השוק

בנק לאומי: בקצב הזה הגירעון השנה יהיה כפול מהתחזיות

בבנק לאומי מנתחים את הביצוע התקציבי של הממשלה מאז תחילת השנה ומגיעים למסקנה דומה למסקנה אליה הגיעו מרבית הכלכלנים בשוק ההון והיא שהגירעון השנה יהיה יותר מכפול מתחזיות הממשלה כפי שהן באות לידי ביטוי בתקציב המדינה
ניצן כהן | 
בנק לאומי (צילום Magma Images, shutterstock)
באגף הכלכלה של בנק לאומי מנתחים היום את הביצועים הכלכליים של הממשלה ומגיעים למסקנה המתבקשת. אם ההתנהלות הכלכלית תימשך כמו שהיא הרי שהגירעון השנה יהיה יותר מכפול מהתחזיות של האוצר כפי שהן באות לידי ביטוי בתקציב המדינה.
"הגירעון התקציבי, במונחים שנתיים, מצוי במגמת עלייה. פעילות הממשלה ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו באפריל 2023 הסתכמה במצטבר בגירעון של כ-4.9 מיליארד שקל (במונחים נומינליים), שהם כ-0.3% תוצר על-פי אומדני האוצר, זאת לעומת גירעון של כ-0.01% תוצר בחודש הקודם.
"להערכתנו, מגמה זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים, ולפיכך צפויה לתמוך בגירעון תקציבי של מעט יותר מ-2% תוצר בשנת 2023 (וייתכן שאף גבוה מכך), גבוה מהגירעון החזוי על-ידי האוצר לשנה זו, שעומד לעת עתה (אם לא יחולו שינויים בהצעת התקציב לקראת הגשתו לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית) על כ-0.9% תוצר.
"בחודש אפריל השנה הסתכמה פעילות הממשלה בעודף של כ-3.3 מיליארד שקל, זאת לעומת עודף של כ-8 מיליארד שקל באפריל אשתקד. בשליש הראשון של השנה (ינואר-אפריל) פעילות הממשלה הסתכמה במצטבר בעודף תקציבי של כ-17.4 מיליארד שקל. מדובר בנתון נמוך מהעודף שנרשם בתקופה המקבילה ב-2022 (32.1 מיליארד שקל), אך בולט לחיוב ביחס לתקופות מקבילות משנים קודמות (2010-2021). 
"הירידה בעודף בשליש הראשון של השנה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, חלה עקב ירידת ההכנסות ועלייה בהוצאות. נציין כי הכנסות הממשלה ממיסים ירדו בכ-7.4% (שיעור שינוי ריאלי, בשיעורי מס אחידים) בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בעיקר עקב ירידה בגביית מיסים ישירים, ובפרט, מיסי מקרקעין" כותבים בלאומי ללקוחת הבנק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה