משפט

"פרשת מרמה חמורה": עקץ 16 מיליון שקל, עתר לבג"צ - ונדחה

העבריין, עליו נגזרו 77 חודשי מאסר, פנה למרכז לגביית קנסות בניסיון לפרוס את ההחזר לתשלומים. אלא שעד היום, חמש שנים מאז, לא התחיל לשלם את החוב לנפגעים. למרות זאת, האיש הגיש ערעור ונפסל: "לא הסביר להיכן נעלמו הכספים הרבים שעשק"
מערכת ice |  2
הונאה (צילום freepik, unsplash, pixabay)
המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, מופקד על אכיפה וגבייה של קנסות, אגרות והוצאות עבור המדינה. בתוקף תפקידו, גובה גם המרכז לגביית קנסות, פיצויים לטובת נפגעי עבירה, אשר נפסקים לטובתם במסגרת גזרי דין הניתנים בבתי המשפט בישראל. עתה מתפרסם כי חייב הורשע בשנת 2018 בביצוע שורה של עבירות כלכליות, הונאה, זיוף ומרמה בהיקף 16 מיליון שקל.
בגזר דינו של החייב נאמר "מדובר בפרשת מרמה חמורה במסגרתה הונה הנאשם עשרות רבות של אזרחים תמימים". החייב נידון ל-77 חודשי מאסר ולפיצוי לנפגעי העבירה בסכום העומד כיום על למעלה מ-12 מיליון שקל. עד כה לא שילם החייב כמעט כל תשלום למרכז לגביית קנסות בגין חוב הפיצוי. אלא שהחייב עתר לבג"צ נגד המרכז לגביית קנסות, מאחר שהמרכז סירב לפרוס את חוב הפיצוי לנפגעים לתשלומים. המרכז הבהיר בהחלטתו לדחות את בקשות החייב והשגותיו, כי הצעות הפריסה של החייב אינן ריאליות כלל ביחס לגובה החוב וכי זכותם של נפגעי העבירה לקבל את מלוא הפיצוי שנפסק להם.
החייב לא הבהיר מה נעשה עם כספי המרמה והיכן הם מצויים, ולא פעל להשיבם ולו באופן חלקי. החייב אף טען למצב בריאותי מורכב ואולם לא ידע להבהיר כיצד זה, לצד היותו מרצה עונש מאסר, משליך על יכולת הפירעון שלו, המבוססת בראש ובראשונה על הרווחים שהפיק מביצוע העבירות. בהחלטה שנתן בג"צ בעתירה נקבע, כי החייב לא הצביע על כל נימוק ממשי כדי להצדיק את פריסת תשלום החוב לתשלומים כה נמוכים ביחס לגובהו. למעשה, קבלת העתירה משמעותה, כי הפיצוי במלואו לא ישולם לנפגעי העבירה משך שנים ארוכות. עוד קבע בג"צ, כי החייב לא ביסס את טענתו בדבר המצב הרפואי הקשה בו הוא מצוי ולא ידע להבהיר היכן נמצא הכסף שהושג כתוצאה מהעבירות החמורות.
לבסוף צוין בפסק הדין, כי למעט טענה שלא הוכחה, שהחייב שילם לנפגעים 2 מיליון שקל אותם יש לקזז מהחוב ותשלום אחד בסך 1,000 שקל, לא שילם החייב כל תשלום לטובת פירעון חוב הפיצוי שנקבע לנפגעים. לאור כל זאת נקבע כי העתירה נדחית. מנהל המרכז לגביית קנסות ברשות האכיפה והגבייה, מר דורון תשתית, בירך על החלטת בג"צ ואמר "בית המשפט קבע מפורשות, כי חייב אשר הורשע בעוקץ של מיליונים לא יכול לקבל הסדרי חוב ארוכי טווח מבלי שהסביר להיכן נעלמו הכספים הרבים שעשק".


החייב לא ביסס את טענתו בדבר המצב הרפואי. בג"צ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
מנהל רשות האכיפה והגבייה, מר אורי ולרשטיין, אמר כי "החלטות המרכז לגביית קנסות בבקשות לפריסות חוב פיצוי לנפגעי עבירה, ניתנו וימשיכו להינתן באופן מידתי וקפדני מאוד. היות ובגביית החוב אנו פועלים כנאמנים עבור הנפגעים ומשמשים שלוחיהם לגביית החוב. לנפגעי עבירה נושאים רבים ומורכבים לטפל בהם לשם שיקומם ונכון עשה המחוקק כאשר העביר את מלאכת הגבייה עבורם לפתחנו".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה עם אבי כץ וחנן שמש
    צדק 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם עקצו במאות מליוני דולר ואף אחד במדינה הרקובה הזאת לא עושה כלום.
    סגור
  • מי אלה בכלל (ל"ת)
    דני 09/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור