דיגיטל וטק

תרמית פייסבוק חדשה ומסוכנת: כך כמעט נפלנו בפח

נוכלים מצאו דרך מקורית ואכזרית במיוחד לרמות ישראלים בפייסבוק: הם מתחזים לחנות אמתית לחלוטין ומציעים בשמה מוצרים למכירה דרך הרשת החברתית. כמובן שהם דורשים את הכסף מראש, ומי שישלם לא יקבל כלום מלבד מינוס גדול בבנק
יאיר מור | 
פייסבוק (צילום shutterstock)
ג' רצתה לרכוש מחשב נייד של אפל, וחיפשה במארקטפלייס של פייסבוק הצעה כדאית למוצר. עד מהרה היא מצאה מודעה שהפנתה אותה לפרופיל הפייסבוק של Artphone, חנות מחשבים בחיפה. היא שלחה הודעה וביקשה לרכוש את המחשב – אך התשובות שקיבלה נראו כמו תרגומי גוגל, ולכן היא מיהרה לחפש בגוגל פרטים על החנות ומצאה את מספר הטלפון של הבעלים.
כשפנתה אליו בוואטסאפ, הוא חשף כי את השיחה, שבה התבקשה לשלם 5,600 שקל, היא ניהלה מול מתחזה שפתח דף פייסבוק עם שם החנות, אך אין לו שום קשר איתה.
בבדיקת אתר ice גילינו כי אותו מתחזה מפרסם סחורות שונות תחת שמות בדויים שונים במארקטפלייס של פייסבוק, וכל המודעות מפנות לדף הפייסבוק המזויף של Artphone. הנוכל תמיד מוסר מחיר עוד לפני שברורים פרטי הדגם שהלקוח רוצה להזמין (למשל, במקרה של המק, הוא לא בירר איזה גודל ג' רוצה, ואיתנו הוא לא טרח לבדוק איזה מ-12 דגמי האייפון 14 הקיימים אנחנו רוצים – רגיל, פלוס, פרו או פרו מקס, בנפח אחסון בסיסי, בינוני או מקסימלי), ודורש את הכסף בהעברה בנקאית לחשבון בנק בישראל – והכל בהודעות שנראות כאילו נכתבו מראש או על ידי אדם שכותב בשפה אחרת ומתרגם לעברית באמצעות שירותים כמו אלו של גוגל, יאנדקס או באידו.
לפני פרסום הכתבה יצרנו קשר עם הבנק שבו מנוהל החשבון, וברגעים אלו מתנהל הליך לסגירתו – אך סביר להניח שאותו נוכל, ונוכלים נוספים שמשתמשים בטקטיקות דומות, מחזיקים גם בחשבונות בנק נוספים שמחכים להפיל בפח ישראלים נוספים.
כמעט מיותר לציין שאסור להזמין מוצר מאדם או חנות שאין לכם אפשרות לאשר את זהותם. חפשו את פרטי האדם או העסק שממנו אתם מזמינים ברשת. למשל, במקרה של Artphone, הכתובת שמסר הנוכל ל-ג' אמנם נמצאת בעיר הנכונה, אך ברחוב ומספר שונים מהחנות האמתית והלגיטימית בעלת השם הזה. בנוסף, לעולם אל תבצעו העברה בנקאית לאדם או גוף זר, ואל תתנו להם פרטי כרטיס אשראי. כל עסקה יש לבצע דרך אתר מאובטח (כזה שאתם מכירים ויש לו אישור אבטחה בתוקף, שניתן לאימות על ידי לחיצה על אייקון המנעול שמופיע לצד כתובת האתר בדפדפן), ואם יש אפילו ספק קל – עדיף לוותר על העסקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה