מדדים ומחקרים

ענקיות הטכנולוגיה קורסות – אבל הבורסה עדיין תלויה בהן

חמש החברות הטכנולוגיות שהובילו את העליות בוול-סטריט בעשור האחרון עברו השנה להיות האנדרדוגים שמשתרכים אחרי כל היתר – ומושכים את כולם איתן בשל גודלן
יאיר מור | 
מניות (צילום vecteezy)
חברות הטכנולוגיה החמות של תחילת העשור הקודם הפכו השנה להשקעות הרבה פחות בטוחות, ואף מסוכנות, כך מעריכים מומחים ברחבי השוק.
מניות FAANG – ראשי תיבות של פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס וגוגל (מיקרוסופט אינה חלק מהקבוצה הזו מפני שהיא מתמקדת בחברות שהחלו לצמוח באזור 2010, בעוד מיקרוסופט כבר היתה אז מעצמה) – צנחו השנה בכ-45%, לעומת ממוצעים של מעט פחות מ-30% במדד נאסד"ק ובין 15% ל-20% במדד S&P 500, כך לפי נתונים שליקטה סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג.
ריצ'ארד קלוד, מנהל השקעות בג'אנוס הנדרסון, אמר לסוכנות כי "איננו מאמינים כי סביר ש-FAANG יובילו את המחזור השורי (כלומר העלייה) הבא בטכנולוגיה. אנו ברמת החשיפה (כלומר אחזקות) הנמוכה ביותר ל-FAANG שהיינו בה מאז יצירת ראשי התיבות הללו (ב-2013)". במלים אחרות, הוא ממליץ למשקיעים להפחית את השקעותיהם בענקיות הללו.
מייקל נל, אנליסט השקעות בכיר ב-UBS ניהול נכסים, הסביר כי הסיבה לביצועים הלא טובים, בלשון המעטה, של הענקיות שהובילו את השוק במשך כמעט עשור, היא ש"קשה מאוד להגדיל את הכנסות-הענק הללו בשיעורים גבוהים מאוד בדרך שבה הן גדלו בעבר. בעוד שמניות החברות בעלות שוויי השוק העצומים החזיקו מעמד בצורה טובה, מעתה והלאה קשה לראות אותן להוביל את הביצועים בהכרח".
הדבר מבוסס על נתוני המסחר במניות החברות, כמובן: באוקטובר צנחו מניות מטא ב-25% ואמזון ב-7% – לא בגלל שהציגו הפסדים, אלא בגלל צמיחה איטית מהצפוי בהכנסות. מניית מטא מסכמת את השנה בירידה של כ-66%, גוגל ב-36%, ואפל, שהיתה ה"מצטיינת" במדד הזה, ירדה אף היא בכ-20%.
כעת, נראה כי השוק הולך ומתפכח מהתלות בענקיות הטכנולוגיה; בנובמבר כתבו אנליסטים בגולדמן זאקס כי שיעורי הצמיחה של חמש החברות הללו כבר לא יהיו בקרוב כפי שהיו בעבר – הם צופים להן גידול ממוצע של 8%, לעומת צמיחה של 13% לכלל מניות מדד S&P 500. עם זאת, המדד עדיין תלוי במניות הללו לא מעט – שכן, למרות שכפי שמרמז שמו, הוא כולל 500 מניות, חמש הענקיות הללו לבדן מהוות כ-13% ממנו. זאת לאחר שברבעון השלישי של 2020 התקרבו ל-20%. מצד שני, עבור החמש הללו מדובר בשפל מאז ינואר 2020.
העלייה ב-2020 הגיעה לאחר נפילה קצרה מאוד של השוק בכללותו, כאשר התברר שבעידן של סגרים, הזמנת מוצרים מאמזון, צפייה בנטפליקס ורכישת אייפונים ואייפדים לכל ילד בן שנתיים ומעלה בבית כדי שכל אחד יוכל ליהנות ממסך משלו לעבודה או לגלישה בפייסבוק הופכות את ענקיות הטכנולוגיה לנחוצות מאי פעם.
כעת, צופים אנליסטים כי בשנתיים הבאות החברות יצמחו מהר יותר מהמדד, אך בהפרש זעום מבעבר, כך שהשקעה בהן לא תהיה כדאית באופן מיוחד לעומת חברות קטנות יותר. קודם, השנה צפויים רווחי החברות הללו להתכווץ ב-1.8%, לעומת צמיחה של 2.7% ברווחי שוק האמריקאי כולו. ממוצע הרווח השנתי הצפוי למניה של חברות הטכנולוגיה כבר ירד מ-9 דולרים ברבעון השני של 2021 למתחת ל-7.5 דולר כעת.
ניל רובסון, ראש המניות הבינלאומיות ב-Columbia Threadneedle, פירש את השינוי הזו בגישה של המשקיעים כמסר חד-משמעי למנהלי הענקיות: "אנחנו רוצים רווחיות לטווח קצר, ואיננו יכולים להרשות לעצמנו לממן את כל תזרים המזומנים השלילי שלכם. הסתכלו למציאות בעיניים, צמחו בקצב מעט איטי יותר, אך עשו זאת באופן רווחי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה