השוק

הקרן של ג'ף בזוס לא תשקיע בישראל: "חוסר ודאות סביב המלחמה"

קרן האקלים בראשותו של מייסד אמזון הודיעה כי בשל המצב הביטחוני לא תעביר את המענק הכספי לאחת מהאוניברסיטאות בישראל. מענק נוסף לטובת פיתוח מרכז בתחום הפודטק בסכום של 30 מיליון דולר - בוטל גם כן. מנהל תחום "עתיד האוכל" בקרן: "אם יהיה שיפור דרמטי, ניצור קשר"
מערכת ice |  1
ג'ף בזוס (צילום freepik, יוטיוב/ Summit)
קרן כדור הארץ של ג'ף בזוס הייתה אמורה להשקיע 30 מיליון דולר בהקמת מרכז למצוינות בפודטק בישראל ועוד 70 מיליון דולר נוספים שהיו אמורים להיות מושקעים באחת האוניברסיטאות. כעת, בצל המלחמה המתמשכת ברצועת עזה, החליטה הקרן לחזור בה מהחלטתה. 
"לאור חוסר הוודאות סביב המלחמה בזמן הנוכחי, מענק כה גדול ומשמעותי אינו אופציה ריאלית עבורנו", כתב אנדי ג'רוויס מנהל תחום "עתיד האוכל" במייל שפורסם לראשונה על ידי שני אשכנזי בכלכליסט ועלה לאתר אתמול (רביעי). התכתובת הייתה מיועדת לחוקרים ישראלים בתחום וכן לקרן GFI, שניהלה את הקול הקורא למענק בארץ. 
 
כהכנה לנתינת המענק ביקר ג'רוויס בישראל. הוא נפגש עם חוקרים בתחום ועל-פי דיווחים חזר נלהב ואופטימי. "נדהמתי לראות שמתפתח אקו סיסטם כל כך חזק בתחום בישראל, והתלהבתי מהסיכוי להקים מרכז מצוינות באזור", כתב במייל האחרון. קרן בזוס סברה כי המענק יתרום רבות לישראל ולפיתוח תחום הפודטק בארץ.
הקרן פועלת להשקעת 10 מיליארד דולר בנושאים הקשורים למשבר האקלים עד סוף העשור. היא מתמקדת בתרומה ופיתוח של חלבון מן הצומח במטרה להנמיך את ההשפעה השלילית של תעשיית הבשר על האקלים. ישראל מובילה בעולם בתחום זה. השקעות, פיתוחים וסטרטאפים רבים בתחום החלבון האלטרנטיבי הובילו את ישראל להיות אחת מהמדינות המתקדמות ביותר בתחום, יש האומרים שנייה רק לארצות הברית.
 
בשנה האחרונה החלה הקרן ברשותו של בזוס להקים מרכזים דומים למרכז שהיה עתיד לקום בארץ. כעת, נראה כי ישראל תאלץ להמתין לשינוי במצב הביטחוני. "אם המצב ישתפר באופן דרמטי, כמובן שניצור קשר", חתם ג'רוויס. גם באוניברסיטאות, שאחת מהן הייתה צפויה לזכות במענק מתאם הקרן, הביעו אכזבה לנוכח ההתפתחות. 
מפרופסור בני חפץ, מנהל המרכז למערכות מזון באוניברסיטה העברית, שניהל את ההגשה לקרן, נמסר בתגובה לדיווח בכלכליסט: "זה הפסד למחקר ולחדשנות הישראלית. המרכז היה אמור להוביל חדשנות מחקרית לא רק בהקשר של פיתוח הטכנולוגיה והמוצרים אלא לטפל בנושא הפחתת עלויות לצרכן, בהקטנת תביעת הרגל הפחמנית, ובשיפור הערך התזונתי. אם עד עכשיו ראינו פגיעה במדעי הרוח והחברה, זאת פעם ראשונה בתחום המדעים המדויקים שאנחנו נתקלים בסירוב כזה בוטה בגלל המלחמה. המייל שקיבלנו מתאר בצורה הכי פשוטה ואכזרית את המציאות של האקדמיה והמחקר הישראלי בימים האלו: לא רוצים להשקיע עכשיו בישראל. זה מעורר חשש לגבי ההמשך".
גם בטכניון הגיבו לחדשות, וכך נמסר לתגובה לדיווח בכלכליסט: "מדינת ישראל ובפרט הטכניון אכן נמנים על המובילים העולמיים בתחום החלבונים האלטרנטיביים. עם זאת, הטכניון אינו נוהג לדון בפומבי בהתכתבויות פרטיות".
מקרן GFI ישראל נמסר בתגובה לדיווח בכלכליסט: "ישראל נמצאת בחזית המחקר בתחום הזה בזכות שילוב ייחודי של טכנולוגיה וחשיבה מתקדמת, וכך נמשיך לעמוד בחזית המאמץ ליצירת מערכת מזון בטוחה ובת קיימא. אנו שמחים לתמוך במאמצי קרן האקלים של בזוס, ולהיות שותפים לפעילות האוניברסיטאות להקמת מכוני מחקר, ומקווים שהדבר יתאפשר בהקדם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צריך להציע לסינים להשקיע במקום. (ל"ת)
    ארנמדו 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור