השוק

אחרי המפלות בבורסה – באיחוד האירופי מתכננים להגדיל את המס על ענקיות הטכנולוגיה

מניות אפל, אמזון, ואלפבית צנחו בסוף השבוע האחרון ב-7-8%, אך באיחוד האירופי סבורים כי הרווחים העצומים של ענקיות הטכנולוגיה צריך לכלול גם מיסוי מוגדל
רועי בהריר-פרל | 
ג'ף בזוס, אמאזון (צילום מתוך עמוד הפייסבוק של ג'ף בזוס, ויקיפדיה/Joe Mabel)
האיחוד האירופי מבקש להגדיל את שיעור המס על ענקיות טכנולוגיה כמו אפל, אמזון ואלפבית (החברה האם של גוגל) נוכח התחזקותם במהלך משבר הקורונה כתוצאה מהמעבר לעבודה מהבית. לטענתו של נציב האיחוד לכלכלה ולמיסוי פאולו ג'נטילוני - ראש ממשלת איטליה לשעבר - "אי אפשר עוד לקבל את זה שהמנצחות הגדולות של המשבר לא תשלמנה את חלקן ההוגן במיסים באירופה". היעדר מיסוי ברמה מספקת, לדבריו, יקשה מאוד על האיחוד להתגבר על הפערים מול ארצות הברית.
עוד ב-2018 חשפה נציבות האיחוד תכנית לפיה חברות הענק תשלמנה מסים במדינות שהן פועלות בהן - כלומר, מדינות שהלקוחות שלהן חיים בהן - ולא רק במדינה שבה ממוקם המטה שלהן. ארצות הברית התנגדה למהלך נחרצות בטענה שמס מסוג זה ישפיע בעיקר על חברות אמריקאיות. כעת, הנושא חוזר לסדר היום עקב מצבן הכלכלי ההולך ומחמיר של מדינות אירופה, שמחפשות דרכים להגדיל את הכנסתן במהלך משבר הקורונה.
בימים אלה מקיימות מדינות ה-OECD מו"מ בנוגע לסוגיית המיסים של חברות הטכנולוגיה הגדולות ובאיחוד האירופי הכריזו כי אם לא יימצא שם פתרון עד לסוף השנה הנוכחית, החל משנת 2021 יוטל עליהן מס דיגיטל חדש. יש לציין כי ביוני האחרון החליט ממשל טראמפ לפרוש מהמו"מ, כך שהסיכוי למצוא פיתרון עד לסוף השנה קטן מאוד. לטענתו של ג'נטילוני, הסיבה לפרישתה של ארצות הברית היא בעיקר הבחירות המתקרבות. לדבריו, לפני הטלת מס באופן חד-צדדי, עדיף לנסות להגיע לפיתרון של הסוגייה ברמה הכלל-עולמית.
בינתיים, כחלק מצלילת מניות הנאסד"ק בארצות הברית במהלך סוף השבוע האחרון, גם המניות של ענקיות הדיגיטל מאבדות גובה: מניית אמזון רשמה ירידה של כ-6.7% מיום חמישי עד לרגע כתיבת שורות אלה, מניית אלפבית ירדה בכ-7.9% ומניית אפל, שפוצלה בשבוע שעבר, ירדה בכ-8% - מה שבא לידי ביטוי בצניחת שווי החברה בכ-180 מיליארד דולר אל מתחת ל-2 טריליון דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה