השוק

לידר שוקי ההון בתחזית אופטימית: "הגירעון התקציבי צפוי להתמתן"

על פי סקירת המאקרו של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הגירעון התקציבי צפוי להתמתן ברבעון האחרון של השנה. הגירעון הממשלתי עלה ל-8.5% תוצר, אך צפוי להתכווץ ל-7.2%. בנק ישראל צופה שהריבית תישאר ללא שינוי בשנה הקרובה, עם אפשרות להעלאה אם האינפלציה תישאר גבוהה
מערכת ice |  1
יונתן כץ (צילום איה בן עזרי, shutterstock)
על פי סקירת המאקרו של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הגירעון התקציבי צפוי להתמתן ברבעון האחרון של השנה. הגירעון הממשלתי עלה ל-8.5% תוצר, אך צפוי להתכווץ ל-7.2%. בנק ישראל צופה אי שינוי בריבית לשנה קדימה, עם אפשרות להעלאה אם האינפלציה לא תתמתן. בנוסף, שוק האג"ח עשוי להיתקל באתגרים בעקבות המשך הלחימה והצפי להעלאת ריבית על ידי הפד.
המשנה לנגיד משדר אפשרות להעלאת ריבית:
כמה פעמים במסיבת העיתונאים, הנגיד הסביר שצפויה האצה באינפלציה בטווח הקצר, בעיקר בשל גורמי היצע, אך צפויה התמתנות לאחר הרבעון הראשון בהנחה שמרבית בעיות ההיצע יפטרו.
הנגיד אמר שגם בתקופת הקורונה האינפלציה עלתה ל-5%, מעבר לריבית הבסיסית. כלומר, המדיניות המוניטארית צפויה להיות סבלנית, אך תלויה בנתונים כמובן בטווח הקצר. עוד אוסיף הנגיד, שסיום מהיר של המלחמה והתכנסות האינפלציה עשויים לתמוך בהורדת ריבית.
כצפוי, הגירעון שנה אחורה האיץ ל-8.5% במונחי תוצר עד ספטמבר מ-8.3% באוגוסט. הוצאות הממשלה עלו ב-31.2% מתחילת השנה לעומת גידול של 5.4% בהכנסות 5.7% גידול בהכנסות ממסים. ההוצאות בנטרול ההוצאות בגין המלחמה עלו ב-8.3% זאת לעומת גידול מתוקצב מתון יותר של 4.9% גם למעט ההוצאות בגין המלחמה כולל תמיכות עבור המפונים והמגויסים הממשלה מנהלת מדיניות פיסקאלית מרחיבה.
ברבעון האחרון של שנת 2023, הגירעון המצטבר הסתכם ב-73.3 מיליארד שקל שיא עוצמת המלחמה ופגיעה בהכנסות, זאת לעומת גירעון של 23.5 מיליארד שקל ברבעון
הרביעי של 2022 במידה והגירעון ברבעון האחרון של השנה הנוכחית יסתכם ב-50 מיליארד שקל, אז הגירעון יסתכם ב-7.2% ב-2024.
עד כה, האוצר גייס נטו סכום של 112.8 מיליארד שקל בשוק המקומי ו-28.9 מיליארד שקל בחו"ל. סך המימון הסתכם ב-141.9 מיליארד שקל זאת לעומת לעומת גירעון למימון של 92.5 מיליארד שקל הגירעון צפוי להסתכם ב-143 מיליארד שקל ב-2024.
במידה והאוצר יתמיד בקצב גיוס שבועי ממוצע של 4 מיליארד שקל עד סוף השנה יהיה מדובר בגיוס נטו מעל פדיון הקרן של כ-16 מיליארד שקל ברבעון האחרון של השנה. יחד עם זאת, צפוי פדיון נטו בחו"ל של כ-10 מיליארד שקל בהנחה שהאוצר לא יבצע גיוס נוסף השנה. לכן, סך המימון כולל מעט מכירת קרקעות צפוי להסתכם ב-147 מיליארד שקל השנה, בדומה לגובה הגירעון. לסיכום, האוצר צפוי לשמור על קצב הגיוס השבועי הנוכחי עד סוף השנה. שוק אג"ח יגיב להתפתחויות באישור מסגרת תקציב 25 בסוף חודש.
ציפייה להתמתנות בפעילות קדימה
לפי סקר מגמות בסקטור העסקי, שיעור החברות, אשר מדווחות על התרחבות נותר יציב על 17 נקודות בדומה לאוגוסט, אך נמוך יחסית לנתון של ערב המלחמה שעמד על סביב 23-24. יחד עם זאת, מסתמנת התאוששות באזור הדרום והרעה בצפון. הצפי לשינוי בפעילות בחודש הבא נותר שלילי על 1.0 נקודות זאת בדומה לחודש הקודם.
בתעשייה, קיים צפי לגידול בהזמנות בשוק המקומי וליצוא .במסחר קיים צפי לגידול בפעילות כנראה לקראת החגים. בענפי השירותים מסתמנת חולשה שירותי אוכל וכו', למעט ענף שירותי היי טק אשר צופה גידול ביצוא. ענף הבינוי ממשיך לצפות להתכווצות בפעילות.
לסיכום, ענפי התעשייה והמסחר ממשיכים להוביל את הפעילות הכלכלית, כאשר יתכן שהגידול בפעילות במסחר מושפע מעונתיות לפני החגים. הצפי לגידול ביצוא שירותי היי טק בהחלט מעודד. יחד עם זאת, סקר ספטמבר עדיין לא כולל את מלוא ההשפעה הממתנת של הרחבת טווח הטילים באזור הצפון.
עלייה בציפיות האינפלציה בסקטור העסקי
בגזרת האינפלציה, אין תמונה אחידה בסקטור מגמות בסקטור העסקי: ציפיות האינפלציה שנה קדימה עלו ל-3.04% מ-2.78% לפני חודש, התחזית הגבוהה ביותר מאז חודש יולי 23 יתכן שהפיחות בחודש ספטמבר השפיע על ציפיות האינפלציה.
מנגד, בשאלה לגבי הצפי לשינוי במחירים בחודש הבא לפי ענפים מסתמנת התמתנות ובפרט בענפי השירותים לעומת חודש ספטמבר בשנתיים הקודמות, אך עלייה לעומת השנים לפני הקורונה. לגבי הרכיב של חומרת המחסור בעובדים, יש מעט הקלה בבינוי, אך עלייה מתונה בעוצמת המחסור בעובדים ביתר הענפים.
ארה"ב: מחירי השירותים ממשיכים לעלות
מדד חודש ספטמבר לא מצביע על המשך התמתנות בסביבת האינפלציה. אינפלציית הליבה האיצה ל-3.3% מ-3.2%. אומנם מחירי השכירות עלו "רק" ב-0.3% בחודש ספטמבר לאחר 0.5% באוגוסט, אך מחירי השירותים האחרים עלו ב-0.4% לאחר 0.3% עם עלייה במחירי הטיסות וביטוח רכב.
מחירי מוצרי הליבה עלו ב-0.2% לאחר רצף של ירידות מחירים בחצי השנה האחרונה. חלה עליה במחירי הרכבים, הלבשה ורהיטים. אינפלציית הליבה האיצה בשלושת החודשים האחרונים לקצב שנתי של 3.08%, האצה מ-2.06% לפני חודש.
אינפלציית הליבה PCE צפויה להתפרסם בסוף החודש וצפויה לעלות גם ב-0.25% ולשמור על קצב שנתי של 2.7%. מדד מחירי התפוקה ליבה PPI עלה ב-0.2% בהתאם לציפיות. ציפיות האינפלציה של משקי הבית לפי מדד מישיגן עלו ל-2.9% מ-2.7%. מספר דורשי העבודה החדשים עלו ב-33 אלף בשבוע האחרון ל-258 אלף, אך מדובר בהשפעה חלקית של הוריקן מילטון.
השלכות:
נתוני האינפלציה והתעסוקה בספטמבר אינם תומכים בהורדת ריבית כלל ב-7 בנובמבר, למרות שהשוק מתמחר כ-80% הורדה של 0.25% ב-3.11. בנובמבר, יתפרסמו נתוני תעסוקה של חודש אוקטובר. למרות עליית התשואות הארוכות בארה"ב בשבוע האחרון ל,4.1%- קיים פוטנציאל לעלייה נוספת.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה לא מתמתן זה להטוט חשבונאי
    רואה חשבון 10/2024/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משווים רק שנה אחורה ושנה שעברה הגירעון היה מטורף
    סגור