פרויקטים

הוועדה המקומית: אלו המהלכים שיקצרו את הזמן בדרך להיתרי הבנייה

בפרק השלישי בפודקאסט ההתחדשות העירונית של אתר ice: יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן ומנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף יוסי כהן על המהלכים לייעול וזירוז הליכי התכנון והרישוי; מיגון בזמן מלחמה; והפתרונות שיבטיחו את חזרת בעלי הדירות במיזמי פינוי-בינוי לבניין המשדורג בסיום הפרויקטים

בשיתוף ice פרויקטים | 
הוועדה המקומית: מרב מילר (מימין), נתן אלנתן, יוסי כהן (צילום אביגיל מטטוב, מיכה בריקמן)
הוועדה המקומית הוא פודקאסט חדש מבית אתר ice המנגיש עבורכם את התחום החם של הענף הנדל"ן בישראל: ההתחדשות העירונית. בכל פרק אנו נארח את השמות הבכירים בתחום לשיחה פתוחה על הנושאים הבוערים המעסיקים את הגורמים הפועלים בתחום.  
 
בפרק השלישי של הוועדה המקומית הופנה הפוקוס לענייני חקיקה, תכנון ורגולציה בענף הנדל"ן ובהתחדשות עירונית. נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי, המכהן כיו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, יו"ר הוועדה למתחמים מועדפים (ותמ"ל) ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל); יוסי כהן, מנכ"ל קבוצת הנדל"ן נקסט אורבן כוזהינוף ומרב מילר – על המהלכים לייעול הביורוקרטיה וקיצור לוחות הזמנים בהליכי התכנון והרישוי; על מיגון בשעת מלחמה; ועל הפתרונות שיסייעו לבעלי הדירות הוותיקים במיזמי פינוי-בינוי לחזור ולהתגורר בבניין משדורג ובדירות חדשות עם הגעת הפרויקטים אל קו הסיום.
אלנתן, שמכהן כיו"ר מטה התכנון הלאומי מ-2023, סיפר על אחת המטרות המרכזיות שהציב עם כניסתו לתפקיד – הסרת חסמים בכל הקשור להוצאת היתרי בנייה, ותיאר את המהלכים שכבר מתרחשים בשטח: "היום יש אבחנה בין שטחים עיקריים ושטחי שירות – נושא שגורם להמון בעיות ולבזבוז גדול של זמן. אנחנו החלטנו לעשות ביטול של הפרדה הזו, ולדבר בשפה אחת של שטח כולל – ואז כשבאים להיתר זה אמור לרוץ הרבה יותר מהר. בנוסף, בנובמבר הקרוב ייכנס לתוקף החוק שמאפשר לאדריכל להגיש בקשה, לבדוק אותה, לחתום עליה ולהוציא היתר בבניינים בהם אין הקלות. המשמעות: הליך שלקח שנים יוכל להתבצע תוך מספר שבועות".
בהמשך הפודקאסט התייחס אלנתן גם לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, ולכללי המשחק החדשים איתם נדרש מטה התכנון הלאומי להתמודד: "כל מה שהתעסקנו איתו בשוטף עד ה-7 באוקטובר זז הצידה. במשך תקופה של כמה חודשים עבדנו בצורה מטורפת כדי לפתור בעיות במגוון נושאים הקשורים במלחמה. למשל בנושא של הממ"דים, הבנו כמה העניין הזה קריטי ומחייב פתרון מהיר. עשינו תוכנית מתאר ארצית לממ"דים. מדובר בתוכנית המתאר הכי מהירה שנעשתה במדינה, תוך פחות מ-60 יום".
לוואקום שנוצר בהיבט המיגוני, הקדימה להיכנס קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף, שלא חיכתה למדינה, והרימה את הכפפה במתחמי התחדשות עירונית שהיא מקדמת ברחבי חיפה. "כשהתחילה המלחמה בחיפה הפאניקה חגגה", מתאר כהן. "אנחנו מלווים בחיפה למעלה מ-2,000 בתי אב שאנו יוזמים התחדשות עירונית במתחמים שלהם. התושבים הללו מתגוררים בבניינים ישנים ללא מיגון, כשבחלק מהם יש מקלטים ציבוריים. אלו מקלטים שהיו סגורים עשרות שנים, ללא חשמל וללא מים, עם צחנה אדירה. במבצע שיזמנו, לקחנו על עצמנו לשפץ עשרות מקלטים".
בכובע היזמי, ניתח כהן את המסמך שהציגו בסתיו האחרון מינהל התכנון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית – לפיו יזם אשר יתחייב להקים קרן תחזוקה ארוכת טווח בבניינים שיקים בפינוי-בינוי, יוכל לקבל תוספת זכויות בנייה לפרויקט. לדבריו, "בהסכמים שאנו עורכים בפרויקטים שלנו מול בעלי הדירות, נכלל סעיף הנוגע לקרן התחזוקה. יתרה מכך, בהסכמה מול כלל בעלי הדירות הוחלט שמי שמשכיר את דירתו יוותר על חלקו בקרן התחזוקה לטובת אותם בעלי דירות שמתגוררים וימשיכו להתגורר בפרויקט עם סיומו.באשר למהלך של מינהל התכנון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אני חושב שאם אנחנו כיזמים נקבל תוספת זכויות בתמורה להקמת קרן תחזוקה, זה יהיה בבחינת WIN WIN עבור כל הצדדים".  
לכל הפרקים של הפודקאסט הוועדה המקומית לחצו כאן


(בשיתוף ice פרויקטים)