נדל"ן ותשתיות

פורום Duns100: כיצד העלאות הריבית ישפיעו על ענף הנדל"ן?

אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט בפורום Duns 100: ״חצינו את 60 אלף התחלות הבנייה בשנה וצפוי שגם השנה הקצבים יהיו דומים – אך אין ספק שעדיין נדרש שינוי מהותי בצד ההיצע״
מערכת ice | 
פורום בכירי נדלן (צילום ניב קנטור)
אתמול (ב'), קיימה דן אנד ברדסטריט במלון "הילטון" בתל אביב את פורום Duns100 השנתי של בכירי ענף הבנייה והנדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית. במסגרת הפורום, בהנחייתה של עו"ד דפנה שחר, עסקו בכירי הענף בנושאים שעל סדר היום המקצועי, ביניהם עליית מחירי הדיור והצעדים צריכה הממשלה החדשה לבצע כדי לטפל במשבר זה, הירידה של כ-20% במכירת דירות חדשות בהשוואה לשנת 2021, כיצד צפויות העלאות הריבית האחרונות להשפיע על ענף הנדל"ן?, האם אנו בפתחו של משבר סאב-פריים כחול-לבן? ועוד.
אפרת שגב, סמנכ"לית דאטה ואנליזה בדן אנד ברדסטריט בפורום Duns 100: ״אנו בדן אנד ברדסטריט עוקבים אחר תחום הנדל״ן כל העת ובתקופה האחרונה ניכרת מגמה של עלייה במחירי הדיור לצד מיתון בביקושים לדירות חדשות. יחד עם זאת, שוק ההשכרה לא מפחית את הבהלה לדירה – השוק בישראל אינו מפוקח, מלווה בעליות חדות ולא מהווה תחליף הולם לרכישת דירה. חצינו את 60 אלף התחלות הבנייה בשנה וצפוי שגם השנה הקצבים יהיו דומים – אך אין ספק שעדיין נדרש שינוי מהותי בצד ההיצע״.
תמיר כהן, מנכ״ל שיכון ובינוי: ״יש כמה פתרונות למשבר הדיור, בין היתר בדיור להשכרה, שצריך להיות כמוצר פיננסי בניהול ובפיקוח. אני לא חושב שאפשר להוריד את מחירי הדיור כי עלויות הדירה הן גבוהות, אם המדינה רוצה לבצע שינוי בטווח הקרוב היא יכולה לתת הטבות לדיור להשכרה, גם לשוכרים וגם למשכירים ולפתח את השוק״.
מיכה קליין, מנכ״ל אפריקה ישראל מגורים: ״אני חושב שהממשלה האחרונה עשתה טוב, ראינו את קצב השיווקים אבל זה לא מספיק. אין פה פתרון קסם, זה צריך להיות מכלול שלם - ההוצאה לפועל חשובה ויש בעיה עם זה ברשויות המקומיות. באזור גוש דן מרבית הקרקעות פרטיות. זו קופת החיסכון הכי טובה שאפשר לשבת על הקרקע בשנים האחרונות. צריך לחזור לעידוד מכירת הקרקעות כמו תחילת שנות ה-2000״.
ארנון פרידמן, מנכ״ל אשדר-חברה לבנייה: ״אפשר לעשות הסתה בשוק של מספר דירות ממכירה להשכרה. הכי חשוב זה להבין שבענף שלנו אין פתרונות קסם לזמן הקצר. הממשלה צריכה לנקוט במדיניות ובדרכים שבהן יטפלו בענף לטווח הארוך״.
רפי אלמליח, מנכ"ל, מינהל התכנון: ״החל מחודש ינואר הקרוב, עם ביטול ההקלות, מוצב בפנינו אתגר שהוא גם הזדמנות להגדיר מחדש מה כוללת תוכנית. בימים אלה מתבצעת הטמעה בוועדות המחוזיות של תכנון חושב רישוי הכוללת הגדרות ברורות מה צריכה לכלול תוכנית. המטרה היא לקצר ולפשט ככל הניתן את התוכנית וזאת בין השאר באמצעות צמצום עשרות נספחים. ביטול ההקלות ושינוי הפורמט של התוכניות יביאו לקיצור של הליך התכנון מתכנון ארצי ועד למתן היתר".
שאול לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטין: "המדינה לא דואגת לתשתיות ופרויקטים רבים תקועים שנים על שנים בגלל שהטיפול בתשתיות לוקה בחסר. לגבי העלאת הריבית – המשך העלאת הריבית יביא להקשחת העמדות של הבנקים כלפי יזמים ובהכרח להקטנת ההיצע, אבל לא לירידת מחירים. במדינת ישראל נולדים בכל שנה 180 אלף תינוקות ונפטרים בכל שנה 50 אלף אנשים ויש גם עולים חדשים בכל שנה, כך שהגידול הדמוגרפי ממשיך וגדל בכל שנה ואיתו גם הביקוש הטבעי לדירות עולה. כל עוד הביקוש יעלה משמעותית על ההיצע לא נראה ירידת מחירים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה