קריירה ולימודים

מדוע המדינה משלמת 400 מיליון שקל בחודש אם האבטלה בירידה?

בימים אלו אנו רואים כי אחוז האבטלה יורד, אך כי המדינה עדיין משלמת דמי אבטלה רבים ביחס למצב המובטלים. בדיקה בררנית יותר מגלה כי מדובר בתוצאה שנובעת מביטול תשלום דמי חל"ת
מערכת ice | 
אבטלה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, Pixabay)
אף שהאבטלה בשנה הנוכחית ממשיכה לרדת, מסתבר כי קצבאות הביטוח הלאומי ממשיכות לעלות. לפי נתוני הביטוח הלאומי, בחודש יולי קצבאות הביטוח הגיעו ל-10.3 מיליארד שקל - 10% יותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנגד, האבטלה באוגוסט ירדה ל-3.1%.
לפי דה מרקר, המצב משפיע מאוד על הגירעון במשק שממשיך לגדול והגיע בחודש אוגוסט ל-1.3% - נתון שעוקף את היעד השנתי של משרד האוצר. בפרט נמצא כי הגידול החריג ביותר בקצבאות נרשם בקצבת האבטלה. הקצבה זינקה בשנה (יולי 2022 עד יולי 2023) ב-61% והגיעה לסכום של כ-400 מיליון שקל בחודש בלבד.
אף שנדמה כי המדינה מנסה לסייע למובטלים בתקופה לא פשוטה, וכי בחלקו הגידול נובע מעליית השכר הממוצע במשק, עדיין נמצא כי מספר הזכאים לדמי אבטלה (21%) בתקופה של ירידה באבטלה ממשיכה לעלות. 
אם כן, הסיבה לנתונים חוזרת דווקא למדיניות הממשלה בשנת 2022 וכחלק מניסיונה להתאושש מתקופת הקורונה. בימי הממשלה הקודמת הוחלט לבטל בצורה גורפת את תשלומי החל"ת ששולמו לרבים במהלך שיא מגפת הקורונה. ההחלטה פגעה באלו שזכאים לדמי אבטלה בלי שום קשר למגפה, ועל כן רבים שנדרשו לקבל אותם לא היו זכאים לכך לפי הפרמטרים של משרד הרווחה.
התוצאה הייתה ירידה במספר הזכאים לקבלת דמי אבטלה. בעת זו הנתונים מייצגים מעין "תיקון" לטעות הזו, עם עלייה במספר הזכאים עם חלוף הזמן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה