מדדים ומחקרים

בנק לאומי בתחזית מדאיגה: ריבית בנק ישראל לא תרד מחר?

כלכלני לאומי: בנק ישראל צפוי השבוע להותיר את הריבית ללא שינוי למרות סיבות טובות התומכות בהורדת ריבית. גיל בפמן מנתח מדוע

מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
בנק ישראל צפוי השבוע להותיר את הריבית ללא שינוי למרות סיבות טובות התומכות בהורדת ריבית. תכנית ההנפקות של משרד האוצר לחודש ינואר מלמדת על צרכי גיוס גבוהים שצפויים להמשיך ולעלות את תלילות העקומים, כך מנתח הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן.
בנק ישראל צפוי להתלבט השבוע בין הורדה ראשונה של הריבית לבין הותרתה תקופה נוספת ללא שינוי. הגורמים התומכים בהורדת ריבית הינם המשך ירידת סביבת האינפלציה לאחרונה וכניסה צפויה לתוך יעד יציבות המחירים בעתיד הקרוב.
בנוסף, התחזקות השקל בחודשיים האחרונים לרמה הגבוהה מהרמה טרום המלחמה תומכת אף היא בהורדת ריבית. מנגד, המשך רמת האי וודאות הגבוהה במשק כתוצאה מהלחימה בדרום ובצפון וחוסר הוודאות לגבי המדיניות הפיסקלית של הממשלה בשנה הבאה צפויים לתמוך בהמתנה נוספת של בנק ישראל לפני התחלה של תהליך הורדת ריבית.
נראה שבהחלטה הקרובה בנק ישראל יעניק משקל רב יותר לגורמים התומכים בהותרת הריבית ללא שינוי, אולם בעתיד יצטרך לתת משקל גדול לירידת האינפלציה ולהתחזקות השקל בהחלטות הריבית, זאת למרות הביקורתיות על ההתנהלות התקציבית וההשפעה של כך על החלטות הריבית בהקשר של "תמהיל המדיניות".
ריבית בנק ישראל צפויה לרדת במהלך השנה הקרובה באופן הדרגתי ב כ-100 נקודות בסיס במצטבר, מן הרמה הנוכחית של 4.75% לכ-3.75%. הסיכונים לתחזית האינפלציה ולהפחתת הריבית יכולים להגיע מהתייקרות משמעותית של מחירי המוצרים המיובאים לישראל, היחלשות מחודשת של השקל וגם מן האפשרות של העלאת מיסים עקיפים במהלך השנה הקרובה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה