דעות

לסגור ללבנון את החשמל ולהמריד את אזרחיה נגד חיזבאללה

הגיע הזמן לגבות מחיר ממדינת לבנון. מהתשתיות ומאזרחי לבנון, הם צריכים לשלם מחיר כזה שיעביר אותם את מחסום הפחד, שידחוף אותם לרחובות ויאתגר את אחיזת החנק של חיזבאללה. עלינו להשבית את ארבעת תחנות הכוח המספקות את כל תצרוכת החשמל של לבנון. כשתשרור עלטה מוחלטת, ההמונים ינהרו לרחובות
עודד עילם (צילום יוטיוב/ כאן חדשות)
עודד עילם, הרבה פעמים ניתן לקבל תמונה מאלפת ורחבה דווקא מפרטים גלויים קטנים חסרי חשיבות לכאורה בתקשורת הגלויה.
לפני מספר ימים נתקלה עיני בהודעה שגרתית בתקשורת הלבנונית. מע"צ בדרום לבנון קורא לאזרחים שלא להגיע לכביש היציאה הצפוני מנבטיה מאחר ומתבצעות במקום עבודות תשתית של הנחת צנרת וזיפות אספלט. הנהגים מתבקשים להימנע מהגעה  מאחר וייווצרו במקום פקקים. נבטיה  הינה עיירת המחוז השיעית הגדולה בדרום, מעוז של החיזבאללה במרחק של 12.7 ק"מ צפונית למטולה. והחיים במקום מתנהלים כסדרם במרחק 12.7 ק"מ בדיוק דרומה למטולה, יישובים חרבים ריקים מאדם, אין פקקים, בתים נטושים, עזובה, יערות שרופים. ולאיש אין מושג אם ומתי יחזרו התושבים. אי הסימטריה זועקת.
אבל אירע עוד דבר. כישלון המתקפה האיראנית ב-13 באפריל וכישלון המתקפה של החיזבאללה ב-25 לאוגוסט הפתיעו  אותו ואת פטרוניו וחשפו את חולשתם. הם נבוכים, הם כבר לא כל כך משוכנעים כי השיגו איזון אסטרטגי מולנו. הצעצועים היקרים שברשותם: טילים וכטבמי"ם אותם פיתחו כמעט עשרים שנה, איך נאמר? לא ממש הבקיעו. הם מבינים כי לצה"ל יש יכולות מודיעיניות ומענה והוא לא רע בכלל. אבל שפת הסימנים שלנו הולכת ומידלדלת.
החיזבאללה לומד אותנו באמצעות המילים והטרמינולוגיה שלנו. מילים אינם רק תיאור, הם הבניה של מציאות, פעולות לעיתים קרובות מיישרות קו עם המילים. ועל כן שינוי השפה הוא גם שינוי תודעה.
מערכת הביטחון וההנהגה המדינית מרבים במילים כמו הסכם, הפסקת אש,  הסדרה וכו'. במילים אחרות, בואו נלחץ על כפתור ה - pause, נכריז על תיקו, נפסיק את הלחימה, נתארגן ונתעצם. נמלא את מצברי הלגיטימיות הבין לאומית ואו אז בעוד שנה שנתיים שלוש נקים קואליציה רחבה ונתקוף את החיזבאללה ואיראן בחמת זעם "ומה זה נראה להם".
אולם זאת אשליה מוחלטת שכמו בעבר תתנפץ על סלע המציאות.
אני חוזר לנאום של נסראללה. מה הסבטקסט? שיח אמפטי, לא מתנכר, מחפש תמיכה. נסראללה במצוקה פנים לבנונית הוא זקוק לעדות ולפלגים השונים ולבני העם הפשוטים כמו אוויר לנשימה. הוא ממתג עצמו ככוח המגן הבלעדי של לבנון. הוא איננו משרתם של האיראנים, הוא וארגונו נמנעים מלפגוע באזרחים ישראלים על מנת לא לחשוף את אזרחי לבנון לפעולות תגמול. ואכן הפגיעה עד כה בלבנון גופא איננה קיימת כמעט. ישראל חייבת על כן לפגוע בדיוק בנקודה הזאת.
הסדר מבחינתו של נסראללה זה ניצחון בתנאיו. הוא ישלוף מהבוידעם את הסכם 1701  שסיים את מלחמת לבנון השנייה. ההסכם יאפשר לו להתעצם מחדש במקום כמה מאות טילי פתח 110  מדויקים יהיו לו כמה אלפים. הוא ילמד יפיק לקחים. ההנהגה שלנו תציג את ההסכם לציבור הישראלי כמו ראש ממשלת בריטניה צ'מברליין שירד ממטוסו לאחר הפגישה עם היטלר בניסיון נואש למנוע מלחמת עולם. יד אחת אוחזת בכובעו והשנייה מנפנפת בהסכם הפיוס עם "הר היטלר".
אסור לישראל להגיע להסדר על בסיס המצב הנוכחי ,זה כמו לנסות לנגב כתם או במילותיו של המשורר דוד אבידן מישהו ניסה לגרד את הכתם מהקיר אבל הכתם היה כהה מידי אם כך או אם כך, הכתם נשאר על הקיר.. .
המערכה הנוכחית חייבת לעבור שינוי ולהתנהל עכשיו בשדה של מדינה מול מדינה לגבות מחיר ממדינת לבנון. מהתשתיות ומאזרחי לבנון ,הם צריכים לשלם מחיר כזה שיעביר אותם את מחסום הפחד, שידחוף אותם לרחובות ויאתגר את אחיזת החנק של החיזבאללה. דוגמא קטנה השבתת ארבעת תחנות הכוח המספקות את כל תצרוכת החשמל של לבנון, עלטה מוחלטת, ההמונים ינהרו לרחובות.
בראש וראשונה עלינו לשנות את הטרמינולוגיה, את המילים: להפסיק עם הסדר, הסדרה, הסכם זמני, פסק זמן וכו' הגיע העת  לשפה אחרת. פתגם בערבית אומר כשחרבך חדה המילים שלך צריכות להיות חדות יותר. אולי לבחור במילותיו של קלינט איסטווד בסרט הארי המזוהם כשהמפקח קלהאן מכוון את אקדח המגנום לנבל שמנסה לאחוז בנשקו ומסנן: " קדימה תעשה לי את היום".
הכותב: עודד עילם, לשעבר ראש חטיבת הפח"ע במוסד

תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ברוך הבא לגיהנום ...סליחה למזרח התיכון
    אלי 09/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד גאון, על באשיר גו'מאייל שמעת? הוא נרצח דקה אחרי שהמלכנו אותו לנשיא כל המומחים שמשחזרים את השטויות שלהם תבדקו מה שאתם מציעים כמה פעמים כבר זה נעשה והוצע המקום הזה תחת שעון חול (לא זה שנזרק על בן דביר) המדינה במצב הפילוג שלה הולכת ונחרבת מעצמה.היא הרזיקה יפה מאוד בדיקטטורה של מפאי האדומהכי אז המזרחים היו חלשלושים ומאז שבגין עלה לשלטון והתסיס אותה לפילוג ונתניהו הפך את זה לאמנות הדרך לתהום סלולה ,נתניהו יכנס להסטוריה כמחריב המדינה אבל גם כראש הממשלה האחרון שלה
    סגור
  • 1.
    צודק
    מרגלית 09/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    צודק!!!
    סגור