השוק

שוק האג"ח: זו המגייסת הגדולה של חודש יולי

חודש יולי היה חודש טוב בעולם האג"ח ומנתונים שנאספו ועובדו על ידי חברת דירוג האשראי מדרוג עולה כי הנע"מים והחברות האמריקאיות הן הכוכבות של שוק האג"ח המקומי
ניצן כהן | 
אבי שטרנשוס (צילום יחצ)
חודש יולי היה חודש של התעוררות משמעותית בעולם הנפקות האג"ח. באופן עקרוני יש כמה נתונים שכדאי לשים אליהם לב. הנתון הראשון הוא הנפקות הנע"מ שהן כלי לטווח קצר שנועד באופן עקרוני לסייע לניהול צורכי המזומנים של הפירמה. הכלי הזה הפך פופולרי בחודשים האחרונים בעיקר בגלל הציפיות להורדת ריבית וזה אומר שהחברות מעדיפות כרגע להתחייב לשנה בריבית גבוהה ואז כשהריבית תרד לקחת את ההתחייבויות האלה לטווחים ארוכים יותר.
הנתון השני שכדאי לשים אליו לב הוא הגיוסים של החברות האמריקאיות, אלה שמאוגדות ב-BVI, פועלות בארה"ב ומגייסות כסף בישראל. החברות האלה סבלו לאורך שנים ממוניטין לא משהו בשוק ההון המקומי אבל בסופו של יום רוב החברות שילמו את החובות שלהם ומכאן הם מצאו בחודשים האחרונים אוזן קשבת אצל המוסדיים בגיוסים החדשים. החברות האמריקאיות משלמות ריביות גבוהות יותר ואם יש בטוחה להלוואה הרי שהמוסדיים אוהבים אותן.
נתון נוסף שיש לשים אליו לב והוא הגיוסים ארוכי הטווח. כאן החברות לוקחות כסף מהשוק בריביות שנחשבות היום סבירות אולם במעלה הדרך, אם וכאשר הריבית תרד, הרי שהריביות האלה יראו למוסדיים כהזדמנות שלא כדאי לפספס ולכן אנחנו רואים את הגיוסים האלה עולים בקצב נמוך יחסית אבל עולים כי בכל זאת החברות צריכות את הכסף לפתח את העסקים ובכלל כדי לנהל את ההון שלהן.
אם כן, מנתונים שנאספו ועובדו על ידי חברת דירוג האשראי מדרוג עולה כי בחודשים ינואר-יולי גייסו חברות בשוק ההון הישראלי באמצעות הנפקת נע"מ כ-7.1 מיליארד שקל, כאשר 5.9 מיליארד שקל מתוכם גויסו בחודשים יוני-יולי, זאת בהשוואה לגיוסים בסך של כ-5.1 מיליארד שקל שנרשמו בחודשים ינואר-יולי 2023.
בשנה שעברה רובם המוחלט של הגיוסים הגיעו מצד הסקטור הפיננסי, בעוד שבתקופה המצטברת מתחילת שנת 2024, כ-55% מהגיוסים הגיעו מצד סקטורים אחרים (שאינם פיננסיים), כאשר הבולט מבניהם הינו סקטור הנדל"ן, עם כ-36% מסך גיוסי הנע"מ מתחילת שנת 2024.
"צמיחה במכשיר חוב זה, משקפת את התמורות המאקרו-כלכליות והגאו-פוליטיות במשק, ביניהן סביבת הריבית הגבוהה, ציפיות להורדת ריבית עתידית, ואי-הוודאות הנובעת ממלחמה מתמשכת. בצד ההיצע, הן החשש מהאטה כלכלית והן הצפי להורדת ריבית בשנת 2025 הובילו חברות להעדיף מימון לטווח קצר. בצד הביקוש, חלה צמיחה משמעותית בנתח השוק של קרנות נאמנות קצרות טווח, קרי, קרנות כספיות, המשקיעות בין היתר בניירות ערך מסחריים" אומרים במדרוג.
היקף הנפקות אג"ח קונצרניות בחודש יולי הסתכם בכ-7.7 מיליארד שקל ע.נ., לעומת כ-6.4 מיליארד שקל ע.נ. ביוני 2023 ומשקף גידול של כ-19%.
מתחילת 2024 הסתכם היקף ההנפקות בשוק האג"ח הקונצרני בכ-47 מיליארד שקל ע.נ., בהשוואה לכ-51.6 מיליארד שקל ע.נ. שהונפקו בחודשים ינואר-יולי 2023, ומשקף קיטון של כ-9%, הנובע מקיטון בגיוסי הסקטור הפיננסי אל מול התקופה המקבילה אשתקד, וכפועל יוצא של הנזילות הגבוהה בקרב גופים בנקאיים, לאור רווחיות שיא וגידול בפיקדונות הציבור.
בנטרול הסקטור הפיננסי (בנקים, חברות ביטוח וחברות כרטיסי אשראי), הסתכם היקף ההנפקות מתחילת השנה בכ-37.7 מיליארד שקל ע.נ., לעומת כ-33.8 מיליארד שקל ע.נ. בחודשים ינואר-יולי בשנת 2023, ומשקף גידול של כ-12%.
בחודש יולי 2024 לא בוצעו גיוסי חוב מצד הסקטור הפיננסי, זאת לאחר גיוסי שיא בחודש יוני 2024, בהובלת בנק מזרחי-טפחות בע"מ, עם היקף גיוס כולל בסך של כ-4.5 מיליארד שקל.
סקטור נדל"ן ובינוי ממשיך להוביל את ההנפקות בשנת 2024 ומהווה כ-53% מסך ההנפקות השנה, בחודשים ינואר-יולי 2024 הסתכם היקף ההנפקות בסקטור הנדל"ן בכ-24.7 מיליארד שקל ע.נ., המשקף גידול של כ-34% בהשוואה לכ-18.4 מיליארד שקל ע.נ. בחודשים ינואר-יולי 2023.
נמשכת מגמת גיוסי חוב מצד חברות שהתאגדו באיי הבתולה הבריטיים (BVI); בחודש יולי 2024 גייסו חברות שהתאגדו באיי הבתולה הבריטיים כ-768 מיליון שקל ע.נ., כך שעבור התקופה המצטברת מתחילת שנת 2024 גייסו חברות אלה סך של כ-4.5 מיליארד שקל ע.נ., כאשר כלל החברות פועלות בענף הנדל"ן המניב בארה"ב. זאת בהשוואה לסך גיוסים של כ-1.7 מיליארד שקל ע.נ. בחודשים ינואר-יולי 2023 וכ-1.6 מיליארד שקל ע.נ. בתקופה המקבילה בשנת 2022.
בין הנפקות החוב הבולטות בחודש יולי 2024 בשוק האג"ח הקונצרני נמנו קבוצת עזריאלי בע"מ, עם גיוס בסך של כ-1.9 מיליארד שקל ע.נ., ג'י סיטי בע"מ עם גיוס בסך של כ-845 מיליון שקל ע.נ. וקרסו מוטורס בע"מ עם גיוס בסך של כ-750 מיליון שקל ע.נ..
מתחילת השנה חל גידול בהיקף הגיוס במונחי ע.נ. ללא דירוג; כ-12% מהיקף הערך הנקוב שהונפק בחודשים ינואר-יולי 2024, הונפק ללא דירוג בהשוואה לכ-8% בשנת 2023, עלייה אשר מבטאת את השיפור בנגישות עבור חברות בעלות סיכון גבוה יותר לשוק החוב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה