קריירה ולימודים

פלאפון ובזק בינלאומי בהסכם דרמטי עם העובדים: סוף לסכסוך הענק

ועד אלפא מגיע סוף סוף להסכם עם ההנהלה עם הטבות מרחיקות לכת עבור העובדים כמו גם שינוי משמעותי בהליך שתוכנן עבור עובדי בזק בינלאומי. הדרך להסכם נעוצה בשיח השונה לחלוטין שהוביל המנכ"ל החדש אילן סיגל עם הוועד

יהודה לוינגר |  1
אילן סיגל ויחיאל שמן (צילום יחצ)
ועד אלפא (ועד העובדים של פלאפון ובזק בינלאומי) הגיע היום (שני) להסכמה מול הנהלת אלפא והמנכ"ל אילן סיגל על ההסכם שהדרך אליו עברה בפיצוצים רבים עד כדי שביתת ענק של העובדים. מדובר בהסכם קיבוצי מיוחד שיחול  על למעלה מ-3,000 עובדים ויהיה תקף עד סוף 2025. הסכם הגג התקדימי לשתי החברות שבקבוצת בזק מגיע לצד ההסכמים הרגילים שבכל חברה, והוא יהווה מסגרת מוסכמת לנציגות העובדים המשותפת לשתי החברות.
לפני שעה קלה חתמו בהסתדרות ועד העובדים בראשות יו"ר אלפא יחיאל שמן על ההסכם, ועתה הם בדרך להנהלה. על הפרק: קיצור יום עבודה בפלאפון מ-9 שעות ל-8 וחצי (בבזק בינלאומי זה קיים), חבילת ענק של פרישה מרצון של 280%, הטבות מרחיקות לכת עבור עובדים שמרווחים מתחת לשכר הממוצע במשק, וגולת הכותרת: שמירה על עובדי בזק בינלאומי, וסיבוב רציני מהחלטת אלפא דאז בראשות רן גוראון לסגור כמעט חצי מהחברה ופיטורי ענק, עד לכדי פיטורים או שינוי תפקיד עבור בודדים בלבד.
 
כזכור, אחר תהליך ברגולציה שכפה משרד התקשורת, נאלצו בבזק לשנות לחלוטין את חברת בזק בינלאומי והעברת החטיבה הפרטית לחברת האם בזק, זאת כאמור, לאחר החלטת משרד התקשורת בראשות יועז הנדל שביטל את ההפרדה בין ספק לתשתית. בבזק בינלאומי ימשיכו עם החטיבה העסקית בלבד.
בוועד נלחמו עד הרגע האחרון כדי לשמור על עובדי בזק בינלאומי, במהלכים שכללו גם ניסיונות להביא את חברת yes למאבק (דבר שלא צלח), כמו גם השבתת הפעילות בחברה כאשר ההנהלה השתמשה בכלי נדיר של השבתת מגן במטרה לייתר את האיומים של העובדים. בסופו של דבר לאחר התקרבות במו"מ ופיצוצים הולכים ונשנים, בוועד אלפא הוציאו את המיטב מן ההסכם עם חבילת פרישה מרצון נדירה בשוק התקשורת שאין לה אח ורע בענף, ללא תקרת שכר וללא סייגים.
גורמים המעורים במו"מ מספרים כי הדרך להסכם הסופי הגיעה דרך שינויי ההנהלה והחילופים עם כניסתו של המנכ"ל אילן סיגל, וזאת אל מול המהלכים של קודמו - רן גוראון, שמונה לאחר מכן למנכ"ל בזק.
ההסכמים, הובלו על ידי סמנכ"ל מש"א צביקה אברמוביץ מטעם כל אחת מהחברות, , יו"ר ועד עובדי פלאפון יחיאל שמן, יו"ר עובדי בזק בינלאומי לימור ליברמן-לביא ויו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות יקי חלוצי.
בהסכם כלולה שורת הישגים והטבות לעובדים, לרבות עיגון התנאים מהסכמים קודמים, והוא מעניק תוספת שכר של תשעה אחוזים (שלושה אחוזים לכל עובד זכאי בכל שנה משלוש שנות ההסכם). בנוסף לתוספת השכר הרוחבית, הוסכם על סעיף תקדימי במטרה לחזק את כוח האדם הוותיק (במדרגות השכר של עד השכר הממוצע במשק) לפיו יוענקו תוספות שכר חברתיות לכל אלה שהשלימו לפחות חמש שנות עבודה בחברות (בשיעור העלייה בשכר המינימום ובכל בפעם שיעודכן במשק).
 

מחאה של עובדי אלפא שנה שעברה. מן הארכיון
עוד בהסכם: הגדלת השתתפות החברה בארוחות, הגדלת תקציב הרווחה ב-23% לכל עובד בשנה בממוצע, מענק חתימה מיוחד בגובה של עד 15 אלף שקל, השתתפות החברה בביטוח השיניים, הסדרה תקדימית של עבודה מהבית והתחייבות לניהול מו"מ לצירוף נציג עובדים בדירקטוריונים של החברות. ההסכמים מביאים איתם בשורה שעובדים לא יפוטרו בהליכי התייעלות אלא יוכלו לפרוש מרצון עם מענק פרישה מוגדל ותקדימי בענף בגובה של 280%.
במסגרת ההסכמים ניתנו זכויות נוספות: בחברת פלאפון הוסכם בין הצדדים כי ההנהלה תתחייב לשמור את בעלותה על רשת הסלולר ולא למכור או להחכיר אותה לתקופה של שלוש שנים וחצי. כמו כן, (בהשוואה לזכויות הקיימות בבזק בינלאומי) יקוצר יום העבודה מתשע לשמונה שעות וחצי, ומועד ההכשרה לקבלת קביעות יקוצר משלוש שנים וחצי לשלוש שנים ותבוטל התקרה להפרשה לקרן השתלמות.
עוד הוסכם כי עובדים העובדים במשמרות 24/7 יזכו לביטוח פנסיה ופיצויי פיטורים גם על השעות הנוספות שיעשו בפועל. בנוסף, הושגה הסכמה כי תוכנס עבודות התיקונים העסקית של בזק בינלאומי למעבדת התיקונים בפלאפון ועובדי מיקור חוץ יחלו בהליך לקליטה ישירה בחברה.
בחברת בזק בינלאומי, הוסכם בין הצדדים (בהשוואה לזכויות הקיימות בפלאפון) כי תעריף ערך יום הבראה יועלה ל-520 שקל, ערך תשלום ביגוד יועלה לאלף שקל וכל עובד מעל גיל 40 יהיה זכאי לבדיקת סקר בתקופת ההסכם. בנוסף על כך, תוגדל הזכאות לתוספת גני ילדים לילדי עובדים עד גילאי 5 (ולא עד גילאי 3 עד כה) ותוגדל הזכאות למענק מיוחד לקייטנות לילדי עובדי עד גיל 12 (במקום עד גיל 10 כיום). עוד הוסכם כי החל מ-1.1.24 עובדים שעתיים עם ותק של שלוש שנים יהיו זכאים לתשלום יום מחלה מהיום הראשון. השתתפות באש"ל לעובדים זכאים תעלה  ל-900 שקל – בבחירה וכנגד הסדר בתן ביס.

אילן סיגל, מנכ"ל פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes :"אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה של שיתוף פעולה ועבודה משותפת שתשמור על חוסנן ועוצמתן של החברות אל מול האתגרים והתחרות בשוק התקשורת הישראלי. אני מברך על הסכמים המיטיבים עם העובדים ודואגים לביטחונם ולעתידם, אשר יסייעו לחברות לבצע את המהלכים העסקיים במטרה להבטיח את המשך מובילותיה של פלאפון בשוק הסלולר ואת דרכה החדשה של בזק בינלאומי במיקודה העסקי".
יו"ר ועד עובדי פלאפון יחיאל שמן: "מדובר בהסכם תקדימי ויוצא דופן אשר משדרג באופן משמעותי את התנאים והזכויות של העובדים, ומן הצד השני מביא את החברה לחוף מבטחים, יציבות ואופק חדש. אני גאה בעובדה שבתקופה מאתגרת למשק, כשסוגיית יוקר המחיה מרחפת מעל כולנו, הגענו להסכם עם בשורה חברתית וכלכלית שתקל על העובדים בימים מורכבים אלו".
יו"ר ועד עובדי בזק בינאלומי לימור ליברמן-לביא: ״לאחר מו״מ מורכב ותוכניות עסקיות המשתנות ללא הרף, הצלחנו לחתום על הסכם המהווה הישג אמיתי לעובדים ולא פחות חשוב: אופק ומיקוד עסקי לחברה. תנאי הפרישה התקדימיים שהשגנו יעניקו לפורשים גב כלכלי איתן להמשך הדרך. זה מגיע להם במיוחד לאור המסירות וההתמדה שהפגינו במקום העבודה במשך שנים כה רבות".
במו"מ מטעם החברות השתתפו עו"ד ירון לסטרל, עו"ד סזי כהן פבון ועו"ד שני בחכמה ממשרד ש. הורוביץ ושות'. מטעם העובדים השתתפו במו"מ סגנית ראש הלשכה המשפטית באג"מ, עו"ד תהילה בנישו, עו"ד כפיר זאב ועו"ד מיכל הראל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זה אותו האיש בתפקיד כפול (ל"ת)
    חיליק 12/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור