דעות

הרפורמה נתפסת באליטה היהודית כפגיעה בקשר עם משפחת העמים

מה שהצית את האש היא המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו. בעיני רבים באליטה היהודית נתפסת המהפכה כפגיעה קשה באופי הליברלי של ישראל ובקשר שלה עם העולם הלא יהודי. גם הרכב הקואליציה לא מצטייר בעיניהם כמתכון ליחסים בריאים עם הקהילות היהודית בעולם
דניאל בן סימון |  2
דניאל בן סימון (צילום ויקיפדיה/ Reuven Kopitchinski)
או מון דייה! נדיר ביותר שיהודי צרפת מביעים מחאה נגד ישראל ואף נגד מדיניות ישראלית. תמיד צידדו בישראל. תמיד ראו עצמם זרוע ארוכה שלה. כל אימת שנדרשו, התייצבו ברחובות של פריז וערים אחרות כדי להביע סולידריות עם ארץ היהודים. מכל הקהילות היהודיות בעולם, זו הצרפתית נחשבת לקנאית ביותר ביחסה לישראל. ולא חסרו הזדמנויות לכעוס: הפרסומים על הפגיעות בפלסטינים והיד הקשה שישראל מפעילה בשטחים זכו לכיסוי נרחב בצרפת ולא אחת התייצב ארמון האליזה כדי לגנות את הפגיעה בפלסטינים.
ראשי היהודים עקבו אחר ההידרדרות והבליגו כדי שלא לחשוף את התחושות הקשות שלהם ביחס לישראל. לאחרונה מתחיל לקרות משהו שלא היה אופייני בעבר. יהודים בולטים ובעלי מעמד מיוחד בצרפת חושפים את המועקה שלהם ביחס למעשיה של ישראל. וזה קשור כמובן לממשלה החדשה והקואליציה הדתית-חרדית בישראל. מה שהצית את האש הוא המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו. בעיני רבים באליטה היהודית זו נתפסת כפגיעה קשה באופי הליברלי של ישראל ובקשר שלה עם העולם הלא יהודי. גם הרכב הקואליציה לא מצטייר בעיניהם כמתכון ליחסים בריאים עם הקהילות היהודית בעולם. צרפת היא מדינה שנתנה גט כריתות לדת ב- 1905 והוציאה אותה לפגרה כדי לשמור על האופי החילוני של המדינה.
יהודי צרפת הבליגו למראה הממשלה החדשה וכמות אנשי הדת בתוכה כדי שלא להחצין את רגש הדחייה שרבים מהם חשים. לפני כמה ימים הדילמה היהודית פרצה החוצה וחוללה משבר בקהילה. זה קרה כשהעיתונאית ANNE SINCLAIR, פרסמה מאמר בעיתון המוביל LE MONDE שבו הביעה בושה ופחד ממה שקורה בישראל. במשך שנים היא נחשבה לאישה הנערצת ביותר בצרפת. לתוכנית הראיונות בטלוויזיה שלה נהרו כל המי ומי של הפולטיקה הצרפתית. יופייה והמבט הכחול בעיניה לא הותירו אף צרפתית אדיש. נישואיה לדומיניק סטרוס-קהן, שר האוצר לשעבר ומי שעמד להתמודד על נשיאות צרפת הזניקו את המעמד של בני הזוג לגבהים חדשים. עד שהתברר שכמה ימים לפני שעמד להציג את מועמדותו ניסה לאנוס חדרנית במלון הניו יורקי שבו הוא שהה. וכך רותקה צרפת במשך חודשים ארוכים אחר הסאגה שבה נמהלו פוליטיקה נשיאותית, סקס עם חדרנית מאפריקה, יצרים פוליטיים ואנשי תקשורת שניסו לפענח מה שאירע באותו חדר במלון ניו יורקי.
צרפת עקבה בנשימה עצורה אחר ההתגייסות ההרואית של האישה הנבגדת כדי לחלץ את בעלה ממשפט אונס סנסציוני שהתנהל בניו יורק. העולם כולו עקב אחרי המשפט. הפרשה גרמה לזוג היהודי המפורסם ביותר באירופה להתגרש  ולפנות כל אחד לדרכו.
 
הדי הפרשה ממשיכים להדהד גם שנים אחרי. על רקע זה פרסמה אן סנקלר השבוע את המאמר שטלטל את הצרפתים וגרם לרעידת אדמה בעולם היהודי. לא כל יום היהודייה הכי מפורסמת במדינה תוקפת את ישראל מעל דפי העיתון המוביל 'לה מונד.' "התביישתי ופחדתי על מה שקורה בישראל", כתבה, "אני צרפתייה ואני יהודייה. אני בת גילה של המדינה ומה שמתחולל במדינה בחודשים האחרונים גורם לי לזעזוע... יהודים בגולה התגאו מאוד בהישגיה של ישראל. מדינה שהצטיירה כמעוז של צדק ושל ערכים ושל קדמה.. תמיד הייתה הדמוקרטיה היחידה באזור... אני מאמינה שיהודים שחיים מחוץ לישראל רשאים להביע את הדאגות והחששות שלהם כשהדמוקרטיה מאוימת בשם היהדות.
אנחנו לא יכולים להחריש לנוכח מה שקורה בישראל. כיצד אנחנו יכולים לבקר את נשיא טורקיה ולא לבקר את נתניהו ואת הנאומים המזעזעים של שר האוצר סמוטריץ'? יהודי צרפת נחשבים בכיסה של ישראל. תמיד תמכו בה. תמיד התגייסו למענה לאחרונה הקהילה היהודית השלישית בגודלה אחרי ישראל וארצות הברית מתחילה להשמיע קולות אחרים. נתניהו תמיד הרגיש בבית בקרב יהודי צרפת. ייתכן שהקולות האלה מבשרים על מועקה חדשה ביחסי האהבה בין שתי הקהילות. 
הכותב: דניאל בן סימון, ח"כ לשעבר מטעם מפלגת העבודה, סופר, עיתונאי ומגיש בטלוויזיה וברדיו. מחבר הספר "קסם על שפתי מלך", שמתאר את עלייתו של נתניהו ב-1996 והפסדו לאהוד ברק ב 1999.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    דניאל אין מילה אישית אחת שלך
    ברוך 06/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ומה היא האליטה היהודית בצרפת. האם מוצאה מלוג'? או אלינו הביאו את האמסלמים.
    סגור
  • 1.
    הרפורמה אמורה להפוך את ישראל לדמוקרטית יותר.
    חנוך 06/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל השאר זה קשקוש.
    סגור