מדדים ומחקרים

דו”ח חדש מסכם: הכשלים בחמ”לים בעוטף עזה לפני המתקפה

דו”ח חדש מציע תובנות על החמ”לים הקדמיים בעוטף עזה בעקבות השבעה באוקטובר, חושף כשלים במערכת הביטחון ומדגיש את תחושת הבגידה של ההורים שכולים ואת הצורך במסקנות מעמיקות בנושא האחריות וההכנה לאירועים
מערכת ice | 
גבול עזה (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
דו"ח מיוחד שהתפרסם השבוע, במלאת שנה למלחמה, מציע תובנות מעמיקות על החמ"לים הקדמיים בעוטף עזה ועל הכשלים שהובילו לאסון הגדול ביותר בתולדות המדינה. הדו"ח, שהוכן על ידי צוות רב-תחומי בראשות פרופ' שיר דפנה-תקוע מהמכללה האקדמית אשקלון, פרופ' אילת הראל מאוניברסיטת בן-גוריון ושופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, סביונה רוטלוי, עוסק בתיעוד מעמיק של השירות בחמ"לים בעקבות המתקפה של חמאס.
החוקרות ערכו למעלה מ-60 ראיונות עם תצפיתניות, קצינים בכירים ובני משפחות של חיילות, במטרה לבחון את התנאים והאתגרים שעמדו בפניהם. מהדו"ח עולה כי במהלך הראיונות חזרו תקלות חמורות, כמו חוסר הכנה לפשיטות, עם מפקדות שלא ידעו כיצד לפעול במקרה חירום. המילים "זה רק תרגיל" ו-"חמאס מורתע" נשמעו פעמים רבות, מה שמעיד על חוסר רצינות בהתמודדות עם מציאות מתוחה.
בנוסף, החוקרות מדגישות את תחושת הבגידה שחוו הורים שכולים, אשר לא קיבלו תשובות לגבי גורל בנותיהם. הדו"ח גם מציין את התנאים הפיזיים השקים בחמ"לים, אך יחד עם זאת, מתאר את האחווה והמסירות בין החיילות, שהיו גורמים מכריעים בעבודתן המורכבת והמסוכנת. הממצאים מהדו"ח מצביעים על צורך מיידי בבדיקת האחריות של כל הגורמים המעורבים במערכת הביטחון ובתהליכי קבלת ההחלטות.
פרופ' שיר דפנה-תקוע: "פומביות ממצאי הדו"ח המפרטים את ממדי האסון, הטרגדיה האנושית והכישלון המדיני והצבאי,  תאפשר לכל הגורמים המעורבים לקבל עליהם אחריות ולהפיק לקחים. כמו כן היא תאפשר לחיילות להנכיח את עצמן בתהליך ההחלמה האישי והלאומי ולחולל שינוי בעמדות כלפי השירות הצבאי שלהן וכלפי שירותן של נשים בצבא בכלל".

פרופ' שיר דפנה-תקוע (צילום: רחל רינת היילינג)
השופטת בדימוס סביונה רוטלוי: "ברור לנו שכאשר תוקם ועדת חקירה ממלכתית סיפור החיילות בחמ"לים הקדמיים יהיה חלק חשוב מניתוח הכשלים של השבעה באוקטובר".

סביונה רוטלוי (צילום: רן אסנת)
פרופ' אילת הראל ציינה כי יש להבחין בין תחושת החיילות שלא הקשיבו להן לבין השאלה המהותית למי הועבר המידע ומדוע הוא לא תורגם לשינוי מדיניות. "מן הממצאים שלנו עולה שהמידע הועבר הלאה ונדון בדרגים גבוהים יותר בחילות שונים ובפורומים שונים, אך אין ביכולתנו לקבוע היכן נעצר. יש לבחון זאת בקפידה במסגרת ועדת חקירה ממלכתית".

פרופ' אילת הראל (צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה