דעות

עובדים לא עבדים: השיטה הפסולה של קופת חולים "מכבי"

לא לתת יד להתעמרות בעבודה. בשנת 2022 במדינת ישראל עדיין אין חוק שאוסר על התעמרות בעבודה וזה כנראה ההסבר הטוב ביותר לגודל העצום של התופעה הזאת בישראל
תומר פינס |  2
תומר פינס (צילום אילון יחיאל)
בשבוע שעבר נחשף בכלכליסט כי בניגוד גמור להנחיות מבקר המדינה, קופת החולים מכבי מעסיקה את הצוות הרפואי שלה בגיוס לקוחות. במכבי קוראים לזה 'מבצע צמיחה' שתפקידו הוא להגדיל את הכנסות החברה. כך, בשיאה של מגיפת הקורונה, אמורות אחיות, פיזיותרפיסטים, מטפלים פסיכולוגים ועוד נותני שירות הנתונים תחת לחץ, להיות תחת זכוכית המגדלת של החברה ולהתחרות בשיווקיה ובגיוס לקוחות.
לשיטת הפעולה הזאת, שמתרחשת בניגוד גמור לדו"ח מבקר המדינה וכנגד הוראות משרד הבריאות יש שם לא כל כך נעים, קוראים לה "התעמרות בעובדים". לדרוש מעובד צוות רפואי לעשות עבודת שיווק, עבודה שהוא לא מוכשר לה, לא גויס עבורה ומהותה - תרומה כספית להצלחת החברה, היא פעולה פסולה שאסור לה לעבור לסדר היום.
בישראל, תתפלאו לשמוע, מעולם לא הושלמה החקיקה של 'חוק התעמרות בעבודה'. לכן, כשאנחנו עוסקים בהתעמרות בעבודה ישנם מספר כללי אצבע. שניים מהם מדברים על איסורים משפילים ופוגעניים על העובד או משימות משפילות ועל פגיעה ביכולתו של העובד להצליח בתפקידו. מבחינת שיטת השיווק של מכבי "מבצע צמיחה" בעוד הלקוח עומד מול האחות או הפיזיותרפיסט הוא מצפה לפעולה רפואית מקצועית ככל הניתן, אך הקופה מנגד מצפה ממנה לשאול אותך באיזה קופה מבוטחים בני המשפחה שלך, איזה תנאים יש להם ואולי תרצה להעביר אותם, מבחינת מכבי, בזה היא נמדדת.
הדבר הגרוע ביותר בשיטה הזאת, היא שהיא מקבלת עטיפה על ידי מכבי כשיטה חביבה המלווה בסרטונים היתוליים וחלוקת פרסים לעובדים שגייסו הכי הרבה. אך העטיפה הזאת מסתירה מציאות מכוערת, שהרי המשמעות היא כי העובדים שיצליחו לגייס ולעסוק במשימות השיווק של מכבי ירוויחו, יקבלו ימי כיף ופינוקים ואלו שיבחרו להיות מקצוענים ולעשות בתפקיד שלהם יפסידו. במקום קופת חולים שדואגת לכל עובדיה, מכבי מייצרת שיטה כלכלית פסולה ופוגענית בסביבת עבודה תחרותית במובן הכי גרוע של הביטוי.
מכבי היא לא הנושא כאן, היחס שלה לעובדים שלה מצטרף לסטטיסטיקה ישראלית עגומה במדינה ללא חוק. אחד מכל ארבעה עובדים עובר התעמרות בעבודה ועלינו כחברה לפקוח עיניים לתהליכים האלו בשני מישורים - האישי והפוליטי. מן הצד האחד, אסור לנו להישאר אדישים, אם אנו נתקלים בעובד שהבוס שלו צועק עליו או במקרה הנ"ל מטפל רפואי שמבצע תפקיד לא לו, עלינו להסתובב וללכת.
לא לתת יד להתעמרות בעבודה, לא כזו שמבוססת על התפקי זעם של בוס ולא כזו ממוסדת שמלווה בחיוכים. ומן הצד השני, עלינו לדחוף ולקדם חקיקה בישראל שבה יהיה אסור להתעמר בעובדים.  כן, בשנת 2022 במדינת ישראל עדיין אין חוק שאוסר על התעמרות בעבודה וזה כנראה ההסבר הטוב ביותר לגודל העצום של התופעה הזאת בישראל.
הכותב תומר פינס הוא מנכ"ל תנועת סולידריות ישראל
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    חייבים לדבר על התופעה יותר ולגרום לשינוי רוב העובדים
    עובדת אנונימית 02/2022/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בארץ סובלים מתת תנאים צועקים עליהם מקללים אותם דוחפים אותם ויורקים עליהם על בסיס יום יומי תוך כדי שהם מקבלים שכר נמוך מדי ועובדים שעות רבות מדי המצב הזה לא יתכן!!!! ולא אני לא בכיינית אני עצמי הייתי אחראית צוות ואני יודעת כמה זה קשה להיות אחראי על עובדים אבל יש הבדל בין קושי לבין התעמרויות על בסיס יום יומי
    סגור
  • 1.
    והכללית קונה מבוטחים בכסף
    חיים 02/2022/10
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כספי ציבור המועברים לקופה לצורך מתן שירותים רפואיים משמשים לקניית לקוחות, הקלטה החושפת את המנגנון והשיטה, התפרסמה ביוטיוב חפשו בגוגל: קופת חולים כללית מודיעין עילית מגייסת מבוטחים בניגוד לחוק
    סגור