השוק

בנק לאומי: "הסיכון במזה"ת יביא לשמירה על פרמיית סיכון גבוהה יחסית"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, מעריך בסקירת הנפט השבועית שלו כי אם טראמפ ייבחר לנשיאות ארה"ב, היצרנית הגדולה בעולם של נפט, צפויה ירידה בביקוש לנפט ולתזקיקים, מה שיוביל לירידת מחיר הנפט, ולעליית מחיר הגז הטבעי
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, אומר בסקירת הנפט השבועית המלאה שלו כי מחירי הנפט אופיינו במגמה מעורבת בשבוע החולף, כאשר ירידה נרשמה במחיר חבית מסוג Brent ועלייה במחיר חבית WTI. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-87 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-83 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-86.5 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-84 דולרים לחבית מסוג  WTI.
לדברי בפמן, היו כוחות שהשפיעו על מחיר הנפט וזאת בכיוונים מנוגדים. סנטימנט צרכנים המשיך ונחלש בארה"ב ונראה שהאט את העלייה במחיר הנפט מסוג  WTI בשבוע החולף. נתוני האינפלציה בארצות הברית עמדו ברקע לתנודות במחיר הנפט בשבוע החולף ועל פי פרסומי מדד ה-CPI וה-PPI, ההערכה היא שמדד ה-PCE, שאחריו עוקב ה-Fed בהחלטות הריבית, צפוי להציג עלייה של 0.1% בלבד בפרסום הקרוב, והעלייה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להיות כ-2.5%, שיעור שמתקרב ליעד האינפלציה. נתונים אלו תרמו להגברת הציפיות להורדת ריבית מצד הפד בחודש ספטמבר. על רקע זה, הדולר נחלש בשבוע החולף, דבר שתרם לעליית מחיר הנפט הנקוב בדולרים.
עליית המחיר היחסי של נפט מסוג WTI, וצמצום הפער שבינו לבין מחיר נפט מסוג ברנט, מגיעה על רקע הקיטון במלאי הנפט המסחרי בארצות הברית, אשר מצוי ברמה הנמוכה ביותר מאז חודש מרץ 2024. אין זו תופעה יוצאת דופן, ועל פני זמן ישנו מתאם בין צמצום פער המחירים WTI-ברנט לבין צמצום מלאי הנפט הגולמי בארה"ב – כאשר באופן ספציפי השינוי במלאי בקושינג מהווה אינדיקטור מוביל טוב לפער המחירים. הקיטון במלאי בארה"ב נובע כתוצאה מביקוש מוגבר לתזקיקים, כפי שעולה מנתוני בתי הזיקוק, אשר פעלו בשיעור ניצולת גבוה של מעל ל-95% מיכולת הפעילות ומנתוני היבוא נטו בארצות הברית אשר עלו בכ-28% בשבוע החולף.
עוד אומר בפמן כי בנוסף, רוב יבוא הנפט לסין הוא נפט מסוג Brent אשר הושפע מפרסום נתוני יבוא הנפט הגולמי בסין, אשר ירד ביוני ב-11%, ביחס לחודש המקביל. במחצית הראשונה לשנת 2024, ירד יבוא הנפט לסין ב-2.3%. בתי הזיקוק בסין הפחיתו את הייצור בעקבות שולי רווח חלשים, הנובעים מצריכה חלשה ומחירי נפט גולמי גבוהים, מה שייתכן שתרם גם כן לירידה במחיר היחסי של נפט מסוג Brent בשבוע החולף.

בפמן מעריך כי בטווח הקרוב, נראה שהסיכון במזרח התיכון שנמשך, יביא לשמירה על פרמיית סיכון גבוהה יחסית. במבט לטווח ארוך, החששות של OPEC+ לגבי האצת תהליכי הדה-קרבוניזציה צפויים לתרום בסופו של דבר לאסטרטגיה שמטרתה ליצור מצב שבו המעבר לאנרגיות מתחדשות יהיה פחות כדאי. באופן דומה, ארה"ב שהינה היצרנית הגדולה בעולם של נפט, תבחר תחת הנהגה של דונלד טראמפ, אם ייבחר, לשמר את השימוש הנרחב בדלקים מאובנים (גז, נפט ופחם). על פני זמן צפויה ירידה בביקוש לנפט ולתזקיקים, כתוצאה משינוי תמהיל הביקוש לאנרגיה, זאת תוך כדי מעבר מתמשך לגז, לחשמל ממקורות גרעיניים ולאנרגיה מתחדשת. מצב זה צפוי להוביל לירידת מחיר הנפט, ומנגד לעליית מחיר הגז הטבעי, וגם האורניום, זאת כפי שבא לידי ביטוי במחירי הפרוורד לשנים הבאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה