דעות

הפריפריה נדחקת לאחור והאדישות לגורלה מסכנת את עצם קיומנו

תארו לעצמכם שהיו לוקחים את ה-13 מיליארד שקל שניתנו השנה להסכמים הקואליציוניים, ומשקיעים אותם בחינוך בפריפריה, זו הייתה מהפכה חינוכית וחברתית שהייתה יוצרת הזדמנות אמיתית לכל ילד להגיע למקסימום הפוטנציאל שלו
מאיר שטרית (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
"הדואג לימים זורע חיטים, הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים". משמעות המשפט הידוע של המחנך הדגול יאנוש קורצ’ק, מתווה את הדרך ליצירת חברה המבוססת על ערכים של דאגה לזולת ואחריות קהילתית במובן הרחב והעמוק שלה.
ישראל היא  הדוגמא הבולטת ביותר לכורח בתפיסת עולם זאת. לצערי בנסיבות הנוכחיות ישראל לא מקיימת את העיקרון החשוב הזה ובזה בעצם מסכנים את קיומנו כעם וכמדינה.
 אם עשרות אחוזים מתלמידי ישראל אינם לומדים תכנית ליבה הם מראש נדונים לחיים של עוני וחוסר יכולת להשתלב בחברה המודרנית, ובוודאי שתרומתם למדינה תהיה מזערית, אבל גם בבחינות הממלכתי, ניתן לראות את הפערים הגדולים  בים ערי המרכז המבוססות לבין ערי הפריפריה בהישגים של התלמידים.
במבחנים הבינלאומיים בחינוך -״טים״ ו ״פיזה״ הישגי התלמידים הישראליים נמוכים מאוד בהשוואה למדינות המצטיינות בכך כאשר במקומות הראשונים סינגפור קוריאה וכו״.
בעשורים הראשונים לקיום המדינה ישראל הצטיינה בכל המישורים בחינוך, גם כאשר המדינה הייתה מדינה ענייה ובקשיים, עתה מתקיים בנו הפסוק ״וישמן ישורון ויבעט״  דווקא כאשר המדינה מבוססת ועשירה בכל קנה מידה כלכלי, אנו נגררים מאחור והכל מעשה ידנו.
צריך לזכור כי אויבינו אל גברו עלינו עד כה אף פעם למרות היתרונות שלהם בכל מרכיבי העוצמה, טריטוריה, נשק, כסף, כמות האוכלוסייה וגודל הצבא. היתרון היחידי שהיה לנו היה היתרון האיכותי שלנו, הנחישות, ההקרבה מנגד, האמונה בצדקתנו - כל אלה גיבשו אצלנו את המרכיב המרכזי ביכולת לגבור על האויבים. היה ברור כי אם נאבד את היתרון האיכותי נאבד הכל.
בעיני תיאור ההגנה על המדינה  הוא כחומה המקיפה א המדינה מסביב, החומה הזאת עשויה מלבנים, כל עוד הלבנים שלמות ואחוזות היטב זו בזאת  לא ניתן לפרוץ את החומה אבל אם חלק מהלבנים שבורות או לא אחוזות היטב זו בזאת, כל החומה לא שווה דבר כי ניתן בקלות לפרוץ אותה. כל לבנה בחומה הזאת בעיני היא ילד ישראלי אחד, ולכן תפקידנו כמדינה הוא להביא כל ילד למקסימום הפוטנציאל שלו ולחבר בינו לבין חבריו.
לצערי זה לא נעשה כיום, כי עדיין ילדי בית הספר מתחילים ללמוד בשעה שמונה בבוקר וחוזרים בצהריים, ואז ההורים צריכים לדאוג להמשך חינוכם בחוגים שונים אומנות, ספורט, מוסיקה וכו' כאשר כל חוג עולה הרבה ולמי שיש ילדים אחדים קשה עוד יותר. כמו כן בהרבה מקרים אחד ההורים נאלץ להפסיק את עבודתו בצהריים כדי לטפל בילדים. התוצאה - ילדים במקרה הטוב בבית צמודים לטלוויזיה או למסכים אחרים.
זאת הסיבה שבגללה יזמתי את חוק יום חינוך ארוך שעל פיו כל ילדי ישראל מגן הילדים ואילך יהיו במוסדות חינוך משעה 08:00-17:00  ויקבלו בבית הספר את החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי כולל ארוחת צהרים וחוגים בכל התחומים, בצורה זו ההורים יוכלו לעבוד משרה מלאה לטובת הכלכלה שלהם ולא יצטרכו שאחד מהם יפסיק את עבודתו שלא לדבר על העלויות הגדולות של החוגים. כך נהוג בהרבה מדינות מתקדמות בעולם. לצערי המדינה קוברת את החוק הזה בחוק ההסדרים כבר עשרות שנים.
ובינתיים המדינה מתנהגת בצורה מוזרה: אנו בונים בית ספר יסודי שפועל משעה 08:00 עד 13:00 ואז בוגרים אותו מנקים אותו הוא עומד ריק עד למחרת בבוקר. במקביל בונים מתנ״ס שפועל משעה 16:00 עד 23:00 ואז סוגרים אותו , מנקים אותו והוא עומד ריק על למחרת אחה״צ.
כראש עיריית יבנה אני הפעלתי את בתי הספר היסודיים ביבנה כמתנסים בשעות אחה״צ והילדים יכלו לקבל את כל החוגים השונים בבית הספר. אפשר לעשות זאת בכל מקום עם קצת תכנון ומימון. כאשר אנו לא נותנים לילד את האפשרות להתפתח הן בלימודיו והן בקישוריו השונים, אנו מקפחים אותו. ולכן מה הפלא  שיש פגיעה ביתרון האיכותי .
עתה, כאשר המדינה במלחמה, עדיין לא ברור אם שנת הלימודים תיפתח. בעוד ימים אחדים, זה הגיוני בעיני מישהו?
תארו לעצמכם שהיו לוקחים את ה-13 מיליארד שקל שניתנו השנה להסכמים הקואליציוניים, ומשקיעים אותם בחינוך כפי שאני מציע, זו הייתה מהפכה חינוכית אמיתית. וכמו כן מהפכה חברתית שהייתה יוצרת אכן הזדמנות אמיתית לכל ילד להגיע למקסימום הפוטנציאל שלו.
כאמור הדואג לדורות מחנך בנים.
הכותב: מאיר שטרית, חבר כנסת ושר בממשלות ישראל לרבות שר החינוך. קודם לכן כיהן כראש העיר הראשון של יבנה
 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הביבי ודרעי רוצים את המרוקו והמזרח בורים, כך ימשיכו ל..
    בצלאל, מחל לשעבר 09/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לבחור ש"ס, מחל!
    סגור
  • 7.
    שיטרית
    ביבי 09/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בכיין שכחו ממך לך מותק תהנה מהפפנסיה מי זוכר אותך אף אחד לא אשם בקריירה שלך רק אתה אז סע סע
    סגור
  • 6.
    שיטרית
    jethro 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד לקקן של השמאל ימני גלותי
    סגור
  • 5.
    אסור לתת לו במה !
    דוד 09/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין זכות דיבור למי שתמך בהתנתקות וצחק שיהיו טילים מעזה !!! בוחן-מציאות תת אפס.
    סגור
  • 4.
    שיטרית
    מני 09/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איש רדוד וחלול הרי אתה מתגאה שהייתה ראש עיר ראשון ח"כ שר וגם זיין מה עשית יהארף
    סגור
  • 3.
    מאיר שטרית
    רחל 09/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר שפטרית כמה שאתה צודק. היית שר החינוך הכי איכפתי לילדינו דאגת לחינוך הכי טוב ונכון . ילדנו פרחו למדו והשכילו לתארים והצלחה בכל תחום בחייהם. היום נגדנו גם כשיש בי"ס בקושי לומדים, תנ"ך מוקצה כשמתקרבים לבגרויות נותנים לעשות עבודה במקום להיבחן, כי לא למדו. לא משקיעים בלימודיהם העיקר רוצים תוספות על מה?? גם באוצר מזלזלים בחינוך משקיעים במשרדים פחות יעילים במקום לטובת ילדינו שילמדו ויקבלו ערכים גבוהים כפי שהיה בזמנך. חייבים במשרד החינוך אנשים בעלי שיעור קומה שידטגו לחינוך אמיתי של ילדנו ונכדינו במיוחד בתקופה כל כך מאתגרת. חייבים לרפא את החינוך ולעשות יותר בבתי הספר. כעת נגדנו בבית במקום בלימודים. כל שנה המלחמה המטורללת הזאת זה כבר נמאס.
    סגור
  • 2.
    זיבלון תמיד דאגת רק לעצמך .טוב שאתה לא בפוליטיקה יותר (ל"ת)
    רחל 08/2024/30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    כתבה 0
    ניר אייל 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בשני דברים מצטיין כותב הכתבה, הראשון - טפיחות עצמיות על שכמו בהאדרת מעשיו בעבר והשני - התבטלות עצמית בפני אדוני הארץ הלבנים הפרווילגים. שיהיה לו לבריאות
    סגור