דעות

הזעקה החנוקה של שורדי "הפרהוד" והניכור של האליטה הישראלית

זעקה חנוקה נתקלה באוזניים אטומות מצד האליטה הממסדית במדינת ישראל אשר התמידה בהתעלמות מוחלטת והותירה אותם עם זעקה חנוקה שאינה מצליחה לצאת אל המרחב הציבורי. אותה אליטה של אישים ומוסדות שברצותם משמרים סיפורים וברצותם שומטים אותם, בחרה להיות מסורה להגנה ולשמירה על הנרטיב והסיפור שלה
אלי דלל |  7
אלי דלל (צילום יהונתן זינדל פלאש 90)
ראובן ונוריה היו רק ילדים בני שש ושבע כאשר בערב חג השבועות של שנת 1941, התעוררו למאורעות ה-"פרהוד" - יומיים ארורים ומדממים בקורותיה של יהדות בבל, במהלכם נרצחו קרוב ל-180 גברים, נשים וטף מבני הקהילה היהודית שנקברו בקבר אחים. אלפים נפצעו, נשים נאנסו, מאות ילדים הפכו בין-רגע ליתומים, בתי כנסת נהרסו ורכושם של כ-50 אלף יהודים הוחרם ונבזז.
ראובן ונוריה, שרדו בדרך נס את הפוגרום משום שהצליחו להסתתר אך הם עדיין שומעים את קולות הירי וזעקות השבר ומזיכרונם לא נשכחו המראות הקשים שהיו תבנית נוף ילדותם.
ראובן ונוריה, הילדים ששרדו את ה - "פרהוד", הם הוריי היקרים והאהובים, שיבדלו לחיים טובים וארוכים.
החיבור השטני של לאומנות ערבית ואידיאולוגיה נאצית לצד הסתה מורעלת כנגד היהודים - אותה קידם המופתי חאג׳ אמין אל-חוסייני, הפכו את יהדות בבל למוקד של פגיעות והתעמרות והותירו אותה המומה, מדממת וכואבת.

כבן לניצולי ה-"פרהוד", אני יכול להעיד, שהחותם האפל של הפוגרום והפצע המדמם שלא הגליד מאירועי ה-"פרהוד" והרוגי המלכות, נשתמרו בעוצמה רבה בלבבותיהם ובזיכרונם של יהודי עיראק בישראל ומחוצה לה. מתוך ראיית הנולד, ביקשו הניצולים להסתיר את הסבל ולחסוך מאיתנו, ״דור העתיד״, את סיפורי הזוועה והנטל הכבד והמדמם של הגלות. אך למרות זאת, נותרה בהם זעקה חנוקה. זעקה שעבורנו הפכה לציווי: לחקור, לגלות, לספר ולשמר את סיפורם של ההורים, הסבים והסבתות שלנו ולזעוק את זעקתם.
למרבה הצער, זעקה חנוקה זו נתקלה באוזניים אטומות מצד האליטה הממסדית במדינת ישראל אשר התמידה בהתעלמות מוחלטת מהסיפור שלהם והותירה אותם עם זעקה חנוקה שאינה מצליחה לצאת אל המרחב הציבורי.
אותה אליטה של אישים ומוסדות שברצותם משמרים סיפורים וברצותם שומטים אותם, לא ניסתה לחקור באופן רציני ומעמיק את מאורעות ה-"פרהוד" אלא בחרה להיות מסורה להגנה ולשמירה על הנרטיב והסיפור שלה.
בעשור האחרון, מאורעות ה-"פרהוד" חזרו לתודעה אך זה מעט מדי ובטח מאוחר מדי עבור רבים מהניצולים אשר לקחו עימם את הזיכרונות הכואבים אל הקבר: את זעקתם החנוקה לא שמע בית המשפט העליון כאשר החליט לדחות את תביעתם להכרה כנפגעי הנאצים, מערכת החינוך והאקדמיה הדירה אותם מלהיות חלק מהסיפור היהודי של השואה והגבורה וביד ושם לא מצאו לנכון לחקור את הקשר של ה-"פרהוד" לשואה.
82 שנים אחרי, אני מאמין שהגיעה השעה שמאורעות ה-"פרהוד" והרוגי המלכות לצד גבורתם של אנשי המחתרת הציונית בעיראק, יקבלו הכרה ממלכתית ורשמית מלאה, יחקרו באקדמיה בצורה מעמיקה ויזכו שסיפורם, ילמד במסגרת שיעורי ההיסטוריה במערכת החינוך.
חובה עלינו לזעוק בקול גדול את זעקתם החנוקה של הניצולים; יש לנו מחויבות כלפי הדורות הבאים: להשמיע את הסיפור היהודי השלם אשר כולל בתוכו את סיפורם של שורדי ה-"פרהוד" -בלעדיו הסיפור של השואה והגבורה אינו שלם.
יהי זכרם של אחינו ואחיותינו, הרוגי המלכות וקורבנות ה-"פרהוד", שמור ונצור בלב העם, מדור לדור, ולנצח נצחים.
הכותב: ח"כ אלי דלל (הליכוד), יו"ר הוועדה לזכויות הילד
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    שליש מהמשפחה שלנו עברו את זה ,מה קשר לאליטה ..ליכוד חחח (ל"ת)
    שמשון 06/2023/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    אם לך מותר אז גם לי:
    אוי אוי אוי 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה ״הליכודניק״ מבזה את זכרון 180 הנרצחים. כמובן אתה מבזה את ביבי ״שלנו״ כי אתה טוען: בחרה להיות מסורה להגנה ולשמירה על הנרטיב והסיפור שלה. אתה בעצם אומר שביבי האליטה, ובגין הממלכתי, ״בחרה להיות מסורה להגנה ולשמירה על הנרטיב והסיפור שלה״. אני מוסר לך ד״ש מאוושוויץ, טרבלינקה וטרנסניסטריה.
    סגור
  • 4.
    קרוב ל-180 גברים, נשים וטף מבני הקהילה היהודית
    ארייק 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מר דלל, בדיוק על זה כתבו בלעג אוי אוי אוי. איך אתה מעז בגסות כזו לכתוב: האליטה הממסדית במדינת ישראל אשר התמידה בהתעלמות מוחלטת מהסיפור שלהם. אתה ליכודניק שמבזה בכתבה זאת את עצמך ואת מלפגתיך. מנחם בגין ביבי נתניהו איפה הם היו? האם ביבי לא אליטה? אבא ואמא של האליטה !!!!!! איזו נבזות להשוות בים 180 נרצחים לעומת שישיה מלךיון איזו נאלחות להשוות בין הפרהוד ובין אאושוויץ, טרבלינקה, טרנסניסטריה ובין עירק איזו ניחוח של שואה עולה מהפרהוד. מר דלל אתה נבזה נאלח ממציא השוואות בלתי נסבלות איני מקווה רק לדבר אחד: שזכרך לא יזכר=יימחק, ודבריך העלובים יעלמו. יימחקו. וכל זה לא קשור לזכר הנרצחים השם יקום דמם. אתה מדבר בשמם ופוגע בזכרם. אתה גס רוח. נאלח. ו....אני עוד משלם לך משכורת איך אתה מיז לדבר על האליטה ש
    סגור
  • 3.
    חוסר מודעות
    נעמי אנוך 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דודי סחב את הבעיה הנפשית והטראומה הגופנית שאליה נקלע כשילדים שאיתם למד בכיתה ארבו לו והכו אותו כמעט למוות סתם כך כי הוא יהודי. כל המשפחה נפגעה. המודעות היא רק לה שקרה בשואה ותו לא.
    סגור
  • 2.
    אדון דלל ליכוד,האליטה היום (20שנה) זה הליכוד , אז בבקשה
    שמשון 06/2023/04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    פנה לשרה , לרקב וכוי
    סגור
  • 40 שנות ליכוד (ל"ת)
    א 06/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אתה מבקש אפלייה מתקנת גם לפוגרומים
    דני אבני 06/2023/02
    הגב לתגובה זו
    6 4
    תסכים איתי שאירוע בסדר גול של הפרהוד, לטו היה מתרחש על אדמת פולין, היה בוודאי הולך לאיבוד בין שלל אירועים גכדולים ונוראים יותר אבל אתה מבקש שנשקול נוראיותו של אירוע, לא ביחס לאירועים אחרים שקרו ליהודים אלא ביחס לאירועים אחרים שקרו לעדה מסויימת מדוע ? מפני שחוץ מהפרהוד הזה לא היה לכם ברוך השם איזה אאושוויץ או טרבלינקה אז בוא ונניתן לפרהוד אותו מקום כמו לאאושוויץ, כי מתו שם עיראקים.
    סגור