ויראלי

אסף גרניט בסיפור מטלטל: "תחושת ניצחון כל פעם שאני במסעדה"

השף סיפר על החשיבות של 'ברטה', המסעדה שהקים בברלין, לסיפור המשפחתי שלו: "אנחנו מחברים את העיר והמתכון המקורי של סבתא וגם את הקולינריה החדשה. המקום הזה אף פעם לא היה אצלנו קונפליקט, אני לא חושב שברטה הייתה נהנית מהטעם במקום שבו המשפחה שלה הושמדה"
מערכת ice | 
אסף גרניט (צילום תמי בר שי)
בריאיון מיוחד לרגל יום השואה 2023 בתוכנית הבוקר של רשת 13, 'העולם הבוקר', חשף השף אסף גרניט את סגירת המעגל שעשה כאות הנצחה לסבתו ברטה עם פתיחת מסעדה בברלין על שמה, כהשראה על הבריחה שלה מגרמניה בזמן מלחמת העולם השנייה.
גרניט סיפר לגאולה אבן על הרצון לפתוח מסעדה בברלין שתהיה שווה כוכב מישלן: "בכלל לא עבר לי בראש, כשהחלטתי לפתוח את המסעדה זה היה כשעוד לא הייתי בעולמות המישלן, אבל עברו הרבה מים בנהר ואז הגעתי לפתוח את ברטה ובא לי שהיא תקבל כוכב מישלן".

עוד סיפר השף: "החלק הצעיר שהבין מה עומד להתרחש ברח בזמן מברלין והגיע למה שיהיה תל־אביב והתחילו מחדש. החלק המבוגר יותר שחשבו שיהיה בסדר והכסף שהיה להם יגן עליהם, חלק בחרו להתעלם וכל מי שפעל ככה נספה. לא דיברנו על זה אף פעם, כל החוויה הברלינאית של סבתא שלי עברה אליי דרך אימא שלי שדיברה על זה המון. באופן מוזר למרות שהיא לא הייתה בשלנית גדולה, משפחה שאוכלת כדי להתפלל ולעבוד, אוכל לא היה משהו מהותי, זה חלחל אליי. הם יותר אהבו אירוח, זה נראה במסעדה שלי מחניודה".
גרניט המשיך: "אמרתי לאימא שלי שיום אחד אגיש בכלים שמצאנו בבית שלה, היה לה טעם טוב, במסעדה שאקים. אנשים אומרים שזה מזכיר להם את הבית של סבתא שלהם. הכלים ב'ברטה' מאוד דומים לסגנון הזה של בית יקי בברלין שהיא גדלה בו, יש במסעדה תמונה גדולה שם ושל סבתות של אנשי הצוות במסעדה, עשינו שם פסיפס כזה".
הסועדים שואלים על 'ברטה'? "הצוותים שלי תמיד מתודרכים לספר הכול עלייה ומה הרעיון לקרוא את המסעדה על שמה ויש בתפריט קריצות למנות שהיא הכינה לי כילד. כמו קרעפלך, אנחנו מחברים את העיר והמתכון המקורי של סבתא וגם את הקולינריה החדשה. המקום הזה אף פעם לא היה אצלנו קונפליקט, אני לא חושב שברטה הייתה נהנית מהטעם במקום שבו המשפחה שלה הושמדה. אני לוקח כיוון אחר ולא רק בקונפליקט הזה, אם זה סועדים שאוכלים אצלי ומגיעים ממדינות ערב, יש משהו באוכל ובהווי שמכסים על קונפליקט, זו הגישה שלי לדבר".
אלו שתוהים מדוע בברלין: "זו תחושת ניצחון כל פעם שאני במסעדה, שמקריאים בעברית את התפריט ואנשים נהנים ומשלמים זו הדרך הכי יפה שיש להנציח את סבתא. אני חושב שלהאכיל ולארח ולשמח אנשים זה מתכתב עם שתי הסבתות שלי, גם הסבתא השנייה שלי מפולין חוותה סידור דומה. למדתי ממנה הרבה על אירוח, ברטה תקשרה איתנו דרך האוכל ופחות בעברית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה