דעות

להיזהר מהחיבוק האמריקאי שיגביל את עצמאות הפעולה של ישראל

אסור לישראל לעצור ולחתור להפסקת אש – אסור לה למצמץ. אחרי הכול, במזרח התיכון לא מגלים סלחנות או רחמים כלפי החלשים, כפי שכולנו ראינו לפני שבועיים בעוטף עזה
פרופ' אייל זיסר |  3
פרופ' אייל זיסר (צילום לינקדאין/ אייל זיסר)
פרופ' אייל זיסר בטור מיוחד: חלפו כמעט שבועיים מאותה שבת שחורה, מאז אותה מתקפה רצחנית של החמאס שעלתה בחיי ישראלים כה רבים. ישראל עודנה מדממת ומתקשה להבין ולהפנים ולהתגבר על האסון שפקד אותנו.
אבל צה"ל, ובעיקר חייליו ואנשי המילואים שלו, התאושש, טיהר את השטח שאליו חדרו המחבלים ובו ביצעו את מעשי הרצח הנפשעים, ועבר המהירות לשלב של מתקפה על קיני הטרור ועל ראשי המרצחים.
אלא שמתקפות מן האוויר אינן מובילות להכרעה. כך למדנו מניסיוננו שלנו במערכות שניהלנו נגד חיזבאללה בצפון ונגד החמאס בדרום. כדי להכריע את האויב צריך לפעול גם על הקרקע, לתפוס שטח ולשלוט בו. שהרי אחרת, יוסיף האויב לפעול וכשתיפסק האש ימהר לחדש ולשקם את יכולותיו הצבאיות.
דווקא משום כך חשוב להבין מהן מטרות המלחמה, וחשוב עוד יותר שממשלת ישראל תקבל החלטות ברורות באשר לשאלה מה בכוונתה לעשות עם עזה. שהרי יש פער גדול בין ההצהרות של דוברי הממשלה ושל שריה, בדבר ריסוק וחיסול החמאס, לבין ההחלטות שקיבלה הממשלה עד כה שעניינן הוא פגיעה ביכולותיו הצבאיות של הארגון. ואכן, האזנה לדוברי הממשלה בימים האחרונים מעלה כי הם שמים דגש על הפגיעה ואף חיסול היכולות – דבר שקשה להגדיר בדיוק ולכמת – ונמנעים מלדבר על כיבוש הרצועה או חיסול החמאס ככוח פוליטי וצבאי ברצועה.
ישראל נהנתה מרוח גבית מן הצד המערבי ובמיוחד מארצות הברית. אלא שחלון הזמנים הנדיב שהעולם העניק לנו הולך ונסגר. הביקור של הנשיא ביידן נועד לחבק אותנו, אבל חיבוק חם ואוהב הוא גם חיבוק שיש בו כדי להגביל את עצמאות הפעולה של ישראל.
אסור לישראל לשקוע  בתמרונים – מדיניים וצבאיים – המיועדים להכות מכה קשה בחמאס ואף להרתיע אותו אך להותירו בחיים. ואסור דווקא ברגע הקריטי שבו ישראל ניצבת בפני הדילמה – להעמיק את פעולותיה ולהיכנס לעזה או לעצור ולחתור להפסקת אש – אסור לה למצמץ.
 
אחרי הכול, במזרח התיכון לא מגלים סלחנות או רחמים כלפי החלשים, כפי שכולנו ראינו לפני שבועיים בעוטף עזה.
הכותב: פרופ' אייל זיסר סגן הרקטור של אוניברסיטת תל אביב. תחום התמחותו הוא ההיסטוריה המודרנית של סוריה ולבנון וכן הסכסוך הישראלי-ערבי. מחברם של עשרה ספרים וכמאה מאמרים בתחומי מחקריו האקדמיים. ספרו האחרון "סוריה: עלייתה ונפילתה של המהפכה בסוריה" (מערכות, 2020) עוסק במלחמת האזרחים במדינה
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אני מקווה שהחיבוק האמריקאי אכן יגביל
    יייייייששששששש 10/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרת ממשלת הזדון תביא לחורבן
    סגור
  • 2.
    מה שמעניין את ביבי עכשיו זה איך לצאת טוב מכל הסיפור
    מאיר 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיעוף משם, הוא לא רצוי, גרם נזק וטראומה לעם שלם, איש מכירות שסובב את כולנו, תעוף עם הפמליה שלך דרעי גולדקנוף סמוטריץ וקח איתך את סילמן ושיקלי
    סגור
  • 1.
    אייל זיסר ואימרתו
    מחמוד ע 10/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרופ אייל זיסר צודק בדבריו והוא כאילו ראה את הנולד!! עם מעוול סדרתי היושב כראש הפירמידה ,אדם שהמדינה לא מעניינת אותו ,כך אנו נראים בעיני הממשל וזו הסיבה שהחליטו לכופף את ידי הקבינט ולהוליך את מדינת ישראל לכניעה !! אין כל ספק כי זו מטרת ה"שטן הגדול" מהשניה בה הסכים לתת בידינו חימושים מדוייקים! ולשלוח נושאות מטוסים לאיזור. חיבוק הדוב החל באותן הדקות שבהן הפירומן שוב ושוב נכנע לבליקן ולרצונותיו!
    סגור