השוק

נגיד בנק ישראל: נשקול להעלות ריבית אם האינפלציה תעלה בקצב מהיר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון שומר על אמינות ואומר במסיבת העיתונאים שלאחר ההודעה על גובה הריבית כי בנק ישראל ישקול העלאת ריבית אם האינפלציה תתקבע (ברמות הגבוהות) או אם היא תעלה בקצב מהיר
ניצן כהן | 
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני, יונתן זינדל)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הוא אולי הגורם האמין היחיד היום במערכת הכלכלית הישראלית. ירון אומר במסיבת העיתונאים שקיים לאחר פרסום ההודעה על הריבית כי בנק ישראל ישקול העלאת ריבית אם האינפלציה תתקבע (ברמות הגבוהות) או אם היא תעלה בקצב מהיר.
נזכיר כי בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5% בדיוק מהסיבה הזו שהאינפלציה עולה בצב מהיר והמדיניות של הממשלה במקרה הטוב אינה עוזרת ובמקרה הפחות טוב פוגעת ביכולת להחזיר את האינפלציה ליעד יציבות המחירים.
"בניגוד למגמה העולמית, סביבת האינפלציה בישראל נמצאת במגמת עלייה בחודשים האחרונים. האינפלציה שוהה מעל הגבול העליון של היעד ושיעור האינפלציה השנתי הוסיף לעלות בחודש אוגוסט. עליית האינפלציה רוחבית וניכרת במגוון סעיפים, הן ברכיב הבלתי סחיר והן ברכיב הסחיר.
"הציפיות לאינפלציה, המהוות מרכיב חשוב בניתוח שאנו עורכים לבחינת התהליך המוניטרי, משקפות עלייה צפויה נוספת בקצב האינפלציה בתחילת שנת 2025 והתמתנות אל עבר היעד רק במחצית השנייה של השנה. הציפיות לטווחים ארוכים יותר מצויות בתוך טווח היעד.
"להערכת הוועדה (המוניטרית בראשה עומד ירון, נ"כ), בין הגורמים העלולים להביא לעלייה נוספת בסביבת האינפלציה נמנים: המשך המלחמה והשפעתה על הפעילות במשק: ובכללן הפיחות בשקל, הפעילות בשוק הדיור והמגבלות בו, ההתפתחויות הפיסקליות ומחירי הנפט בעולם" אמר ירון.
באשר להורדת הדירוג של ישראל שני נוצ'ים על ידי מודי'ס ובנוץ' אחד על ידי S&P, אמר ירון כי "חשוב להטות אוזן ולהתייחס ברצינות להערכות של חברות הדירוג, שכן הן משקפות את האתגרים והסיכונים העומדים בפני הכלכלה הישראלית כפי שהעולם רואה זאת.
"סוכנויות הדירוג מדגישות את השפעת המציאות הגיאופוליטית, אך משקפות גם את השפעת ניהול המדיניות הפיסקלית תוך דגש על חשיבות מתווה המדיניות העתידי. ההחלטה נקבעה, כפי שהסבירו סוכנויות הדירוג, בשל מגוון סיבות. בראש ובראשונה, אי הוודאות הגיאופוליטית, העלייה בעצימות המלחמה בחזית הצפונית, וירידת הסיכויים להפסקת אש בעזה.
"בנוסף סוכנות "מודי'ס" הדגישה גם את: תהליך העברת התקציב והיכולת לבצע התאמות פיסקליות דרושות, קושי בגיוס החרדים והמהלכים לשינויים במערכת המשפט. חשוב להדגיש, כפי שגם הדגישו הסוכנויות, מדינת ישראל חוותה בעבר משברים גאו-פוליטיים, גם בתקופות בהן יחסי החוב לתוצר היו גבוהים בהרבה ומעולם לא היה פיגור כלשהו בהחזרי החוב של ישראל.
"אמון השווקים והמוסדות הכלכליים הבינלאומיים הוא חיוני ליציבות הכלכלה הישראלית. כדי להבטיח את אמון השווקים בכלכלה הישראלית חשוב שהממשלה תפעל לטיפול בסוגיות הכלכליות שמועלות בדוחות, אלו תואמות במידה רבה את ההמלצות שהועלו בעבר על ידי בנק ישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה