השוק

מיטב: השווקים לא מסכימים עם התחזיות הפסימיות ביחס לישראל

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, מפרסם היום סקירה ומעריך של"חוכמת ההמונים" של השווקים יש הצדקה; קיים סיכוי נמוך שבנק ישראל יעלה ריבית בחודשים הקרובים; החרפת המלחמה בצפון בינתיים לא פגעה בפעילות העסקית
מערכת ice |  2
אלכס זבז'ינסקי (צילום רמי זרנגר)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, ערך סקירה כלכלית בנוגע למצב בישראל והאינפלציה בארצות הברית.
ישראל: השווקים לא מסכימים עם התחזיות הפסימיות
מסתמן פער משמעותי בין ההערכות הנגזרות מהשווקים הפיננסיים לבין תחזיות הכלכלנים למשק הישראלי.
עם התרחבות המערכה בצפון, חברות הדירוג הורידו דירוג האשראי לישראל ופרסמו תחזיות מאוד פסימיות.  בנק ישראל הציג תחזית יותר טובה, אך גם הוא היה פסימי ולא רק הוריד את התחזית לצמיחה והעלה את התחזית לגירעון ל-2025, אלא אף ציין שהסיכונים לתחזית מוטים לצד השלילי. 
השווקים רואים עתיד הרבה יותר טוב. מאז שהתעצמה המלחמה בצפון בחודש האחרון, השקל היה אחד המטבעות חזקים ובשבוע האחרון אף החזק ביותר בעולם. לא ניכר תת ביצוע של שוק המניות המקומי. הכי בולט היה שוק האג"ח הממשלתיות, שאמור להיות הרגיש ביותר לעלייה בסיכונים, במיוחד לגירעון. הפער בין האג"ח השקלית ל-10 שנים לבין האג"ח האמריקאית המקבילה ירד תוך שלושה שבועות בכ-0.5% (!) הירידה החדה ביותר מבין המדינות העיקריות. הירידה במרווח התרחשה על אף שבישראל, בניגוד כמעט לכל העולם, התגבר סיכוי ממשי שהריבית תעלה. 
שורה תחתונה: מבלי להפוך לפרשנים בנושאים ביטחוניים וגיאופוליטיים, נראה של"חוכמת ההמונים" של השווקים יש הרבה הצדקה. על אף שקיימים בוודאי תרחישים שליליים משמעותיים, בתרחיש המרכזי הסיכון לצמיחה ב-2025 ולגירעון ירד לעומת המצב לפני החרפת המלחמה בצפון. אנו חושבים שהתחזית שהציג בנק ישראל לצמיחה ב-2025 פסימי מדי  ובוודאי התחזיות של חברות הדירוג.
מה הסיכוי שבנק ישראל יעלה את הריבית?
לפי הריבית העתידית ל-3 חודשים בעוד 3 חודשים שעומדת על 4.62%, הסיכוי לעליית ריבית של בנק ישראל ב- 0.25% בשלושת החודשים הקרובים מתקרב ל-50%. להערכתנו, הסיכוי בפועל נמוך יותר. 
קודם כל, צריכים לקחת בחשבון שבנק ישראל מאוד לא רוצה להעלות את הריבית בזמן המלחמה. כדי שהריבית תעלה בפגישה הבאה, שני מדדי המחירים שיתפרסמו עד אז צריכים להפתיע כלפי מעלה. היסטורית, בעשור האחרון, מדד המחירים היה גבוה מהתחזית בכ-40% מהחודשים (בכ-40% הוא היה נמוך מהתחזית ובכ-20% פגע בתחזיות).  לפיכך, הסיכוי שהמדד היה גבוה מהתחזיות בשני המדדים הקרובים סטטיסטית עומד על כ-15%. 
ירידה בתנועת אנשים בגלל אזעקות והמגבלות של פיקוד העורף דווקא מגדילים סיכוי למדדי מחירים נמוכים. כפי שנציין בהמשך, בסקר הערכות בעסקים הציפיות לשינוי במחירים בענף המסחר והשירותים היו בחודשיים האחרונים נמוכות מאשר בשנים הקודמות. לפיכך, היינו מעריכים את הסיכוי לעליית הריבית של בנק ישראל בפגישה הבאה בכ-10%-15%. 
השאלה הגדולה היא, מה יקרה עם האינפלציה אם המלחמה תסתיים בחודשים הקרובים?
למרות שבנק ישראל טוען שהריבית בישראל מרסנת דיה, ספק שמידת הריסון מספיקה כדי להתמודד עם האינפלציה הנוכחית. הפער בין גובה הריבית לאינפלציה בישראל הנו הנמוך ביותר בהשוואה למדינות העיקריות, למעט יפן. הפער בין הריבית השקלית הממוצעת באשראי הצרכני בבנקים לבין האינפלציה דומה לממוצע של השנים 2016-2019 כאשר הריבית הייתה נחשבת למקלה באופן מיוחד ונועדה להעלות את האינפלציה. הפער בין הריבית באשראי העסקי לבין האינפלציה אכן גבוהה יותר מאשר בשנים 2016-2019.
סיום המלחמה עשוי להוביל לעלייה בביקושים. כמו כן, לבנק ישראל יהיה קל יותר להעלות ריבית לאחר סיום המלחמה.  מנגד, יפתחו הרבה חסמי היצע וצפויה התחזקות משמעותית של השקל. נוסיף לשיקול נגד עליית ריבית, שהאוצר מתכנן גזירות, כולל העלאות המיסים הישירים שירסנו את הביקושים. 
שורה תחתונה: אנחנו מעריכים שבטווח הקצר הסיכוי לעליית ריבית ע"י בנק ישראל נמוך. בטווח של השנה הקרובה הוא עולה לכ-20%-30%. 
החרפת המלחמה בצפון לא גרמה להרעה בסנטימנט העסקים
לפי סקר הערכות עסקים, כל הענפים במשק ממשיכים להתרחב. החרפת במלחמה בצפון והגברת ירי הטילים לא גרמה לירידה בהערכת המצב הכלכלי של החברות במחוז הצפון ובחיפה אלא דווקא במרכז. 
נזכיר שבמלחמת לבנון השנייה ב- 2006 שנמשכה כחודש ושיתקה במידה רבה אזור הצפון וחיפה, ירד התמ"ג ברבעון של המלחמה ב-2.6% במונחים שנתיים. הירידה לעומת המגמה  הייתה חזקה הרבה יותר של כ-9%. כנראה שהפעם הפגיעה הייתה בינתיים קטנה יותר מאשר ב-2006 כי רמת הפעילות כבר לפני התעצמות המלחמה הייתה נמוכה. 
נמשכת הקלה במגבלות השונות לפעילות של החברות בענף הנדל"ן שסבלו הרבה יותר משאר הענפים בתחילת המלחמה. לעומת זאת, חומרת המגבלות אף עלתה בחודש ספטמבר בענפי השירותים והתעשייה.
למעט ענף המסחר, רמת המגבלות השונות גבוהה יותר מאשר לפני המלחמה, מה שממשיך ולהפעיל לחץ לעליית המחירים. יחד עם זאת, הציפיות לשינוי במחירי המכירה בענף המסחר והשירותים שעקביות עם קצב עליית מדדי המחירים היו נמוכות יותר בשני הסקרים האחרונים מאשר בחודשים המקבילים בשנים האחרונות.
שורה תחתונה: לפי סקר הערכות בעסקים, החרפת המלחמה בצפון לא הובילה בינתיים לנזק גדול בפעילות.
עולם: לא נראה שהאינפלציה בארה"ב משנה כיוון
האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה. הקצב השנתי שלה המשיך לרדת ל-2.4%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2021. לעומת זאת, קצב אינפלציית הליבה עלה ל-3.3%. 
למעשה, יש חמישה סעיפים שאחראים על יותר מ-70% מהאינפלציה, למרות שמשקלם  במדד רק כ-43% - שירותי הדיור, שכר דירה, דלק, מחירי המכוניות המשומשות וביטוח רכב. תרומה של כל יתר הסעיפים למדד המחירים נותרה כמעט ללא שינוי בחצי השנה האחרונה ברמה של כ-0.8%.  
בהנחה שלא יחולו שינויים גדולים בסביבת האינפלציה, גורלם של חמשת הסעיפים יקבע לאן פני האינפלציה ובהתאם גם לאן כיוון הריבית. בתוך החמישה, עיקר ההשפעה מתייחסת לסעיף הדיור הכבד מכולם. לפי רוב הסימנים, הכיוון של שכר דירה כלפי מטה. לעניין זה יהיה חשוב לראות השבוע את הפרסום לרבעון השלישי של השינוי במחירי חוזי השכירות המתחדשים והחדשים ע"י שלוחת ה-FED בקליבלנד. אם המגמה של הירידה די חדה שהייתה ברבעונים הקודמים תמשך, האינפלציה בארה"ב תרד בשנה הקרובה. 
בכל מקרה, לא נראה שההפתעה האחרונה כלפי מעלה באינפלציה תסיט את ה-FED מתהליך הורדת הריבית. בשוק האג"ח נמשך לחץ לעליית התשואות. בסקר JP Morgan משקיעי אג"ח הפכו לפסימיים ביותר מאז תחילת 2023. 
שורה תחתונה: להערכתנו, ברמות הנוכחיות תשואות האג"ח בארה"ב אטרקטיביות להשקעה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חכמת המונים?
    א-ב 10/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מילה אחרת לטרנד, אופנה חולפת. הבעיה המרכזית שלנו אינה המלחמה אלא התכווצות המשקל היחסי של המגזר היצרני ביחס לכלל האוכלוסייה. פחות עובדים פחות משרתים פחות שייכים. הוסיפו על זה ממשלה מושחתת ונעדרת יכולות ומכאן גם טובי המוחות החרוצים והמתנדבים ילכו וישחקו.
    סגור
  • 1.
    צמיחה
    נ.א 10/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אני לא מסכים עם ההערכות הפסימיות אני מסתכל על החוסן של המשק וכל ההערכות של מודיס ודומיו נובעים מדעה פוליטית ונגזרותיה.ידוע הוא שמדינה במלחמה מקרינה סיכונים לסביבתה וההוצאות גבוהות למימון המלחמה אבל כשהמלחמה תיגמר המשק יצמח במהירות בכל התחומים וההשקעות בו יגדלו מאד. על כן בראייה כלכלית נטו אני רואה משק חזק ואנשים חכמים שידאגו לפריחה ושגשוג- ולא רחוק היום.
    סגור