דעות

המבוי הסתום בעסקת החטופים | מלכודת סינוואר

מי שניהל משא ומתן בלתי מתפשר על גופות לא יגלה גמישות כשבידו נותרו 120 קלפים שאמורים להבטיח לא רק שחרור אסירים אלא הישגים נוספים שינציחו את שלטון חמאס ברצועה וינציחו את מלחמת שמחת תורה כתבוסה ישראלית מהדהדת
שלום בן חנן (צילום קרדיט: שירעד ניסים)
כתשעה חודשים לאחר תחילת המלחמה, דומה כי מטרת העל של המלחמה, שחרור כלל החטופים, הגיעה למבוי סתום ללא פתרון נראה לעין. התמרון הקרקעי עומד להסתיים והצב אמור להתחיל במה שהוגדר כשלב ג׳: פשיטות ממוקדות מודיעין. המו״מ תקוע לאחר שחמאס לא נענה להצעה הישראלית והארגון לא מגלה סימנים של מצוקה ואינו נסוג דרישותיו ובעיקר זו לסיום מוחלט של המלחמה.
הקשיחות הבלתי מתפשרת של יחיא סינואר לא צריכה להפתיע את כל מי שבקיא במשא ומתן הארוך והמייגע עם חמאס בעסקאות קודמות. 5 שנים ארך המשא ומתן על עסקת שליט. מאות טיוטות של רשימות הוחלפו בין הצדדים בניסיון לרצות את רב המרצחים שניהל את המו״מ מאחורי הקלעים בשבתו בכלא הישראלי. גם את הנוסח הסופי עם המחיר הבלתי נתפס של שחרור מעל 1,000 אסירים פלסטינים, בהם מאות טרוריסטים בכירים, מפקדים של הארגון ורבי מרצחים שידיהם מגואלות בדם, סינוואר דחה. רק לאחר לחצים כבדים של חבריו לארגון הוא התרצה תוך שהוא נשבע בפני האסירים שנותרו בבתי הכלא ששחרורם ימשיך לעמוד בראש סדר העדיפויות של חמאס.
נאמן להבטחתו הקשיחות והאכזריות של מנהיג חמאס עלו מדרגה נוספת במשא ומתן להחזרת גופות החיילים, אורון שאול והדר גולדין ושני האזרחים השאם אל סייד ואברה מנגיסטו. 9 שנים ארך המו״מ שלא הסתיים מעולם. המתווכים השונים שבו ושמעו כי המחיר היחיד האפשרי מבחינתו של סינואר הוא ניקוי מוחלט של בתי הכלא. מי שהצליח לכבוש את המעמד של ״מגן אל אקצא״ במבצע ״שומר החומות״ נחוש בדעתו להירשם בהיסטוריה גם כמשחרר האסירים הפלסטיניים כולם.
מול נחישות זו של סינואר וחבורתו דומה שכל מחיר שמדינת ישראל תציע לא יספק את הקצב מחן יונס. מי שניהל משא ומתן בלתי מתפשר על גופות לא יגלה גמישות כשבידו נותרו 120 קלפים שאמורים להבטיח לא רק שחרור אסירים אלא הישגים נוספים שינציחו את שלטון חמאס ברצועה וינציחו את מלחמת שמחת תורה כתבוסה ישראלית מהדהדת. מדינת ישראל חייבת להשתמש אולי בקלף היחיד המשמעותי שנמצא ברשותה: המשך הלחץ הצבאי ובצידו איום בשינוי הסטטוס של רצועת עזה במה שעשוי להירשם כמקח טעות שעשה חמאס במתקפה הרצחנית של 7 באוקטובר. איום בהפסד של שטח, אחיזה ישראלית ארוכת טווח, פיתוח גורמי שלטון שיחליפו את שלטון חמאס והמשך הלחץ הצבאי עשויים לשדר לחמאס נחישות שייתכן ועומעמה בדרך ניהול המו״מ והלחימה עד כה.
חמאס מאמין כי הלחצים הפנימיים והחיצוניים לצד המשך שרידותו מקרבים אותו לסיום המלחמה מבלי שיתפשר בעסקת חטופים. מדינת ישראל חייבת למצוא את הדרך להוכיח לו שהוא טועה. המשך אחיזה בשטח וצעדים מעשיים למנגנון ניהול שונה ברצועה עשויים להניע את חמאס להתגמש בעמדותיו. ללא המשך האחיזה בשטח עד למימוש עסקה קשה לראות את חמאס נסוג מעמדותיו במשא ומתן עד כה.
הכותב: שלום בן חנן, לשעבר בכיר בשב"כ
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עם הגייס ה-5 הסמאלני בתוך המדינה ובכל מוקדי הכוח
    עציוני 06/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקודח כל הזמן חורים בספינה ומשרת במישרין את האוייב, אין לנו סיכוי מול הטרור הערבי הנחוש והאכזרי.
    סגור
  • 1.
    האמונה הזאת עלתה לחמאס ב 1000 הרוגים
    רוני 53 06/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בחודש האחרון . אם היו גמישים היו מקבלים 60 יום שקט משחררים רק 33 חטופים כלומר עדיין נשארים עם 87 חטופים , פשוט סינוואר מרסק את העם האומלל שלו , בכל מקום נורמלי העם עצמו היה מחסל מנהיג מטומטם ופסיכופט כזה .
    סגור
  • איכן היהודי המשוגע של פעם ?
    נאור 06/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הנאיביות הישראלית שבכלל יש מצב של שישארו בחיים החטופים ?!.... זה הטימטום !
    סגור