כסף וצרכנות

הריבית בארה"ב בדרך לזינוק דרמטי: הכלכלנים בתחזית שחורה

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, בדרך לעלייה אגרסיבית נוספת של הריבית במלחמה של האינפלציה המשתוללת, שלמרות הירידה עדיין גבוהה מהתחזיות. האם אנחנו שוב לקראת ירידות חדות בוול סטריט?
מערכת ice |  10
ג'רום פאוול (צילום shutterstock, flickr/ Federalreserve, unsplash)
הריבית בארה"ב בדרך לעליות נוספות ואפילו יותר מהתחזיות, כך על פי הכלכלנים של בנק ההשקעות גולדמן זאקס. המשמעות: הפדרל ריזרב לא יסתפק בהעלאה אגרסיבית כבר השבוע אלא ימשיך זאת עד למרץ שנה הבאה כאשר הריבית תעמוד ככל הנראה על 5% - תחזית הגבוהה ב-0.25% מהתחזית המוקדמת של הבנק.
נזכיר: לפני שבועיים פורסמו מדדי המחירים לצרכן והיצרן בארה"ב ושניהם שיקפו אינפלציה גבוהה מהתחזיות. כך למשל האינפלציה בחודש ספטמבר בארה"ב ירדה לקצב שנתי של 8.2% וזה גבוה מהתחזיות שצפו לקצב של 8.1%. בעולמות היצרנים אנחנו מדברים על אינפלציה של 8.5% לעומת התחזית הקודמת שהייתה לעליית מחירים של 8.4%.

ג'יימס בולארד יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בסנט לואיס הוא בכיר הפד הראשון שהתבטא בנושאי מקרו אחרי פרסום נתוני האינפלציה והוא אמר  כי הבנק המרכזי יצטרך להעלות את הריבית ב-.0.75% עד לסוף השנה. כלומר, העלאת ריבית אחת בנובמבר ושנייה בדצמבר. הפד כנראה מסתמך על נתוני התעסוקה בארה"ב שמראה על יציבות וחוזקה לאור שיעור האבטלה היורד.
הנחת העבודה הזו של בולארד היא גבוהה מהתימחור שהייתה בשווקים, תימחור שהחציון שלו עומד על העלאת ריבית של 1.25% עד לסוף השנה. צריך לזכור כי כרגע מתומחר סיכון של קצת יותר מ-5% להעלאת ריבית של 1% בנובמבר וזו כבר העלאת ריבית גבוהה, הרבה יותר גבוהה מכפי שצופים בוול סטריט. בולארד אמר עוד כי עוד מוקדם להעריך מה תהיה הריבית עד לסוף השנה ואף צריך יהיה להקדים העלאות ריבית שתוכננו לתחילת 2023 לסוף 2022, אבל מהלך כזה באוויר והמסר צריך להיקלט כמה שיותר מהר אצל כולם.
עתה הצטרפו לתחזיות גם הכלכלנים של גולדמן זאקס. כזכור, הריבית כבר עלתה עד כה חמש פעמים רצוף מאז חודש מרץ והיא עומדת על 3.25% - הריבית הגבוהה ביותר מאז 2008. לפני כן הייתה הריבית נמוכה מאוד ועמדה על 0.25% בלבד בזמן תקופת הקורונה. עתה התחזית אומרת כי השבוע תעלה הריבית ב-0.75%, בחודש הבא ב-0.5%, ובחודשים פברואר-מרץ בעוד 0.25%. אולם לאור המצב בארה"ב, מנכ"ל גולדמן זאקס, דיוויד סולומון, אומר כי הפד יכול להעלות את הריבית מעבר ל-4.5-4.75% אם הוא לא יראה שינויים אמיתיים בהתנהגות ובהשלכות על האינפלציה.
לתחזית הנוכחית הצטרפו גם כלכלני בנק לאומי. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, אמרו בסקירה השבועית שלהם כי הפד יעלה את הריבית ככל הנראה כמו קודמותיה ב-0.75%.
איך זה משפיע על המשקיעים? מצד אחד המלחמה האגרסיבית של הפד באינפלציה מראה על "אור בקצה המנהרה", ושלאחר העלייה המאסיבית - הפד יוריד את הדוושה מהדלק ועליית הריביות יתחילו להאט. מצד שני, עליית הריבית יכולה להעיד גם האטה בקצב צמיחת הכלכלה בארה"ב ומיתון לאור העומס על בעלי המשכנתאות וההלוואות.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    טמטום
    שיין 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הנגיד המטומטם הזה והנשיא הסנילי הצליחו לדרדר את הכלכלה האמריקאית ואיתה את הכלכלות התלויות בה. אסון שיצר אדם אחד שיזכר להרבה זמן.
    סגור
  • תפיסה מעוותת של האינפלציה
    חיים 11/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינפלציה פירושה ניפוח צריכה/ביקוש. כתוצאה מופר האיזון בין הביקוש וההצע. אך המצב בעולם שונה לגמרי! אנחנו במצב מלחמה שלא רואים את הסוף. כתוצאה חומרי הגלם המובאים מאוקריינה ו רוסיה מתייקרים. עד שלא תסתיים המלחמה האומללה הזאת ,העלאות הרבית יעזרו רק חלקית!
    סגור
  • 4.
    ברגע שמחירי הדירו יפלו גם הבניה תעצר כי אין מי שיקנה. ה (ל"ת)
    ג'ף 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • מחיר
    מושון 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומה יעשו עם הדירות שבנייתן כבר החלה?
    סגור
  • 3.
    פעם אחרונה של 75 נק
    נאסד״ק אפ 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    השוק מודע לכך , ומקוים לדוח אנפלציה נמוך ואז תתחיל העליה , שוק העבודה חזק , סין ורוסיה נפלו לגרמניה יש את פוטין , אמריקה תפתח פער של 50 שנה מול כולם , בקיצור אני רק קונה
    סגור
  • 2.
    כלכלת ארה"ב לפני מיתון עמוק מאד.
    תמים 10/2022/30
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כלכלת ארה"ב לפני מיתון עמוק מאד.
    סגור
  • 1.
    הבורסות בעולם לפני מפולת.
    תמים 10/2022/30
    הגב לתגובה זו
    6 4
    הבורסות בעולם לפני מפולת. תיקנו דירות להשקעה.
    סגור
  • תודה על הטיפ, אדון קבלן (ל"ת)
    יובי 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הדירות נפני מפולת יותר גדולה מ 2008
    שי לפידות 11/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אנשים מבזבזים בטירוף ןבקאוב לא ישאר להם כסף לקנות כלום . הדירות זו הנשקעה הכי מסוכנת היום.
    סגור
  • בטעות עשיתי לך לייק
    שטויות 10/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הרי ברור שהנדלן ייפול אחרי הבורסה
    סגור