קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: האם ממשלות צריכות להחזיק מטבעות כחלק מחוסן כלכלי?

הממשל הגרמני החליט למכור ביטקוין בשווי של 2.5 מיליארד דולר, והמטבע המוביל את השוק סופג ירידה עקבית מאז יוני. שאלנו גורמים בתעשייה האם עלול להיות קשר בין שני הדברים. "ככל שנראה את הדולר נחלש, הביטקוין יתחיל לשמש רזרבה לגיטימית". אלו התשובות המפתיעות שקיבלנו
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
הממשל הגרמני החרים לאחרונה 50 אלף מטבעות ביטקוין בשווי של 2.5 מיליארד דולר, והחל למכור חלק מהם (כמה מאות). יש גורמים בעולם שטוענים שזה מה שמוביל לירידה של ערך הביטקוין, ירידה של 15% מאז חודש יוני, ומאידך גיסא יש כאלה ששואלים מדוע הממשל מוכר ולא משאיר את המטבע עבור החוסן הכלכלי.
המכירה התבצעה במקביל לקריאותיה של חברת פרלמנט גרמנייה, להפסיק לחסל את אחזקות הביטקוין הנותרות. היא טענה שהמטבע יכול לשמש כהגנה מפני אינפלציה ולסייע בקידום עצמאות כלכלית וחדשנות. למרות זאת, נראה שטענותיה לא התקבלו, שכן הממשל הגרמני ממשיך במכירת הביטקוין הגדולה שלו.
שאלנו את בכירי תעשיית הקריפטו בישראל האם ההחלטה של הממשל הגרמני הובילה לירידה והאם ממשלות צריכות להחזיק מטבעות קריפטו כחלק מהחוסן הכלכלי?

חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit
"הממשל הגרמני אכן החל למכור חלק מהביטקוין שהוחרם בשנת 2013, מדובר במטבעות שנלקחו מבעלי אתר הפיראטי Movie2k.to. מכירות אלו כוללות מעל 195 מיליון דולר במטבעות ביטקוין שהועברו לבורסות כמו קראקן וקוין-בייס, ומהוות חלק מאסטרטגיה רחבה יותר של הממשל למכור נכסים דיגיטליים שהוחרמו.
המכירה הגרמנית היא אכן אחד הגורמים שהובילו לירידה בערך הביטקוין, אך היא לא היחידה. גם מכירת נכסים של הבורסה MT.GOX, אשר נאלצת למכור כמות משמעותית של ביטקוין להחזיר לנושיה, תרמה לירידות האחרונות בשוק. נוסף לכך, פאניקה בקרב המשקיעים הביאה לסגירת פוזיציות ממונפות בשווי של כ-62.5 מיליון דולר, מה שהגביר עוד יותר את לחץ המכירה".

חיים ונציה (צילום: יעל צור)
לגבי השאלה האם ממשלות צריכות להחזיק מטבעות קריפטו כחלק מהחוסן הכלכלי שלהן, הנושא מורכב. מצד אחד, החזקת ביטקוין עשויה לספק לממשלות מקור נוסף ליציבות כלכלית ורווחים ממכירת מטבעות דיגיטליים שהוחרמו. מצד שני, רוב הכלכלנים השמרנים רואים בכך צעד מסוכן בשל התנודתיות הרבה בשוק הקריפטו והיעדר הרגולציה הברורה".
"בסיכומו של דבר, המכירות של הממשל הגרמני אכן השפיעו על ירידת ערך הביטקוין, אך חשוב להבין שמדובר באחד מבין מספר גורמים משמעותיים. התחום של מטבעות דיגיטליים הוא תנודתי במיוחד, ולכן יש לנהל את הסיכונים ולהיות מודעים לכלל הגורמים המשפיעים על השוק". 
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין
"מכירת הביטקוין של ממשלת גרמניה ייתכן והורידה קצת את מחיר הביטקוין לטווח הקצר, אבל היא בעיקר מזכירה לנו שגם אם ממשלות מערימות קשיים על מחזיקי קריפטו, הן בעצמן מכירות בנכס הזה ובחשיבות שלו. גם לאחר המכירה, ממשלת גרמניה עדיין מחזיקה ביטקוין שמוערך בלמעלה מ-1.3 מיליארד דולר, כאשר השיאנית היא ממשלת ארה"ב עם החזקות של מעל 15 מיליארד דולר בביטקוין ועוד מאות אלפי דולרים במטבעות אחרים.

נעה משיח (צילום: יעל צור)
מדינות נוספות שמחזיקות ביטקוין הן בריטניה, צפון קוריאה, שוודיה וכמובן אל סלבדור. לרוב מקור הכספים הוא מתפיסות של מטבעות דיגיטליים וחילוטים, אבל יש גם מדינות שמאפשרות תשלומי מיסים בביטקוין או שקונות לצורכי רזרבת מטבע חוץ (אל סלבדור). עצם העובדה שהממשלות לא ממירות את המטבעות מיד, אלא ממשיכות לשמור אותם לתקופה זאת או אחרת, מעידה כבר על כך שהן יודעות כי יש ערך לנכסים הללו, ואין להן ציפייה שהם ירדו מהר מערכן".
הלכה למעשה לא מעט מדינות כבר מחזיקות ביטקוין (גם בישראל היו כמה תפיסות וחילוטים של מטבעות דיגיטליים) וכדאי בהחלט לשקול להחזיק נכסים לא-אינפלציוניים כמו ביטקוין כחלק מהחוסן הכלכלי של מדינות". 
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין
"האם ההחלטה של הממשל הגרמני למכור מטבעות ביטקוין עשויה לתרום לירידה בערך המטבע? תלוי בכמה. השמועה אומרת שישנם משקיעים פרטיים שמחזיקים בכמויות ביטקוין שעולות על כמה מדינות יחד וכשהם מחליטים לממש את הביטקוין שלהם אנחנו באמת רואים את השוק זז. האם להנזלה של ממשלת גרמניה יש את הכוח לעשות כן? כלל לא בטוח. 

גיא סרוסי (צילום: אילן אסייג)
"עם זאת, מדובר רק באחד מהגורמים האפשריים לירידת ערך המטבע שכבר הספיק להתאושש מאז נפל בשבוע שעבר. בעיניי, ביטקוין הוא זהב אלקטרוני. כשאנחנו רואים את הדולר נשחק בהחלט נראה את הביטקוין מתחיל לשמש אט אט רזרבה לגיטמית למדינות ואני בהחלט בדעה שמדינות צריכות להחזיק ביטקוין. הסוד הידוע הוא שרובן עושות כן. חשוב לשים לב- ביטקוין לא מטבעות קריפטו, יש הבדל גדול בין השניים".
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold הפלטפורמה הישראלית המפוקחת למסחר במטבעות דיגיטליים
"ממשלת גרמניה מושכת אליה את כל העיניים לאחרונה עקב מספר מהלכים לא שגרתיים למוסדות ממשלה ברחבי העולם, ובטח מדינה ומעצמה מסודרת כמו גרמניה. למעשה, ההחלטות האחרונות של הממשלה הגרמנית להגברת קצב העברות מאגרי הביטקוין שלה לבורסות השונות ניכרת לעין, כך גם ע"פ ניתוח תנועות כספים של און צ'יין שזיהתה כי רק השבוע העבירה גרמניה 9,634 ביטקויין בשווי של 537 מיליון דולר בבורסות קריפטו שונות. וזה רק חלק קטן מסך העברות ביטקויין של הממשלה הגרמנית לזירות המסחר, סכום שמגיע לשווי של 1.44 מיליארד דולר. כיום אגב, המדינה נמצאת במקום הרביעי בעולם בהחזקת ביטקויין באופן רשמי. 
מי שבלטה לאחרונה בביקורת החריפה שלה על הממשלה הגרמנית וההחלטות שלה בנוגע לביטקוין היא דווקא חברת הפרלמנט הגרמני בשם יואנה קוטאר שרק לאחרונה צוטטה במגזין פורבס כך: 'יש לנו כרגע חוסרים תקציביים עצומים בגרמניה, זו יכולה להיות אחת הסיבות להעברות, גם הבחירות הקרובות עשויות לשחק תפקיד'. עוד הוסיפה כי: 'אני בכלל לא בטוחה כלל אם הממשלה הייתה או מודעת להשלכות של ההעברות'. בציוץ אחר נשמעה קצת פחות ביקורתית והוסיפה הסתכלות עתידית ואמרה שהממשלה הגרמנית צריכה להחזיק בביטקוין כמטבע רזרבה אסטרטגי". 

יובל רואש (צילום: יעל צור)
האירוע מעלה לסדר היום שאלה אסטרטגית חשובה כמו האם ממשלות צריכות להחזיק מטבעות קריפטו כחלק מחוסן כלכלי. שאלה שנדונה לא מעט בשנים האחרונות, אך עדיין ללא החלטה חד משמעית, למעט ניצני אמירות של "אסטרטגיה שיכולה להועיל בעתיד" על ידי גורמים שונים. זאת כאמור עקב רגולציה, בירוקרטיה ושלל גורמים שיש לקחת בחשבון כמו מצב כלכלה מקומית, רמת סיכון שהמדינה מוכנה לקחת ומומחיות טכנית ורגולטורית מדינית לנושא זה". 
פעולות ממשלת גרמניה הן אכן חלק מההשפעות האחרונות על תנודתיות הביטקוין, ייתכן והמכירות גרמו להשפעה בשוק. אך פעולות אלו מצטרפות לגורמי שוק נוספים המשפיעים על מחיר המטבע.
אין לראות בכתוב במאמר זה כהמלצות רכישה למשקיעים
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה