מדדים ומחקרים

מניית טסלה מתרסקת: כמה הפסיד מי שהאמין באילון מאסק?

מניית ענקית יצרני הרכב החשמליים טסלה ירדה בשלושת החודשים האחרונים כמעט ב-60%, וממשיכה לצנוח. מה גרם לנפילת המניה ומה ההסבר של המנכ"ל אילון מאסק שאיבד סכום עתק והדחה מהמקום הראשון בדירוג עשירי העולם?
מערכת ice |  3
אילון מאסק (צילום Victor Gonzalez Couso /flickr, unsplash)
ענקית הרכבים החשמליים, טסלה, עוברת תקופה לא פשוטה. המניה שהובילה למתעשרים רבים שנהנו מהזינוקים הגדולים בשנת 2021 ובמחצית הראשונה של 2022, גילו כי הנפילה של המניה ממשיכה, ואפילו בירידה חדה מאוד.
מניית טסלה נסחרת נכון לשעה זו סביב שער של 128 דולר, נתון המהווה שפל של יותר מ-52 שבועות עבור המניה. אי שם בתחילת נובמבר 2021 המניה הגיע לזינוק של מעל 407 דולר, מה שאומר שהמניה תוך שנה ירדה קרוב ל-70%. אבל אם במחצית הראשונה של 2022 המניה עוד נשארה יציבה, בשלושת החודשים האחרונים היא פשוט מתרסקת.
ב-19 בספטמבר השנה, המניה עוד נסחרה סביב שער של 309 דולר, ומאז במשך שלושה חודשים היא בירידה חדה מאוד עד לשער של 238 דולר, וירידה של 58%. רק בחודש האחרון המשיכה המניה בהתרסקות כאשר ירדה ב-22%, ומעל 17% רק בחמשת ימי המסחר האחרונים בוול סטריט.

מאסק עצמו שעשה את הונו מהזינוקים של מניית טסלה, חווה "על בשרו" את הירידות החדות, והודח לאחר תקופה ארוכה מהמקום הראשון בדירוג עשירי העולם לטובת איש העסקים הצרפתי ברנאר ארנו, בעלי המותג לואי ויטון. הונו של מאסק שכבר היה מעל 200 מיליארד דולר, מוערך נכון לשעה זו על פי מגזין פורבס ב-150 מיליארד דולר.

מניית טסלה בששת החודשים האחרונים. צילום מסך גוגל
מה בעצם קרה למניה? מאסק עצמו, מנכ"ל החברה, נכנס לעובי הקורה כאשר ענה לאחד המשקיעים הוותיקים בטסלה, רוס גרבר (Ross Gerber). גרבר טוען שהעיסוק המאסיבי של מאסק בטוויטר עם רכישת החברה על ידו, בעצם הופכת את החברה לאחת שמתנהלת בלי מנכ"ל, וזה בעצם בא לידי במצב המניה. לבקשת מאסק, פירט גרבר את הרעיונות שלו לעלייה מחודשת של מניית טסלה: החברה צריכה יותר יח"צ תקשורתי, טסלה צריכה להבין מתי מאסק יחזור מעיסוקו בטוויטר והכנת פלאן בי למקרה שימשיך להיות עסוק שם, וענקית הרכבים החשמליים גם צריכה להבין איפה עומד מאסק לאור מכירת המניות המאסיבית שלו לאחרונה.
מנכ"ל טסלה עצמו לא הסכים לניתוח של גרבר, ולדעתו מה שקורה כאשר להעלאות הריבית בארה"ב: "ככל שעליות הריבית המובטחות על החיסכון הבנקאי, מתקרבות לתשואות מהבורסה שהן לא מובטחות, אנשים יעדיפו להעביר את כספם מהמניות למזומן - דבר שמוביל לירידת המניות".
האנליסטים עדיין לא השתכנעו מההסבר של מאסק, כי עובדתית יצרניות רכב אחרות לא חוו התרסקות חדה כל כך כמו טסלה, וכנראה שהסחת הדעת של מאסק מטסלה כמו גם המשך מכירת המניות שלו, לא הובילו לאמון המשקיעים במניה. גם עליית מחירי האנרגיה הובילה ככל הנראה לבריחת משקיעים מענקית הרכבים החשמליים. 
 
אילון מאסק">
אילון מאסק הצעיר על החזון של טסלה. צילום מסך
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מניית טסלה
    כלכלן בפנסיה 12/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתקרבת למחיר דו ספרתי, אולי עוד השנה, ואם לא במהלך ינואר
    סגור
  • 2.
    הנתונים הבסיסים של טסלה מצוינים!
    רונן 12/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש מספר סיבות לירידה של מניית טסלה. השפעות מקרו עולמיות גרמו לירידה חדה בכל השוק ובמיוחד נפגעו חברות צמיחה מהירה. אילון מאסק מכר מניות טסלה בכ 14מיליארד דולר לממן את טוויטר. חלק מהשינויים בטוויטר הם בעליי משמעות פוליטית ונוצרה אווירה אנטי אלון מאסק שגרמה למקצת המשקיעים המוסדיים למכור את אחזקתם במניות טסלה. משקיעים שלקחו הלוואות כדי לרכוש מניות טסלה כנגד שיעבוד מניות נדרשו להגדיל בטחונות או למכור מניות טסלה. ושמועות על ירידה משמעותית ביצור ובהזמנות של רכבי טסלה במיוחד בסין. בסין יש ירידה כללית בחודשיים האחרונים בבקושים לכלי רכב (הכי נמוך מ 2011) וטבעי שטסלה תפגע גם. אבל לא מדברים על אקספנג ניו מרצדס, בי אם דבליו ואחרים שירדו משמעותית באוקטובר נובמבר בזמן שטסלה הגיע לביצועי שיא. גם אם ימכרו הרבה פחות רכבים ב 2023 בגלל מיתון עולמי טסלה מוכנה יותר מכולם להתמודד על נתח שוק בזכות האפשרות להוריד מחיר ולהישאר רווחיים מאחר ויש לה רווחים גדולים מכולם על כל רכב שהיא מוכרת. לדוגמה טסלה מרוויחה כ10,000 דולר לרכב וטויוטה רק 1500 דולר וBYD רק 500 דולר
    סגור
  • 1.
    מה שבטוח זה שסוף סוף ביל גייטס הרוויח (ל"ת)
    לא ידוע 12/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור