דיגיטל וטק

בית המשפט פסק: בינה מלאכותית לא יכולה להחליף בני אדם

סטיבן תאלר הגיש בשנת 2018 בקשה לרשום פטנט על שם תכנת הבינה המלאכותית שלו, אך בית המשפט קבע יוצר הפטנט חייב להיות אדם "טבעי מלידה" -  ולא תוכנת מחשב. "חוק הפטנטים הבריטי כרגע אינו מתאים למציאות", אמרו עורכי דינו של תאלר
מערכת ice |  1
משפט ובינה מלאכותית (צילום shutterstock)
בעולם שבו הבינה המלאכותית צוברת תאוצה ואף מתחילה להחליף עבודות שעד כה נעשו בידי אדם, גובר החשש עקב "יתר התערבות" של מחשבים ורובוטים. אתמול (רביעי), בית המשפט העליון בבריטניה קבע כי בינה מלאכותית לא יכולה להיות רשומה על שם פטנט, והיוצר של כל המצאה חדשה חייב להיות אדם "אמיתי".
המקור לפסיקה הוא בקשה שהגיש סטיבן תאלר בשנת 2018, בה הוא רשם פטנט חדש הקשור באריזת משלוחי מזון. תאלר החליט לרשום את הפטנט על שם תוכנת הבינה המלאכותית שלו הנקראת "Dabus".
משרד הקניין הבריטי השיב לתאלר כי על פי החוקים, אדם חייב להיות רשום כממציא, ולא תוכנת מחשב. מגיש הפטנט בחר לערער על ההחלטה וטען כי הוא עומד בכל הדרישות במסגרת חקיקת הפטנטים משנת 1977 – אך בקשתו נדחתה. האם זה עצר אותו? לא בדיוק.
תאלר המשיך להגיש ערעורים נוספים עד אשר קיבל את פסק הדין הסופי מבית המשפט העליון, והשלים עם הגזרה. בית המשפט הסביר כי הוא אינו עומד לדון בשאלה האם פיתוחים הנוצרים בידי תוכנות מחשב חייבות להיות מוכרות גם כפטנטים, אך הוא פסק כי נכון לעכשיו, ה"ממציא" חייב להיות בן אדם אמיתי.
בהצהרה שנמסרה לרויטרס, עורכי דינו של תאלר טענו כי פסק הדין "קובע שחוק הפטנטים הבריטי כרגע אינו מתאים למציאות בה המצאות רבות נוצרות בידי מכונות". בהמשך עורכי דינו גם ציינו כי העולם חייב להכיר בעובדה שבינה מלאכותית עובדת עבורנו, ולעיתים אף טוב יותר מאיתנו. על כן, יש להכיר גם בהמצאות הנוצרות על ידי תוכנות מחשב. האם בעתיד בית המשפט יחליט לחזור בו? אנחנו עוד נראה, הבינה המלאכותית לא בורחת עדיין לשום מקום.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    של מכונת כביסה
    מוח 12/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו דרישה לרשום מכונת כביסה כהורה התעודת הזהות
    סגור