השוק

לקראת דוחות לאומי: מחלוקת על גורל ההשקעה בנשיונל ואלי

בנק לאומי מחק כבר יותר מ-1.6 מיליארד שקל מההשקעה בנשיונל ואלי ונכון להיום שווי ההשקעה שם נע סביב ה-2 מיליארד שקל; האנליסטים חלוקים על גורל ההשקעה הזו ואם על לאומי למחוק את יתרת ההשקעה שם או להותיר אותה ככה
ניצן כהן | 
חנן פרידמן (צילום Magma Images, shutterstock, פלאש 90)
בשנת 2022 נפל דבר בעולם הבנקאות הישראלי. חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי החליט לסגור את הפעילות של לאומי ארה"ב ותחת זאת לרכוש (בעסקת החלפת מניות) קצת יותר מ-14% ממניות נשיונל ואלי ולהעביר לשם את הפעילות של לאומי בארה"ב. העסקה בוצעה בעסקה משלובת של מניות ומזומן.
באופן עקרוני היו חילוקי דעות סביב המהלך הזה. קונצנזוס ההערכות דיבר על כך שאמנם בנק לאומי מוריד מעצמו את נושא התפעול ואת הסיכונים הכרוכים בכך אבל מאידך הוא מאבד את המוניטין המשמעותי שלו בארה"ב ועל הדרך מאבד לקוחות לבנקים ישראלים אחרים שפועלים בארה"ב וחזקים מאוד בקרב הישראלים בתחום ההייטק וכן הלאה.
מאז עברו הרבה מים תחת הנהר הזה והבנקים האזוריים בארה"ב ספגו מכה אחרי מכה בטח כשהריבית בעולם התחילה לעלות. לאומי הפחית משווי ההשקעה הזו יותר ממיליארד שקל בשנה שעברה והשנה כבר הודיע על מחיקה של 550 מיליון שקל נוספים.
בחברת דירוג האשראי מעלות S&P שבוחנים בקפידה את הפעילות של לאומי (ובכלל של הבנקים אבל בגלל ההשקעה בנשיונל ואלי הם בוחנים את לאומי בקפידה יתרה) החליטו להוציא מהמשוואה את ההשקעה בנשיונל ומבחינתם במודלים שלהם הם מתייחסים לנשיונל ואלי בשווי אפס וזאת למרות שהיום הוא רשום בספרים בשווי של כ-2 מיליארד שקל.
ב-S&P כותבים למשקיעים כי במישור הבינלאומי, החשיפה העיקרית של הבנק (לאומי, נ"כ) היא השקעתו בבנק האמריקאי נשיונל ואלי. (בנק לאומי משתף פעולה עם קבוצת Valley כדי לשרת את הפעילות של חברות ישראליות גדולות בארה"ב שהן לקוחות חשובים עבורו). "לנוכחות של בנק לאומי בארה"ב חשיבות רבה, לאור הקשרים הכלכליים, הפוליטיים וההיסטוריים בין ישראל וארה"ב.
"אף שאנו סבורים שהמכירה הפחיתה את הסיכון התפעולי של בנק לאומי, אנו מעריכים שהיא הגבירה את חשיפתו לסביבה המאתגרת הנוכחית של בנקים אזוריים בארה"ב והוסיפה תנודתיות מסוימת לביצועי הבנק, בהינתן החשיפה המוגברת של Valley לנדל"ן מסחרי, המהווה כ-5x מההון שלו.
"ההשקעה הראשונית על סך 3.6 מיליארד ש"ח של בנק לאומי ב-Valley שוערכה מטה מספר פעמים כדי לשקף את ביצועי המנייה החלשים של Valley, בדומה לבנקים מקומיים אחרים בארה"ב. אנו מביאים בחשבון את הסיכון הכרוך בהשקעה ב- Valley על ידי ניכוי כלל שווי ההשקעה, המוערכת כיום בכ2- מיליארד שקל מחישוב ההון שלנו".
אלון גלזר מבית ההשקעות לידר שוקי הון כותב ללקוחות הבית כי "לאומי הכריז, כי הוא צפוי לבצע הפחתה נוספת בגין ירידות השערים של הבנק המוחזק על ידו בארה"ב (VALLEY BANK). הבנק צפוי למחוק סכום של כ- 550 מיליון שקל בנוסף למחיקה של 1.1 מיליארד שקל שבוצעה בשנה שעברה. המחיקה נעשתה לרמה של  6.68 דולר (מאז עלתה המניה לרמה של 7.75 דולר), כאשר יתרת ההשקעה במניה עומד כיום על 1.9 מיליארד שקל".
המשקיעים מפרשים את האמירה הזו של גזלר ככזו שמאפשרת ללאומי שלא לבצע מחיקה נוספת מהשווי של ואלי מאחר ומחיר המניה גבוה כעת מהמחיר בספרים ומכאן שלאומי יכול לדחות את המחיקה הזו רבעון נוסף ולהמתין שההשקעה תתאושש.
כאן המקום לציין שבאופן עקרוני התחזיות הפחות טובות לבנקים האזוריים בארה"ב מקורן בריבית הגבוהה שמכבידה על הלקוחות ומכאן מכבידה על הביצועים של הבנקים עצמם. ואם כמו שהתחזיות מדברות, הריבית בארה"ב תרד עד לסוף השנה בעוד כ-1% הרי שזה יכול לתמוך בבנקים האזוריים ומכאן גם בואלי, מה שיאפשר ללאומי להימנע ממחיקה נוספת של ההשקעה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה