נדל"ן ותשתיות

36 אלף דירות יקרסו ברעידה הבאה; משרד רה"מ: "מייחסים חשיבות גדולה"

רעידת האדמה שהתרחשה אמש מאירה שוב באור עגום את מצב המבנים בארץ והעובדה שאם תתרחש כאן רעידה נוספת וקיצונית אלפי מבנים יקרסו ועשרות אלפי חיים עלולים להיפגע. נשאלת השאלה, מה מנע מהממשלות בשנים האחרונות לטפל בכך?
מערכת ice | 
פרויקט תמ"א 38 בצפון הארץ (צילום פלאש 90/ מאיר וקנין)
רעידת האדמה שהתרחשה אמש לפנות בוקר מביאה כעת לאור את אחת הסוגיות הדחופות והחשובות ביותר על סדר היום המדיני והיא חיזוק מבנים בארץ מפני מקרים נוספים ואף חמורים יותר של רעידות אדמה. התמונה המצטיירת במצב הנוכחי אינה אופטימית כלל ומציגה שנים רבות של הזנחה מצד הממשלות המתחלפות.
על פי 'דה מרקר', המומחים צופים כי ב-50 השנים הקרובות מבנים ברחבי הארץ עלולים לקרוס ובמצב הנוכחי כל שנשאר לעשות הוא להיערך עד כמה שניתן לקריסתם, תוך הצלה של משפחות שגרות במבנים הללו. 
בשנים האחרונות היו מספר מאמצים על מנת לשנות את המצב, אך רובם לא הניבו פרי. למשל, המלצות שהוגשו לפני כשנתיים מטעם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בהן הקמה של צוותים לבחינת בטיחות מבנים וסקירה ומיפוי של מבנים מסוכנים, נדחו על ידי משרד הבינוי והשיכון
בעיה נוספת היא לא רק בירוקרטית, אלא בעיקר תקציבית. ניסיונות של שר השיכון והבינוי לשעבר, זאב אלקין, לקדם טיפול מסודר למבנים בסכנת קריסה - דבר המותנה בתקציב של מיליארדים - נדחה על ידי משרד האוצר ומשרד המשפטים בטענה למחסור בתקציב. המצב נהיה אף גרוע יותר לאחר שמתגלה כי לפחות 36 אלף דירות צפויות לקרוס במקרה של רעידת אדמה - שדבר שיסכן כ-150 אלף נפשות.
עקב הדחיפות, מנכ"ל המשרד לשעבר אביעד פרידמן הניב הצעה נוספת, על סך 3.2 מיליארד שקל לחיזוק מבנים. גם הצעה זו נדחתה על ידי משרד האוצר, אך פרידמן לא וויתר והמשיך להתריע על הסיכונים. הצעה נוספת בנוקבת עלות חיזוק מבנה בסך 200 אלף שקל לדירה נדחתה גם היא על ידי האוצר, בטענה שהוועדה שגיבשה את ההצעה לא חשבה כלל על הנושא הכלכלי וכי ההצעה הזו תביא לעודף מיסוי. 
נכון לעת זו המצב נשאר בעינו וממשרד רה"מ נמסר כי המשרד מייחס לבעיה חשיבות גדולה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה