בארץ

מידרוג: האם בקרוב הצרכנים בישראל ישלמו פחות על חשמל?

חברת מידרוג מפרסמת סקירה של התפתחויות בתמחור ייצור החשמל מאז ההחלטה לפתוח את השוק לתחרות; השינויים יביאו לירידת מחירים ולהגברת התחרות בשוק החשמל, אך תיתכן השפעה שונה בין היצרנים כולל פגיעה בהכנסות וברווחיות
מערכת ice | 
עמודי חשמל (צילום פלאש 90/ אביר סולטן)
בשבועות האחרונים פרסמו רשות החשמל ונגה שימוע בנושא "קביעת תקרת מחיר מקסימלי על תעריפי ההגנה המשולמים ליצרנים" והליך שיתוף ציבור בנושא "עדכון שיטת חישוב מחיר השוק בשיטת SMP". מדובר במהלך שנעשה לאחר בחינה מעמיקה של התנהגות השחקנים בשוק החשמל. לפי דוח שהוציאה חברת מידרוג, השינויים המוצעים עלולים לפגוע בהכנסות וברווחיות היצרנים, כאשר מידת הפגיעה תשתנה בין היצרנים השונים. מידרוג תמשיך לעקוב אחר השפעת השינויים על החברות והפרויקטים בענף, וכן על סיכון האשראי של המנפיקים בתחום.
בהחלטת ממשלה מספר 3859 מיום 03.06.2018, הוחלט לפתוח את מקטע אספקת החשמל לתחרות במטרה לקדם שוק חשמל תחרותי ויעיל ולשמור על אספקת חשמל אמינה. נקבעו כללים חדשים ליצרנים חדשים וליצרנים שרכשו תחנות כוח מחברת החשמל לישראל בע"מ (חח"י). שיטת ההתחשבנות הקיימת, ה-SMP (System Marginal Price), מאפשרת לפרסם ליצרני החשמל יום מראש את תוכנית הייצור עבור היום למחרת, כאשר המחיר משקף את העלות השולית של ייצור מגה-וואט שעה נוספת.

היצרנים זכאים לתשלומים נוספים על מנת להבטיח הכנסות יציבות, כולל תשלומים עבור זמינות והעמסה, עם מנגנוני פיצוי במקרה של אובדן רווח. הפיצוי נקבע בהתאם לעלות הפרטנית של היצרן. התמחור בזמן אמת של הצעות המחיר גבוה מהעלות השולית של היצרנים, והפערים בין הצעות המחיר למחיר ה-SMP גדלים בשעות הביקוש הגבוה.
ביום 04.09.2024 פרסמה רשות החשמל שימוע לקביעת תקרת מחיר מקסימלי על תעריפי ההגנה, במטרה לייצר מחירים תחרותיים והוגנים בשוק החשמל. השימוע מצא כי התעריפים המשלימים ששולמו ליצרנים גבוהים באופן משמעותי מעלות הייצור, דבר שגרם לרווחיות עודפת ולעליית מחירי החשמל לציבור. הרשות מעריכה שהשוק אינו משוכלל ומאופיין בתחרות נמוכה.
בנוסף, נגה פרסמה מסמך מיום 27.08.2024 בנושא עדכון שיטת חישוב מחיר השוק ב-SMP. נגה מתכננת ליישם את שיטת ה-IP Model שתשקף את העלויות כבר בשלב המכרז. השיטה החדשה צפויה להפחית את רמת מחיר השוק ולהתחשב בגידול בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.
מידרוג צופה כי שינויים באסדרות יביאו לירידת מחירים ולהגברת התחרות בשוק החשמל, אך תיתכן השפעה שונה בין היצרנים. מידרוג תמשיך לעקוב אחרי השפעת השינויים על תוצאות הפעילות והשפעתם על דירוגי האשראי של המנפיקים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה