מדדים ומחקרים

פוטין חוגג 70: המון גז, מעט הישגים וכלכלה מדשדשת

ביד אחת הוא הצליח להלחיץ את אירופה ולגרום למשברי גז ואספקה כמעט עולמיים, ביד השניה הוא סופר את הימים שהוא ימשיך להחזיק בכוח כלכלי כזה. נשיא רוסיה חוגג 70 לא כמו שהוא ציפה
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מציין את יום הולדתו ה-70 היום, 7 באוקטובר. החג האישי מגיע בזמן שמנהיג רוסיה חווה נסיגה במעמדו העולמי בעקבות הפלישה לאוקראינה השנה, שלא נגמרה בינתיים כמו שהוא תכנן.
אחרי יותר משני עשורים בשלטון, פוטין לקח את ההחלטה אולי הדרמטית בחייו. "המצב, למיטב ידיעתי, השתנה באופן קיצוני", אמר לב גודקוב, סוציולוג מסוכנות רוסית עצמאית, והציע כי ייתכן שהגיוס הצבאי שפוטין הכריז ב-21 בספטמבר שינה את האווירה באופן בלתי הפיך.
"ניוד משפיע על כולם... הצהרת ההתגייסות שינתה את המצב מהותית - המלחמה הגיעה לאזרחי רוסיה", אמר.

הפלישה לאוקראינה נתקלה בהתנגדות חזקה באופן בלתי צפוי מצד העם האוקראיני, כפי שהודגם בעוצמה בחודש שעבר כאשר מתקפת נגד אוקראינית באזור חרקוב שלחה כוחות רוסים אחורה והניעה את פוטין להכריז על גיוס לאחר חודשים של מלחמה.
המלחמה של הקרמלין עוררה גם תגובה חריפה מצד המערב, שהטיל מסה כבדה של סנקציות נגד רוסיה והעניק סיוע נרחב לאוקראינה בשווי מיליארדי דולרים. שוודיה ופינלנד, לאחר עשרות שנים בשולי נאט"ו, עזבו רשמית את חברותן בברית הטרנס-אטלנטית.
מאז המלחמה הקרה רוסיה, אם בכלל, לא הייתה כה מבודדת ומנוכרת מהקהילה הבינלאומית.
כמו נסיכות ערבית, רק ברוסית
למרות הכל, רוסיה היא עדיין אחד המקורות הגדולים בעולם לגז, נפט, קובלט ועוד משאבי טבע חשובים. יעיד על כך משבר הגז של אירופה
כלכלת רוסיה ניזוקה, עם כי פחות מהמצופה. המלחמה באוקראינה החזירה את כלכלת רוסיה ל-2018, כך לפי העיתון הכלכלי בלומברג. זאת מאחר והתמ"ג של רוסיה ירד ככל הנראה ב-4.7% בהשוואה לשנה ברבעון השני של 2022 - התכווצות ראשונה מזה שנה, על פי 12 אנליסטים שנשאלו על ידי בלומברג.
תקופת אפריל עד יוני סימנה את הרבעון המלא הראשון מאז פלישת רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר. הבנק המרכזי של רוסיה העריך שכלכלת רוסיה התכווצה ב-4.3% ברבעון השני של השנה.
הכלכלה של רוסיה מתבססת על משאבי הטבע ההכרחיים, אבל אם פוטין ימשיך לתקוע את ראשו בקיר נגד כל העולם, יהיה קשה לו יותר למכור אותם. העולם הסיק מסקנות מהמלחמה והמדינות ישאפו יותר להכין את עצמם לעצמאות אנרגטית.
"בלי זעם, בלי הפגנות המוניות"
בתוך הבית מובן שפוטין הוא עודנו המנהיג הבלתי מעורער, והעם הרוסי ברובו עדיין לא מתרגש ממה שקורה באוקראינה.
"המלחמה הפושעת של רוסיה באוקראינה הדגישה מאפיינים כאלה של החברה הרוסית שאפילו הרוסופובים הידועים לשמצה לא טענו", כתב חבר הפרלמנט האסטוני מיכאיל לוטמן במאמר עבור השירות הרוסי של RFE/RL. "איך החברה הרוסית הגיבה? זה לא קרה. או בקושי", כתב. "בלי זעם, בלי הפגנות המוניות."
למרות שהסקרים ברוסיה מוגבלים מאוד ויש לפרש אותם בזהירות, דירוג "ההסכמה" של העם בפוטין עמד מעל 80 אחוזים במשך רוב שנת 2022. באוגוסט, הנתון עמד על 83 אחוזים.
"לאחר שהמלחמה באוקראינה החלה, כל האינדיקטורים [האישורים] עלו", אמר גודקוב. "אנשים הרגישו בטוחים, חוו תחושת גאווה על הפגנת הכוח והעוצמה כמעצמה צבאית". אבל בספטמבר האישור של פוטין ירד ל-77 אחוזים.
רוב הרוסים עדיין סומכים על פוטין, אבל הכישלונות הצבאיים וההתגייסות, בפרט, משפיעים, הדגיש גודקוב. "אחרי הגיוס ההמוני, אני חושב שהמצב ישתנה במהירות", אמר.
"תחושה של חוסר תקווה"
אין ספק, יציאה פומבית נגד ממשלתו של פוטין היא צעד פסיכולוגי מהפכני עבור רוב הרוסים. בשנים הראשונות לשלטונו, פוטין השתמש במכונות התעמולה המסיביות של המדינה כדי לקדם ערכים של ממשל חזק וריכוזי ו"דיקטטורה של החוק" תוך דמוניזציה של שנות ה-90 הכאוטיות, שבהן דמוקרטיה, חופש תקשורתי והגדרה עצמית היו מילות מפתח.
כאמור, למחות זה עדיין מסוכן, אבל הבידוד המדיני והירידה במורל מאיימות על המנהיג הקשוח יותר מתמיד. מנהיגים גדולים וחזקים ממנו במהלך ההיסטוריה כבר נפלו. האם יצליח לצלוח עוד עשור ביציבות על כיסאו? ימים יגידו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה