השוק

הבנק השוויצרי שמזהיר: צרפת עלולה להיכנס לשיתוק

אם לא הספיק המשבר במזרח התיכון, הבחירות בארה"ב, המלחמה בין  רוסיה ואוקראינה, נכנסת גם צרפת לבלגן משל עצמה; בבנק השוויצרי לומברד אודייר חוששים שצרפת הולכת לקראת שיתוק וזה כבר סיפור בעייתי
ניצן כהן |  1
כלכלה-אילוסטרציה AI
אם כל הבלגן בעולם לא הספיק הרי שגם צרפת שנחשבה עד לבחירות האחרונות לאי של שפיות ויציבות, לבלגן משל עצמה וזה מחייב את המשקיעים לנתח את המצב החדש או לפחות לכלכל מחדש את צעדיהם. בבנק השוויצרי לומברד אודייר שמתחמה בבנקאות פרטית מזהירים את המשקיעים מפני הידרדרות של צרפת לשיתוק וזה כבר מתחיל להיות מסוכן.
בלומברד אודייר אומר כי תוצאות הבחירות בצרפת מעניקות למפלגת הימים הקיצוני רוב יחסי, אך לא רוב מוחלט, הדורש לפחות 289 מתוך 577 מושבים בבית הנבחרים הלאומי.
יתרה מזאת, מציינים בלומברד אודייר כי תוצאות הסיבוב הראשון מסוות כמות עצומה של אי ודאות בנוגע להרכב הסופי של הפרלמנט הצרפתי. התוצאה יוצרת מספר לא רגיל של מאבקים על מושבים בפרלמנט, מה שמקשה על חיזוי התוצאה: באופן מסורתי, המוביל בסיבוב הראשון זוכה בחלק גדול מהמחוזות בסיבוב השני, אך זה פחות ברור הפעם.
התוצאה הסופית תלויה באופן שבו המפלגות המרכז והשמאל יבחרו להעמיד את מועמדיהם בסיבוב השני של הבחירות ב-7 ביולי. באופן היסטורי, המפלגות הפוליטיות בצרפת תיאמו עמדות על מנת לחסום את הימין הקיצוני מלהגיע לשלטון. הגורם המכריע הוא האסטרטגיה של המרכז והשמאל בסיבוב השני, והתוצאה בכל משא ומתן ביניהם. ז'אן-לוק מלנשון, מנהיג מפלגת השמאל France Insoumise, הודיע כי מועמדי מפלגתו שהגיעו למקום השלישי ייסוגו. המרכז נקט בגישה דומה.
 התוצאה הסבירה ביותר נראית כפרלמנט שבו ייווצר מעין שיתוק פוליטי, או ממשלת מיעוט בראשות הימין הקיצוני, לפחות עד הבחירות לנשיאות המתוכננות לאפריל 2027. המדינה חוותה משברים דומים בשנות ה-80 ובסוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, כשראש הממשלה והנשיא השתייכו למפלגות פוליטיות שונות. אך כעת הדבר יגרום לשיתוק חקיקה פנימית ויפחית את הסיכויים לטיפול בגירעון הפיסקלי של המדינה.
השאלה המרכזית במקרה של ניצחון אפשרי של הימין הקיצוני תהיה כיצד הם יבחרו למשול. האם הם ינהלו גישה אסרטיבית עם האיחוד האירופי בנושאים כמו התקציב? או שינקטו בגישה פייסנית יותר, בדומה לממשלת הימין הקיצוני באיטליה של ג'ורג'יה מלוני, ויתקרבו למרכז הפוליטי ברוב הנושאים?
השווקים הפיננסיים כבר לקחו בחשבון את הפוטנציאל לסביבה פוליטית משותקת בצרפת מאז שפיזר הנשיא מקרון את האסיפה לפני שלושה שבועות. המרווח בין אגרות החוב הצרפתיות ל-10 שנים, ה-OATs, לאגרות החוב הגרמניות התרחב בעקבות ההחלטה לפזר את הפרלמנט, בעוד שמדד ה-CAC40 הצרפתי ירד ב-6.5% במהלך חודש יוני, והאירו רשם את הירידה הגדולה ביותר שלו בשנה האחרונה מול הדולר. לאחר תוצאות הסיבוב הראשון, חלק מהתנועות הללו בשוק התהפכו במידה מסוימת.
נזכיר כי לומברד אודייר הינה קבוצת בנקאות שוויצרית פרטית ועצמאית. הבנק נוסד לפני יותר מ-225 שנים וצלח 40 משברים פיננסיים. לומברד אודייר מתמחה בבנקאות פרטית ומספק ללקוחותיו שירותי ניהול עושר. ההון המנוהל של לומברד אודייר עומד על כ-350 מיליארד דולר. לומברד אודייר נחשב לאחד מהגופים הפיננסיים המובילים בתחום הקיימות, והמודלים הכלכליים שלו תואמים ליעדי הפיתוח בר הקיימא של האו"ם. לבנק 26 נציגויות ב-19 מדינות, ביניהן ישראל, והוא מעסיק כ- 2,900 עובדים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צרפת ומקרון
    אורנה 07/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גנבו את הכסף לאזרחים ככה משתלטים על האוכלוסיה הזונות
    סגור