תרבות ופנאי

אבל בתעשייה: כוכב שנות ה-80 הלך לעולמו בגיל 75

גרג קיהן, שהחל את דרכו המוזיקלית בשנות ה-70, הפך לסמל של עידן מוזיקלי שלם בשנות ה-80, הלך היום לעולמו עקב סיבוכי מחלת האלצהיימר
מערכת ice |  2
פסטיבל (צילום shutterstock)
העולם המוזיקלי נפרד מאחד מכוכביו הנוסטלגיים: גרג קיהן, האיש שהפך את שנות ה-80 לקצביות יותר, הלך לעולמו בגיל 75. מותו של קיהן, שהתרחש לפני כשבוע עקב סיבוכי מחלת האלצהיימר, מסמן סוף עידן במוזיקה הפופולרית האמריקאית ומעלה שאלות מרתקות על מורשתו המוזיקלית והתרבותית.
קיהן, שהחל את דרכו המוזיקלית בשנות ה-70, הפך לסמל של עידן מוזיקלי שלם בשנות ה-80. שני להיטיו הגדולים, "The Breakup Song" (1981) ו"Jeopardy" (1983), לא רק כבשו את מצעדי הפזמונים בארה"ב, אלא גם חצו גבולות והפכו לפסקול הבינלאומי של העשור. "Jeopardy", שהגיע למקום השני במצעד הלהיטים האמריקאי, הפך לתופעה גלובלית, מאירופה ועד אוסטרליה ודרום אפריקה. מה היה הסוד מאחורי ההצלחה הבינלאומית הזו? האם היה זה הצליל הייחודי, המילים האוניברסליות, או אולי משהו בזמן ובמקום שהפך את השירים הללו לכה רלוונטיים?

מעבר להישגיו המוזיקליים, דמותו של קיהן מציגה תמונה מרתקת של אמן רב-תחומי. ההודעה הרשמית על מותו מתארת אותו לא רק כמוזיקאי, אלא כ"תופעה תרבותית". מה הופך מוזיקאי ל"תופעה תרבותית"? האם זו היכולת לחצות ז'אנרים ומדיומים? קיהן, שהיה ידוע בנוכחות הבימתית הממגנטת שלו וביכולת הסיפור יוצאת הדופן, הצליח גם כסופר, עד כדי זכייה בפרס Bram Stoker היוקרתי לספרות אימה. מעבר זה בין עולמות אמנותיים מעלה שאלות מרתקות על הקשר בין מוזיקה, ספרות ותרבות פופולרית.
מותו של קיהן מעלה גם סוגיות כואבות על הקשר בין יצירתיות ובריאות מנטלית. העובדה שנפטר מסיבוכי מחלת האלצהיימר מזכירה לנו את הפגיעות של היוצרים שאנו כה מעריצים. כיצד משפיעה מחלה כמו אלצהיימר על מורשתו של אמן? האם היא מחדדת את הערך של יצירתו או אולי מטילה צל על הישגי העבר?
לבסוף, פטירתו של קיהן מעוררת מחשבות על מקומה של מוזיקת שנות ה-80 בנוף התרבותי העכשווי. בעידן של נוסטלגיה גוברת, שבו מוזיקה "רטרו" זוכה לעדנה מחודשת, מה יהיה גורל יצירותיו של קיהן? האם הן ימשיכו להדהד בקרב דורות חדשים של מאזינים, או שמא יישארו כמזכרת נוסטלגית לעידן שחלף? ללא ספק, מורשתו של גרג קיהן תמשיך להעסיק חובבי מוזיקה ומבקרי תרבות עוד שנים רבות.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אפילו תמונה לא שמתם יא עצלנים (ל"ת)
    יוני 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    סליחה?
    מומי 08/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה?אתם ממציאים כותרות שיכנסו לקרוא? מי שמע עליו בכלל 2 וחצי אנשים ?
    סגור