דעות

עלינו לשאוף לשלום רק מעמדת ניצחון ועם פרטנר שהתייאש

אלוף במיל' עוזי דיין בטור מיוחד: "היום, 50 שנה אחרי המלחמה המכוננת ההיא, חיוני לחזור ולשנן את לקחיה כיון שעולמנו המזרח תיכוני שרוי במלחמה. 'הסכמי אברהם' הגיעו ממש בזמן וניפצו סופית את הקונספציה המדינית-ביטחונית של 'רק משא ומתן עם וויתורים (ובפרט לפלסטינים) יביא את השלום שיביא את הביטחון"
עוזי דיין |  5
עוזי דיין (צילום צביקה פרידמן, מתוך אתר פיקיויקי, shutterstock, פלאש 90/ גרשון אלינסון, ויקיפדיה, פיקיוויקי)
עוזי דיין, האלוף במיל' בטור חג מיוחד: "אנחנו אומרים בתפילה: 'מִיּוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁעָבַר עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים הַזֶּה...' (מתפילת כל נדרי). זאת המלחמה של הדור שלי. בישראל אפשר לדעת מאיזה דור אתה על ידי זיהוי המלחמה אליה אתה מתכוון באומרך 'המלחמה' ללא תוספת שמה הפרטי. כשסבתא בתיה הייתה אומרת "בזמן המלחמה" ונאנחת, היה ברור שהיא מתכוונת למה שהיא קראה 'המלחמה העולמית השנייה'.
"לאימא מימי שנפטרה לפני שנה 'המלחמה' הייתה אך ורק מלחמת השחרור. אנחנו, ילדי מלחמת העצמאות וקום המדינה, לחמנו כחיילים צעירים במלחמת ששת הימים, כקצינים במלחמת ההתשה וכמג"דים במלחמת לבנון הראשונה אבל התואר 'המלחמה' שמור איתנו למלחמה אחת ויחידה, זו שעיצבה את דמותנו – מלחמת יום הכיפורים.
הלקח העיקרי הכפול של מלחמת יום הכיפורים: אין מסוכן מביטחון עצמי מופרז והישענות על קונספציות שפג תוקפן. ממלחמת ששת הימים לא הפנימו ראשי הצבא והמדינה את מילות התפילה 'על חטא שחטאנו לפניך בעיניים רמות' (קרי, ביוהרה). הלקח - תמיד תמיד היערך למלחמה אפשרית בהתאם ליכולות האויב ולא לפי הערכתך את כוונותיו. יכולות ניתן להעריך נכונה, כוונות ניתן רק לשער.
המדינה כולה כאבה. ניצחנו אבל נכשלנו. כשנכנסנו לא מוכנים לקרב ללא טיפת אמון בדרג העליון (המדיני והצבאי כאחד) אבל אמרנו: 'עכשיו יש לנו מדינה להציל. אח"כ נתחשבן איתם'. לא רק את הקונספציה וההפתעה הבלתי מוצדקת זקפנו לחובתם. מתקפת הנגד  ב-8 באוקטובר נכשלה למרות שלא הייתה כל הפתעה וכוחותיה היו רעננים. הרגשנו שלא הכינו אותנו למלחמה הנכונה – שריון מול חי"ר-נ"ט והגנ"א קטלנית. הלוחמים בהנהגת הקצינים הצעירים והמנוסים יותר ניצחו את המלחמה. אבל במחיר כבד מאד 2,685 הרוגים (כחצי מהם טנקיסטים, כרבע מהם – קצינים), 7,500 פצועים, 301 שבויים. 19,000 ההרוגים, 35,000 הפצועים ו 8,500 השבויים של המצרים והסורים לא ניחמו אותנו כלל.
אנחנו אומרים בתפילה: 'וּמִיּוֹם הַכִּפּוּרִים הַזֶּה עַד יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁיָּבֹא עָלֵינוּ לְשָׁלוֹם – או למלחמה', היום, 50 שנה אחרי המלחמה המכוננת ההיא, חיוני לחזור ולשנן את לקחיה כיון שעולמנו המזרח תיכוני שרוי במלחמה - מרוץ איראני לפצצה גרעינית, מלחמת טרור והשפעה של מלחמת רוסיה-אוקראינה. 'הסכמי אברהם' הגיעו ממש בזמן – וניפצו סופית את הקונספציה המדינית-ביטחונית של 'רק משא ומתן עם וויתורים (ובפרט לפלסטינים) יביא את השלום שיביא את הביטחון'. עלינו לשמר את הנכסים האסטרטגיים שלנו ולבנות ולהפעיל את הכוח הצבאי על פי היכולות של האויב ולא על פי תקוות שווא והערכות אופטימיות של כוונותיו.
 
"אציין חמישה לקחים 'מהימים ההם לזמן הזה': 
1. הצורך להיות תמיד חזק ונכון לקרב. לא להכיל ולא להבליג, לשאוף לשלום אבל רק מעמדת ניצחון ועם פרטנר שהתייאש מלנצחנו ומוכן לפשרה היסטורית וגם מסוגל לספק את הסחורה.
2. אין מסוכן מביטחון עצמי מופרז – "על חטא שחטאנו לפניך בעיניים רמות" - חטא היוהרה.
.
3. גבולות בני הגנה - לאמונת הלוחם ולטריטוריה חשיבות ראשונה במעלה. עלינו לעמוד על הצורך בגבולות בני הגנה ובפרט, נהר הירדן. רק גבולות כאלה נותנים לכל הסכם את הסיכוי להיות בר קיימא ומונעים את הקלות הבלתי נסבלת של הפרתו. לזכור - אין תחליף ללוחם הנלחם על אדמתו.
הכותב: אלוף (מיל') עוזי דיין לשעבר סגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    זו בטח גם העצה שלו לביבי בעניין המחאה
    גדליהו 10/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "שלום רק מעמדת ניצחון, ועם פטנר שהתייאש"
    סגור
  • 4.
    משפוחה שכזאת
    ריקלין 09/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתברר שעוזי דיין הוא פוליטקאי אדיר, עם הצלחות בלתי נגמרות... האמת: פוליטיקאי עלוב, חסר כל עמוד שידרה. ומה מציע הגאון ממישפחת דיין? לעשות "שלום" רק אחרי שהאויב התייאש. באמת? לסגן הרמטכ"ל הזה אין שמץ של יידע היסטורי? תראה מה עשה הסכם הכניעה המביש של גרמניה בסוף מלחמת העולם השניה? ומה עשו האמריקאים מול גרמניה ויפאן בסוף מלחמת העולם השניה - תוכנית מרשאל אשר בנתה אותם כלכלית מחדש ומנעה מהם הקמת צבא לוחמני בעתיד. במילים אחרות: שבא דגנרל ומציע "שלום" רק שהאויב התיאש - הוא בעצם מציע המשך מלחמות אין-סופיות. איש דמים.
    סגור
  • 3.
    עוזי בחייך ,ספר לפלסטיים שזה לא הבית שלהם ,יוהרה!!!
    שלמה 09/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמעתי הרבה אלופים בזמן האחרון , לר מבריקים במיוחד , קצת מוז׳יקים !! אתה בה לספר לפלסטיני שזה לא הבית שלו !!???? על מה בדיוק אתה מדבר ?? זאת יוהרה לשמה . תשתמש במילים שונות , חזרנו לארץ ומכאן לא נזוז תתרגלו !!!
    סגור
  • 2.
    איזה טיפש, פרטנר מיואש לא עושה שלום (ל"ת)
    קלבסיאלה 09/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הכל נכון, אבל בשביל מה ציטוטים מקראיים? (ל"ת)
    משה 09/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור