תיירות

משאלי העם במזרח אוקראינה: "הצבעה חופשית" בפיקוח חיילים חמושים

אחרי שהשלים את כיבוש החבלים המזרחיים של אוקראינה, מגיע זמן "משאלי העם" של פוטין: עד אמצע השבוע אמורים האזרחים במחוזות דונייצק, לוהנסק, זפוריז'יה וחרסון להצביע ולהכריע אם השטחים יסופחו רשמית לרוסיה. לפי עדויות מהשטח לא נראה שהאזרחים נהנים מהצבעה חופשית, כשחיילים חמושים עוברים מדלת לדלת ו"מעודדים" אנשים להצביע לצד הנכון. במערב לא מכירים בחוקיות המשאלים
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום shutterstock, pixabay)
אזרחים אוקראינים רבים מדווחים בימים האחרונים על חיילים חמושים שעוברים מדלת לדלת באזורים כבושים במדינה כדי לאסוף קולות ל"משאל עם" בנוסח עצמי על הצטרפות לרוסיה. "אתה צריך לענות מילולית והחייל מסמן את התשובה על הגיליון ושומר אותה", אמרה אישה אחת באנרהודר ל-BBC.
בדרום חרסון עמדו שומרים רוסים עם קלפי באמצע העיר כדי לאסוף קולות של אנשים. ההצבעה מדלת לדלת היא למען "ביטחון", אומרים בתקשורת הממלכתית הרוסית: "הצבעה אישית תתקיים באופן בלעדי ב-27 בספטמבר", דיווחה סוכנות טאס. "בשאר הימים ההצבעה תתארגן בקהילות ובאופן מדלת לדלת".
אישה אחת במליטופול אמרה ל-BBC כי שני "משתפי פעולה" מקומיים הגיעו עם שני חיילים רוסים לדירתם של הוריה, כדי לתת להם פתק לחתום: "אבא שלי שם 'לא' [להצטרפות לרוסיה]," אמרה האישה. "אמא שלי עמדה ליד, ושאלה מה יקרה אם תכניס 'לא'. הם אמרו 'כלום'. "אמא מודאגת עכשיו שהרוסים ירדפו אותם". האישה גם אמרה שיש פתק הצבעה אחד לכל משק הבית, ולא לאדם.
למרות שהראיות הן אנקדוטליות, נוכחותם של גברים חמושים המנהלים את ההצבעה סותרת את התעקשותה של מוסקבה שמדובר בהליך חופשי או הוגן. מומחים טוענים כי משאלי העם בנוסח עצמי, המתקיימים במשך חמישה ימים, יאפשרו לרוסיה לתבוע - באופן בלתי חוקי - ארבעה אזורים כבושים או כבושים חלקית באוקראינה כשלו שלהם. במילים אחרות, הצבעת שווא על סיפוח, שבעה חודשים לפלישת רוסיה.
ה"סיפוח" לא יוכר בינלאומי, אך עלול להוביל לכך שרוסיה תטען ששטחה מותקף מנשק מערבי שסופק לאוקראינה, מה שעלול להסלים את המלחמה עוד יותר.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תיאר את משאלי העם כ"דמה", ואמר שהם "תירוץ שווא" לנסות לספח חלקים מאוקראינה בכוח בניגוד לחוק הבינלאומי: "ארה"ב לעולם לא תכיר בשטח אוקראינה כמשהו אחר מלבד חלק מאוקראינה", אמר.
שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלוורלי, אמר שלבריטניה יש ראיות לכך שגורמים רשמיים ברוסיה כבר קבעו יעדים ל"המציאו אחוזי הצבעה ושיעורי אישור למשאלות המדומה הללו". לדבריו, רוסיה מתכננת למסד את הסיפוח של ארבעת האזורים - לוהנסק, דונייצק, חרסון וזפוריז'יה - עד סוף החודש.
מקור בחרסון אמר ל-BBC שאין מאמץ ציבורי לעודד הצבעה, מלבד הודעה בסוכנות הידיעות הרוסית שאנשים יכולים להצביע בבניין בנמל.
אישה אחרת בחרסון אמרה שהיא ראתה "מיליטנטים חמושים" מחוץ לבניין שבו נראה שההצבעה מתקיימת. היא העמידה פנים שהיא שכחה את הדרכון שלה, אז היא לא הייתה צריכה להצביע. האישה אמרה שכל חבריה ומשפחתה היו נגד משאל העם. "אנחנו לא יודעים איך החיים שלנו יהיו אחרי משאל העם הזה", אמרה. "קשה מאוד להבין מה הם רוצים לעשות". קייב אומרת שמשאלי העם לא ישנו דבר, וכוחותיה ימשיכו לדחוף לשחרור כל השטחים.
 
בינתיים, גיוסו האחרון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין של לפחות 300,000 חיילים נוספים גרם לגברים רוסים רבים בגיל הלחימה לברוח. צעיר רוסי אחד שעזב את סנט פטרסבורג לקזחסטן כדי להתחמק מהגיוס אמר לתוכנית "מקור חיצוני" של BBC World Service כי גם רוב חבריו היו בתנועה. "כרגע, אני מרגיש שזו קריסה מוחלטת. אני מכיר רק אולי אחד או שניים שלא חושבים על גלות כרגע", אמר.
הוא אמר שחלקם, כמוהו, עוברים את הגבול, בעוד שאחרים הלכו לכפרים רוסיים קטנים כדי להסתתר. "הבעיה הגדולה של רוסיה היא שלא חשבנו על המלחמה באוקראינה בפברואר כפי שאנחנו חושבים עליה עכשיו", אמר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה