השוק

בעלי האג"ח זועמים: הממשלה מחקה לבנק חוב של 17 מיליארד דולר

קבוצת בעלי אגרות חוב של בנק קרדיט סוויס הכושל, שנמכר ל-UBS במרץ 2023, תובעת את ממשלת שוויץ. הדרישה: פיצוי על החלטת הרגולטור הפיננסי למחוק חוב אדיר של הבנק שקרס. האג"ח המדובר הוא מסוג AT1, שנחשב למסוכן למדי, וההוא ניתן להמרה להון אם הבנק נתקל בקשיים
מערכת ice |  1
קרדיט סוויס (צילום shutterstock)
קבוצת בעלי אגרות חוב של הבנק הכושל קרדיט סוויס הגישה תביעה נגד ממשלת שווייץ, כשהיא דורשת פיצוי על החלטתה למחוק חוב מדרגה 1 (AT1) של הבנק.  במסגרת מהלכי מכירת החירום של קרדיט סוויס ל-UBS שאותה הובילה הממשלה במרץ 2023,, מחק הרגולטור הפיננסי בשוויץ, Finma, חוב של הבנק בסך 17 מיליארד דולר.
בעלי המניות קיבלו פיצוי מלא עם מכירתו של קרדיט סוויס ל-UBS. אלא שהמהלך עורר זעם בקרב בעלי האג"ח, ועמד בניגוד להיררכיה המקובלת לפיה בעלי חוב מסוג AT1 זכאים לפיצוי לפני מחזיקי המניות הרגילות. על פי הפרסום בכלכליסט, אג"ח AT1 (או CoCo) נוצרו לאחר המשבר הכלכלי של 2008, בניסיון להפחית סיכון מצד משלמי המיסים, מדובר בחוב מסוכן יחסית שניתן להמרה להון אם הבנק נתקל בקשיים.
בחודש אוגוסט האחרון הבנק השוויצרי UBS הודיע על הרווח הרבעוני הגבוה ביותר אי פעם בתולדות ענף הבנקאות העולמית. בסיכום הרבעון השני, הבנק רשם רווח נקי של 28.88 מיליארד יורו דולר. לאחר שהשתלט על קרדיט סוויס בעלות של 3.8 מיליארד דולר, נוצר פער חשבונאי בין הסכום שבו רכש אותו לבין שווי נכסיו, שהקפיץ את רווחיו לסכומי עתק.
בחודש מרץ שעבר UBS רכש את קרדיט סוויס, מה שהפך במהרה לאחת העסקאות הדרמטית בהיסטוריה של הבנקאות העולמית. קרדיט סוויס, שהיה על סף פשיטת רגל, מכר את נכסיו במחצית השווי שלו באותו הזמן. הממשלה השוויצרית הייתה מעורבת במגעים לעסקה, ואף נטלה בהם חלק משמעותי. המטרה הייתה למנוע קריסה של קרדיט סוויס, שאיבד 30% מערכו בחודש שקדם לעסקה, ואת אמונם של הלקוחות והמשקיעים.

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נתניהו מחק חוב דומה לקרנות הפנסיה של ההסתדרות.
    כאלו הם 06/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא רק שאף אחד לא זעק אפילו תודה הם לא אמרו.
    סגור