השוק

מהפכת הבינה המלאכותית: ChatGPT מוחק סטארטאפים ישראליים

בוול סטריט נדלקות נורות אדומות סביב הבינה המלאכותית, וגם חברות ישראליות מצליחות בעולם חוות ירידה פתאומית. ChatGPT מאיים לשנות את עולם הטכנולוגיה, ובינתיים צ'ג, פייבר וגם וויקס תחת איום משמעותי. מהפכת הבינה המלאכותית הגיעה גם לישראל
מערכת ice |  10
ChatGPT (צילום shutterstock, freepik)
הצ'טבוט מבוסס בינה מלאכותיתChatGPT, מבית היוצר של חברת OpenAI שיצא בנובמבר האחרון, מעורר סערה ברחבי העולם. מעולם האקדמיה, עולם ההשקעות, עזרה בשיעורי בית, שכר דירה ואפילו דברי תורה ודייטים, ועד קמפיינים ופיתוח אתרים והכרעות בבתי משפט, הבינה מלאכותית מאיימת לחתוך חברות ענק ברחבי העולם ולמעשה הצ'בוט מייתר סטארטאפים רבים שאת שירותיהם הבינה מלאכותית יכולה לספק במהירות חריגה, ואפילו חינמית.
בינתיים מוסדות הלימוד כמעט אובדי עצות אל מול האפשרויות הרבות שהצ'טבוט יכול לספק: פתירת שיעורי בית, עבודות אקדמאיות, ניתוח מאמרים ועוד. רק לאחרונה דווח על מאבק של תלמידים בתיכון בארה"ב כנגד המורה שחשד שאת העבודות הן יצרו בצ'אט GPT, ולא משנה כמה הם ניסו להוכיח לו שלא - העבודות נפסלו. הגם שמדובר בשני תלמידים בעלי ציונים גבוהים והישגים.

חברות הטכנולוגיה ברחבי העולם ניסו למצוא פתרונות אל מול הצ'אט בינה מלאכותית, אך בינתיים יש כאלה שלא הצליחו לעמוד בפרץ. כך, החברה המצליחה הישראלית צ'ג (chegg) התרסקה לפני 3 ימים במעל 40%. החברה בניהולו של דן רוזנצוויג נוסדה בשנת 2005 ומפתחת פתרונות למידה לסטודנטים בכל רחבי ארה"ב ובעולם, ומיליוני סטודנטים אמריקאיים עושים בה שימוש. החברה עוזרת בשיעורי בית, שיעורים פרטיים, מימון לתואר, הוזלת ספרי הלימוד וכו' ובקיצור מעטפת של עולם האקדמיה.
הירידה החדה של צ'ג בימים האחרונים. צילום מסך גוגל
מנכ"ל החברה הפנה את האשמה בלי להסתיר לעבר הצ'אט בוט: "מאז חודש מרץ ראינו עלייה של סטודנטים שמתעניינים ב- ChatGPT ואנחנו מאמינים שיש לזה השפעה על קצב הצמיחה שלנו". בכך גם ההכנסות הצפויות לרבעון הראשון של השנה נחתכות ב-20 מיליון דולר. בעקבות כך גם אנליסטים חתכו את שווי המניה.
אבל לא רק במוסדות האקדמאיים. למעשה כל עולמות העיצוב והעריכה ופיתוח אתרי אינטרנט עבור עסקים קטנים ובינוניים - שוק שהצמיח המון סטארטאפים ברחבי העולם בעשור האחרון - בסכנה. למשל, חברת פייבר (Fiverr) הישראלית שנוסדה על ידי מיכה קאופמן ושי וינינגר ב-2010, ומתווכת בין פרלינסארים ברחבי העולם ומציעה שירותים כמו עיצוב לוגו, עריכת סרטונים ובניית אתרים - כמעט והפכו למיותרים לאחר ChatGPT שיכול לייצר עבור המבקש ברגע את מבוקשו עד לרמת הפרט. 
פייבר כבר חוותה ירידה במניה מאז השיא אליה הגיעה אליה שנתיים, אך פתחה מעולה את שנת 2023 עם עלייה של 30%. רק ברבעון האחרון של 2022 ההכנסות של פייבר עלו במעל 45 לרבעון המקביל בשנת 2021, ועמדו על 83 מיליון דולר. בסיכום שנת 2022 בחברה היו מרוצים עם הכנסות של 337 מיליון דולר והמשך הצמיחה עם עלייה של מעל 13%. המייסד והמנכ"ל קאופמן אף חוזה עתיד אופטימי לחברה: "יש לנו מפת דרכים חזקה לשנה הקרובה". 
במהלך חודש אפריל החברה פרסמה את דו"ח הטרנדים העסקיים לאביב 2023, שנתוניו מתבססים על החיפושים שצמחו בשיעור הגבוה ביותר בחצי שנה האחרונה בפלטפורמת Fiverr. מתוך מיליוני החיפושים שבוצעו בה, ניתן לזהות מגמת עלייה בחיפוש אחר שירותי בינה מלאכותית ו-YouTube Shorts - (הפיצ'ר המתחרה של גוגל ב"סטוריז" של אינסטגרם ובסרטוני הטיקטוק הקצרים). רק בישראל נרשם זינוק של 1,539% בחיפושים אחר המונח 'AI'. 
וכך יצא שבימים האחרונים, בלי התראה מוקדמת, פייבר התרסקה בוול סטריט ב-20%, וזאת מבלי שדיווחה על משהו חריג. על פי אנליסטים, הסיבה לירידה של פייבר נעוצה באזהרה של מנכ"ל צ'ג שהבאנו למעלה, ששמה את ההשפעות ההרסניות של הבינה המלאכותית על שולחן המשקיעים בוולסטריט וכנראה הרימה כמה דגלים אדומים אצל חלקם. כך קרה גם לחברת wix הישראלית שמציעה זירה עולמית לבניית אתרים בקלות, שגם ירדה בימים האחרונים במעל 12%. כמובן שהחברות לא ייתנו לבינה המלאכותית להוריד אותן ברגע וכבר מפתחות תחרות משלהן, אבל המשקיעים כבר מתחילים להיזהר, ואם חשבנו שמהפכת הבינה המלאכותית לא תגיע מהר לישראל, היא כבר פה.

מניית וויקס בימים האחרונים. צילום מסך גוגל
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מי הדפוק שרשם את הכתבה הזאת?
    מי האוטיסט 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני רוצה לראות אותך מייצר רפליקה של האתר המסריח הזה שאנחנו נמצאים בו כרגע, כמו שאתה מתאר "עד לרמת הפרט"
    סגור
  • 7.
    זה העונש למי שמערבב פוליטיקה עם עסקים
    לואו טק 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    4 2
    בי ביי לוזרים
    סגור
  • 6.
    חארטה
    תומר קיסר 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין כלום מאחורי הצאט
    סגור
  • 5.
    מהפכה טובה
    דניאל 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 3
    אין ספק שזו מהפכה. גם המצאת המחשב לקחה עבודות וגם יצרה עבודות חדשות.
    סגור
  • 4.
    אבל בערוצי התעמולה אומרים שזה בגלל הרפורמה (ל"ת)
    ששון מנתניה 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 3.
    אהמ
    אבי 05/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 2
    מי זה חשבנו? ממש מוזר לי שלא יכלו לחזות את זה קורה.. כאילו, כמה אטומים אפשר להיות?? אני ופרויקט ונוס מזמן אמרנו ואומרים שההינה המלאכותית מגיעה ומגיעה מהר, והולכת להחליף את רוב העבודות ובכך להקריס את הכלכלה של הקפיטליזם - נמנגנון ההרס העצמי של הקפיטליזם.
    סגור
  • 2.
    חגיגה לשורטיסטים,? (ל"ת)
    נחשון 05/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חזרתי לעשות האנדס און עם AI
    CTO 05/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חסכתי לשכור מתכנתים זולים (או פרוייקטורים מחול) ולא נ כנסתי לסטאקאוברלפלואו שבוע, chatGPT החליך אותו לגמרי. סטאקאוברפלואו ז"ל. כל מי שהשקיע בניקוד אכל אותה.
    סגור
  • כנראה אתה רגיל לקוד של הודים
    הרוב הוא מוציא שטויו 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל זה אתה יכול לקבל את האיכות תוצרים שלו, הוא הרבה פעמים הוזה
    סגור
  • ממש לא, אני מפעיל אותו בהתאם ליכולותיו
    CTO 05/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתיבת קוד שחוזר על עצמו ב BULK, עבודה שחורה של פרוייקטורים גולגלות, טופסיאדה בעברית (לכן אי אפשר הודים, רק בוגרי קורסים ישראלים שעבדו עליהם ומקבלים 10 במקום 40 שהבטיחו)
    סגור