השוק

המשכנתאות מזנקות: זה הסכום שיתווסף לתשלום החודשי שלכם מעכשיו

התאחדות יועצי המשכנתאות אומרים היום כי עוד לפני העלאת הריבית הם קיבלו מאות פניות של בעלי משכנתאות שהגיעו לקצה גבול היכולת; ההחזר על משכנתא ממוצעת בישראל זינק היום בלא פחות מ-128 שקל לחודש
ניצן כהן |  1
בנק פועלים, דיסקונט, לאומי (צילום Magma Images)
בנק ישראל העלה היום את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.25%. הנפגעים המידיים מהעלאה זו הם לוקחי המשכנתאות והם חטפו היום 128 שקל בתשלום החודשי.
העליה הנוכחית בשיעור הריבית מגדילה את ההחזר החודשי למשכנתא ממוצעת בכ-128 שקל ומשלימה זינוק של כ 745 שקל בהחזר החודשי כשהריבית החלה לעלות לפני כחצי שנה. בהתאחדות מזהירים כי יחס ההחזר של משקי הבית מתקרב לרף המסוכן של 40%. כדי להקל על הלווים ממליצים בהתאחדות לאפשר ללווים להאריך את תקופת המשכנתא בתנאים הקיימים ללא שינוי בשיעור הריבית על -פי המתכונת שאימץ בנק הפועלים.
 
בהתאחדות יועצי המשכנתאות מציינים כי העלייה המשמעותית בהחזר החודשי שצפויה להימשך בחודשים הקרובים, תקרב את יחס ההחזר של משקי בית רבים ל – 40% מההכנסה החודשית שלהם.  רף שנחשב מסוכן ומבטא קושי אמיתי של משקי הבית לעמוד בתשלומי המשכנתא לאורך זמן. אם מצרפים לנתון הקשה הזה את העובדה שחלק ממשקי הבית נאלצים לקחת הלוואות חוץ בנקאיות או קמעונאיות כדי לרכוש דירה או כדי לשלם את מדדי תשומות הבניה, מתגלה תמונה קשה בהרבה.
בהתאחדות מגדירים את המצב הנוכחי כ"מצב חרום". "בשל הזינוק בהחזר החודשי היועצים מקבלים מאות פניות של לקוחות שהגיעו לקצה גבול יכולתם", מציינים בהתאחדות ומבהירים כי בנק ישראל חייב לספק פתרונות לפני שמשקי בית רבים בישראל יאבדו את בתיהם".
המצב קשה עוד יותר עבור עשרות אלפי ישראלים שרכשו דירות מקבלן או במחיר למשתכן. קבוצה זו נפגעת בצורה משמעותית יותר מעליית הריבית. לדוגמא עבור משכנתה רגילה, במקום עליה בהחזר החודשי של 128 ₪, יקפוץ ההחזר החודשי בתקופת הגרייס ב-188 שקל. ובמקום עליה של 745 שקל מאז חודש אפריל, עלה ההחזר החודשי למשפחות אלו ב1,181 שקל.
בתקופת הגרייס משלמים את התשלום עבור הריבית בלבד (ללא תשלומי קרן), והוא נועד לתקופת הבניה עבור משפחות שלא יכולות לשלם במקביל גם שכ"ד וגם תשלום מלא עבור המשכנתה, ודווקא משפחות אלו חוות כרגע את ההתייקרות בצורה החזקה ביותר, כאשר ההחזר החודשי על מסלול הפריים עלה פי 3 מאז חודש אפריל ועד היום.
לדברי גורמים בהתאחדות יועצי המשכנתאות, בנק ישראל חייב לקחת אחריות ולפעול באופן מיידי כדי למנוע קריסה של משקי הבית במקביל להעלאת הריבית.  
התאחדות יועצי המשכנתאות: "בנק ישראל צריך להנחות גם את יתר הבנקים לאפשר להאריך ולקצר את תקופת ההלוואה, ללא צורך בתהליך של מחזור, וללא שינוי בתנאי ההלוואה. (בדומה למתווה עליו הכריז החודש בנק הפועלים).
"ובנוסף לאפשר מחזור חובות עד 70% מערך הנכס. אין סיבה שלקוחות שקורסים תחת גובה התשלומים החודשיים, לא יוכלו להוריד את הריבית ואת ההחזר החודשי באמצעות מחזור ההלוואה בשעבוד הנכס שברשותם" אומרים בהתאחדות.
לגבי זוכי מחיר למשתכן ורוכשי דירה ראשונה מציעים בהתאחדות לאפשר להגדיל את המשכנתה בהתאמה לעליית מדד תשומות הבניה, בשביל למנוע את הצורך של רוכשים לקחת הלוואות חיצוניות על מנת לשלם את התשלומים הנוספים לקבלן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צעדים להפחתת מחיר
    יוסי 11/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך לתת מענק לכל אזרח ששלם 6 שנות מדד. פרויקטים של מחיר למשתכן שההגרלה שלהם הייתה ב 2017 עד עכשיו לא נמסרו לזוכים, והזוכים שלמו מעל 6 שנות מדד , מעל 6 שנות שכירות וכעת נתקעו עם משכנתא ברביית גבוהה בנוסף על זה לא יכלנו להירשם לפרויקטים אחרים. צריך חוק שמטיל כנס על קבלן שיש ברשתו דירה שלא מכר, חייב חוק שמטיל כנס חודשי לכל דירה שקבלן לא מכר אחרי זכיה במכרז במספר חודשים הרבה פרויקטים של מחיר למשתכן משנת 2017 עדין לא נמסרו לזוכים. יש חשד כי הקבלנים עיכבו הפקת היתרי בניה במכון על ידי אי מסירת מסמכים או ליקויים במסמכים שהגישו לעירייה, כל זה בכדי למכור דירות בשוק החופשי במחיר גבוה יותר ולגבות מדד גבוה יותר, כמו כן הזמינו את הזוכים באיחור והתחילו בניה בהתבסס על התקדמות וסיום שלהם בפרויקטים לא קשורים. צריך לעשות ועדה שתחקור את המקרים האלה אך פשוט עורכי הדין של הקבלנים עבדו על המדינה. הקבלנים מחשבים שטח מחסן למשל ברוטו ואז הדיר מגלה שחצי המחסן הוא קיר חיצוני של30 ס"מ ויש לך עמוד באמצע.
    סגור