכה מצפה לראות האם מדובר ב"תוכנית קמיקזה" או כזו שתרומם את כל המשק
מערכת ice | 
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס (צילום מתוך האינסטגרם)
לשווקים הפיננסיים הייתה מחשבה אחת לאחר שבדקו את תוכנית ההוצאות הנועזת של ממשלת בריטניה תחת ראש הממשלה החדשה, ליז טראס: למכור הכל.
משקיעים הסוחרים בליש"ט ובאג"ח בריטי, רצו בדילוגים לאחר שרחוב דאונינג 10 הכריז על הפחתות המס - הגדולות ביותר מזה 50 שנה – שרה"מ מקווה שיגררו את הכלכלה מהמיתון הנוכחי ויעבירו אותה למסלול צמיחה של 2.5% בטווח הבינוני. כדי לשלם על הקיצוצים, ממשלתה תגייס עוד 45 מיליארד ליש"ט (49 מיליארד דולר) בחוב טרי, כמעט שליש מסך צרכי ההלוואות השנתי שלה.
עם זאת, במקום להשקיע בבתי ספר ציבוריים או בכבישים ובתשתיות, הממשלה שואפת להרעיף כסף על כיתת המשקיעים שלה. בין אם מדובר בביטול מגבלה על בונוסים של בנקים, ביטול מדרגת מס ההכנסה העליונה לעשירים ביותר או הקמת אזורים מיוחדים להשקעה ברחבי המדינה, בהם יוצעו לעסקים הורדות מסים, חוקי תכנון מקלים וצמצום רגולציה. התקציב היה כל כך מפלגתי עד כדי כך שאפילו חלק מתומכי מפלגתה המסורתיים הסמיקו.

"קיצוץ המס העצום הזה לעשירים מאוד - בזמן משבר לאומי וחרדה בקרב עובדים ואזרחים בעלי הכנסה נמוכה - שגוי", קבע חבר הפרלמנט השמרני ג'וליאן סמית', שר בממשלה לשעבר שכיהן לצד טראס.
 
מבקרי הממשלה הלכו רחוק יותר, וטענו שאימוץ השיטה הרדיקלי של כלכלה מטפטפת, שהונהגה בבריטניה תחת מרגרט תאצ'ר בשנות ה-80, לא יעשה מספיק כדי לעזור לאלה שנאלצו בחודשים הקרובים לבחור בין חימום הבית לאוכל, שכן האינפלציה נמשכת במהירות, בשיעור שנתי של 10%.
"חורף של דלות מגיע למיליונים, לא בגלל שאנחנו מדינה ענייה, אלא בגלל שאנחנו מדינה יותר ויותר לא שוויונית", הזהיר גורדון בראון, ראש ממשלת הלייבור האחרון.
התקציב של טראס, בהשפעת חברי הפרלמנט שלה, התקבל דווקא בביקורת עוד יותר נוקבת בקרב משקיעים, שהצביעו ברגליים בהמוניהם נגדו.
 
עלויות ההלוואות עבור משרד האוצר של בריטניה עלו ככל שקיצוץ המס ביטא סיבוב פרסה קיצוני יותר כנגד שרת האוצר לשעבר רישי סונק. שיעורי האג"ח הממשלתיות לשנתיים עלו בקצב המהיר ביותר מאז 2009, בעוד שהתשואות לחמש שנים ראו את העלייה הגבוהה ביותר ביום אחד מאז 1991, כאשר שוקי החוב דרשו פרמיה גבוהה יותר להחזיק באג"ח בריטיות על פני חלופות בטוחות במיוחד כמו אג"ח ארה"ב. או חבילות גרמניות.
 
אפילו ההצעה לבטל את העלאה המתוכננת של סונק בשיעור מס החברות, בשיעור של 19% - הנמוך ביותר בכל מדינת G7 - לא הצליחה להרים את הסנטימנט הכללי שכן הליש"ט צנח ביותר מ-3% ונסחר מתחת ל-0.109 דולר – השער הנמוך ביותר שנראה מזה 37 שנים.
עם זאת, טראס משווקת שיטת שוק חופשי שעושה כבוד לאשת הברזל הבריטית, ועשויה לקדם את עיקר המדיניות שלה, ללא מרד ממשי בשורותיה. היא יורשת רוב בלתי עביר של 71 מושבים בו זכה קודמה, בוריס ג'ונסון, לפני כמעט שלוש שנים, ומשמעת מפלגתית נוקשה נאכפת בדרך כלל לפני הצבעות חשובות.
מנכ"ל המכון הכלכלי של לונדון (IEA) שיבח את ההתרחקות ממודל כלכלי של מסים גבוהים ורגולציה גבוהה, וטען בראיון ל"סקיי ניוז" ביום שישי שהתכונית תזניק מחדש את הצמיחה ובסופו של דבר תזלוג גם אל משפחות בעלות הכנסה נמוכה.
 
"גאות עולה מרימה את כל הספינות", אמר מארק ליטלווד מטעם ה-IEA, וסייג את טרוס יותר בתבנית של רונלד רייגן מאשר של תאצ'ר מבחינה כלכלית. הוא לא חלק על כך שהתקציב יועיל במידה רבה לעשירים, אבל טען שזה שיפוטי וקצר ראייה מדי בהתחשב בפוטנציאל הצמיחה: "אם כל מה שמעניין אותכם היא ההשפעה החלוקה של הפחתת המסים ב-24 השבועות הקרובים, אתם לא הולכים לאהוב את החבילה הזו אם אכפת לכם יותר מהעניים."
עם זאת, ייתכן שלטראס יש בכלל בעיה של לגיטימציה, שכן לממשלה שלה אין מנדט למדיניות כזו. היא מונתה כמנהיגת המפלגה, ובהמשך כראש ממשלה, בתחילת ספטמבר עם קולות של כ-80,000 חברי מפלגה שמרנים בלבד. היא לא צפויה להכריז על בחירות בזק בזמן הקרוב, כשמפלגת הלייבור מתחזקת בסקרים.
טים מונטגומרי, אסטרטג המפלגה השמרנית ויועצו לשעבר לממשלתו של בוריס ג'ונסון, טען כי על המדיניות יש את כתב היד של ה-IEA. צוות החשיבה הוא אחד מכמה חסידי מדיניות ליברטריאנית בלונדון שחולמים על כלכלת בריטניה בעלת מס נמוך ורגולציה נמוכה במודל של סינגפור. (נשמע מוכר?) "בריטניה היא כעת המעבדה שלהם." הוא אומר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה