פרויקטים

שוק המשרדים לאן? עפר זיו, מנכ"ל ויתניה מנתח

השחקנים הפעילים בענף הנדל"ן המסחרי זוכרים היטב את התאוששות המרשימה מהקורונה, ומבהירים שגם במציאות הכלכלית הנוכחית את שוק המשרדים עוד מוקדם להספיד. עפר זיו, מנכ"ל חברת ויתניה, בראיון באולפן ice: "השוק סתגלן. אני מעריך שבאזור תל אביב לא נחווה משהו יוצא דופן"

עם תקופה כלכלית שברירית המתבטאת בסביבת ריבית גבוהה, עליות מחירים ואינפלציה מאמירה, נדרש להתיישר גם ענף הנדל"ן המסחרי – וזה עוד לפני שהזכרנו את מלחמת חרבות הברזל והשלכותיה הנרחבות. ועדיין, על אף מצב העניינים המורכב, השחקנים הפעילים בשוק המשרדים הישראלי לא נבהלים מטלטלות, ועוד זוכרים היטב איך התחזיות העגומות מימי מגפת הקורונה התנפצו במבחן המציאות.
דוגמה מייצגת, מספק עפר זיו, מנכ"ל חברת הנדל"ן מניב ויתניה, מהשמות הבכירים בענף. בראיון באולפן ice, הוא מבהיר כי את שוק המשרדים המקומי עוד מוקדם להספיד, וכי הכותרות באמצעי התקשורת לא ממש מיישרות קו עם מה שקורה בשטח. "כשמדברים על שוק המשרדים, נקודת המוצא היא שנת 2023", מסביר זיו. "מדובר לא רק על סביבת הריבית הגבוהה, אלא גם על המהפכה המשפטית והאמירות של חברות היי-טק שההשקעות שלהן הפסיקו כתוצאה מכך".
"בפועל לא קרה שום דבר", מבהיר זיו. "הבנייה ממשיכה, הבניינים מתאכלסים, אנחנו לא רואים החזרות שטחים או הקפאה של פרויקטים – השוק הוא סתגלן למה שקורה מסביב. אם בכל זאת יש השפעה, הרי שהיא ניכרת בעיקר בפריפריה מסביב לתל אביב, שם נבנו שטחי משרדים רבים – לא פעם בלי מחשבה על הכמות ומה נכון ונדרש לעשות. מה הלאה? אני מעריך שבאזור תל אביב אנחנו לא נחווה משהו יוצא דופן. באזורים אחרים אנחנו עשויים בהחלט לראות וכבר רואים ירידה בביקוש. בסך הכל, אני לא צופה השפעה חזקה על חברות בסדר הגודל של ויתניה".
בראיון מתייחס זיו גם לנהירה של יותר ויותר רשויות מקומיות לפתח שטחי תעסוקה ומשרדים בתחומן, ומזהיר כי מהלך כזה עלול גם להוביל לאפקט ההפוך: "הרשויות למדו את הפטנט של ההכנסה הגבוהה מעסקים ביחס למגורים, והחליטו להוסיף הרבה מאוד שטחי תעסוקה ומשרדים. לרוב, הפיתוח הזה נעשה ללא תכנון אמיתי מראש. הרשויות המקומיות 'שפכו' מאות אלפי מטרים לתוך השוק, כשבאופן טבעי אין לזה ביקוש בצורה כזו מהירה".
"במקום זאת", מחדד זיו, "ראוי היה להשקיע מחשבה לטווח הרחוק ולהטמיע ביתר שאת עירוב שימושים שמציע גם מגורים לצד תעשייה, מסחר ומשרדים. מגורים מכניסים חיים באזורי תעשייה ומייצרים פעילות גם מעבר לשעות העבודה – ומושכים חברות שרוצות את השילוב הזה. ממהלך מושכל של עירוב שימושים כל הצדדים ירוויחו".
בהמשך הראיון, מספר זיו גם על התרחבותה של ויתניה לענף הנדל"ן למגורים. לדבריו, "מניתוח השוק אנו מבינים כי צפוי מחסור חמור בדירות. שוק המגורים בישראל הוא שוק עם ביקוש קשיח שעולה כל הזמן, ואנחנו רוצים לפעול גם שם. יש לנו את הידע ואת היכולות. חשוב להדגיש: הנדל"ן המניב ימשיך להיות המוקד העיקרי של ויתניה, כשלצידו אנו נגדיל את היקפי הפעילות בענף המגורים". צפו בראיון המלא עם עפר זיו.
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)