פרויקטים

יש לכם 5 דקות לעזוב את הבית – מה תיקחו איתכם?

תרחיש המחייב דיירים לפנות את ביתם באופן מיידי וללא התראה מוקדמת, הוא כבר לא בגדר מצב דמיוני – כשלסכנת הקריסה של מבנים ישנים, מצטרפים גם איומי טילים, כטב"מים ורעידות אדמה. איך ניתן להיערך לסיטואציה המורכבת, ומה מומלץ להכין כבר עכשיו? עו"ד משה יונאי עם התשובות
משה יונאי (צילום shutterstock, דורון גולן)
"במשפחתי יש סיפור אודות סבא שלי, שלימים הושמד בשואה, שהיה בעל מכולת בעיירה במזרח אירופה, אי שם בין פולין ובלארוס. באחד הימים פרצה במכולת שריפה גדולה, אך סבא לא איבד את העשתונות. בתושייה יוצאת דופן הוא הסתער על המדפים והצליח להציל שתי תבניות של ביצים. אמא שלי, שהייתה באותה העת נערה צעירה, הצטרפה גם היא למאמץ. אלא שבמקום תבניות וביצים, היא חילצה מהלהבות את ספרי החשבונות, בהם נרשם ותועד מי בדיוק חייב בתשלום".
את הסיפור המשפחתי הזה, שולף לא פעם עו"ד משה יונאי, שותף מייסד והבעלים של משרד עורכי הדין רולוף & יונאי, במפגשים עם בעלי דירות אותם הוא מלווה ומייצג בפרויקטים של התחדשות עירונית. מלבד הרצון לייצר אווירה נעימה ואולי גם להתגאות בקור הרוח שהפגינה אימו, מאחורי הסיפור עומד מסר חד וברור.
"תרחיש בו נדרשים דיירים לעזוב את בתיהם מהרגע להרגע וללא כל התראה מוקדמת, עשוי לפגוש את כולנו", מדגיש עו"ד יונאי, בראיון לאתר ice. "הנושא הזה מקבל משנה תוקף כשמדובר בדיירים המתגוררים בבתים ישנים שהוקמו לפני עשרות שנים ורוח הזמן מורגשת בהם היטב. בישראל קיימים מבנים רבים  כאלו המועדים לפורענות – וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו את מלחמת חרבות ברזל עם ירי טילים וכתב"מים על העורף או את סכנת רעידות האדמה. היערכות לסיטואציה כזו היא קריטית, וחשוב להתייחס לנושא בכובד ראש".  

הבניין שקרס ברחוב סרלין בחולון (צילום דוברות כבאות והצלה מחוז דן)
"הבניין קרס, הפכנו להומלסים"
עו"ד יונאי לא מדבר באוויר. בספטמבר 2021, קריסתו של בניין מגורים בחולון, תפסה את הכותרות בכל אמצעי התקשורת בארץ – והמחישה לא רק את הסכנה הטמונה בהתמוטטותם של מבנים ישנים, אלא גם את הצורך הבוער בהיערכות לסיטואציה בה יתבקשו הדיירים להתפנות בחופזה מבתיהם ולא לשוב אליהם.
"בעלי ואני התעוררנו בשבת בבוקר מרעש חזק של מכשרי קשר", משחזרת מירה שטיינהורן-מזרחי, בעלת דירה בבניין ברחוב סרלין. "תוך דקות ספורות לוחמי אש כבר התייצבו אצלנו בבניין, והודיעו לכל הדיירים לצאת באופן מיידי, כי כל דקה נוספת מסכנת את חיינו. אני זוכרת היטב את תחושות הבהלה, הלחץ והבלבול. מה יכולנו לעשות? לא היה לנו זמן להתארגן. לקחתי ארנק, תעודת זהות ופלפון וירדתי במהירות למטה בכפכפים, לא הסתפקתי אפילו לנעול נעליים".
"למחרת הבניין קרס מעצמו ואנחנו הפכנו להומלסים", ממשיכה שטיינהורן-מזרחי. "איבדנו את כל מה שהיה לנו. אלבומי החתונה והילדות, המזכרות והתכשיטים, כולל טבעת שירשתי מסבתי, הרהיטים, מכשירי החשמל, המסמכים וגם כסף שהשארנו לשעת חירום – הכל פשוט הלך, אפילו בגדים לא היו לנו. כמורה לאנגלית עדיין צובט לי הלב על אותם מערכי שיעור וכרטיסיות שהכנתי במיוחד עבור התלמידים שלי ולא היה להם גיבוי. אני לא אשכח את הייאוש וחוסר האונים. בעלי ואני נאלצנו לבנות את החיים שלנו מאפס, ועד היום אנחנו בפוסט טראומה. לא השתקמנו באופן מלא, לא נפשית ולא כלכלית".
"קריסת הבניין בחולון ממחישה את הצורך הבוער במימוש פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית – ובכל פינה ברחבי הארץ. הכתובת על הקיר ואסור להתעלם ממנה: שיקום וריענון של מבנים ותיקים הוא צו השעה", מבהיר עו"ד יונאי. "כל הגורמים הפועלים בתחום – המדינה, הרשויות המקומיות, החברות היזמיות ובעלי הדירות – נדרשים כולם להירתם למשימה, שהיא בפירוש משימה לאומית מצילת חיים ורכוש".
"מעבר לזה, יש כאן גם לקח שעל הדיירים להפנים ולאמץ: ביתך שהיה למבצרך, יכול באחת להפוך לעיי חורבות", מסביר עו"ד יונאי. "מי שלא יתייחס לסוגיה הזו ברצינות, עלול חלילה במוקדם או במאוחר לשלם מחיר יקר, תרתי משמע".
כך תחסכו זמן יקר ועוגמת נפש
אז איך בכל זאת ניתן להתכונן לסיטואציה המורכבת, עו"ד יונאי עושה סדר: "חיוני להכין מה שאני מכנה 'תיק הימלטות'. תיק שכזה צריך להכיל בראש ובראשונה את המסמכים האישיים החשובים: תעודת זהות, דרכון, רישיונות, כרטיס אשראי ואפילו תעודות הסמכה. כולנו מודעים לביורוקרטיה הכרוכה בהנפקת המסמכים הללו מחדש, וכדאי להימנע ממנה".
"ליד המסמכים חשוב לשים בתיק פריטים רפואיים חיוניים, תרופות כמו גם עזרים רפואיים כגון משאף עבור חולי אסטמה או מזרק לחולי סוכרת, זוג משקפיים חלופי – ובקיצור, כל פריט שהוא חיוני ונדרש לתפקוד יומיומי תקין", מרחיב עו"ד יונאי. "בנוסף, מומלץ להוסיף לתיק גם בגדים ואפילו כסף מזומן שיוכל לשמש אותנו במקרה הצורך".
"לצד תיק חירום, חשוב להיערך מראש גם בכל מה שנוגע לגיבוי", מרחיב עו"ד יונאי. "יש לגבות בענן את כל המסמכים החשובים, התמונות והאלבומים שחשובים לכם, סיסמאות חיוניות. מי שחפץ בעוד שקט נפשי, מוזמן מעבר לגיבוי בענן גם לשלב בתיק החירום דיסק און קי עם כל הפריטים והקבצים החשובים. אגב, לאנשים שכבר הכינו צוואות, אני מציע להפקיד עותק מהצוואות אצל הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים".

עו"ד משה יונאי (צילום דורון גולן)
"כלמודת ניסיון, אני מפצירה בדיירים שלא להתעלם אם ישנם סימנים חיצוניים גלויים בבניין בו הם מתגוררים", מציינת שטיינהורן-מזרחי. "סדקים, בלאי, חלודה ורטיבות יכולים להעיד על מבנה מסוכן שכבר אינו ראוי למגורים. רצוי שלא לטמון את הראש בחול, ולא להמתין להוצאת צו מבנה מסוכן על ידי הרשויות – אלא לקחת יוזמה, להתעניין ולבדוק".
"השורה התחתונה", מסכם עו"ד יונאי, "היא שכל אחד מאיתנו מתבקש לעצור לרגע את שגרת חייו, לטובת תכנון יסודי באשר למה שייקח עימו במקרה וייאלץ להתפנות ולהיפרד מדירתו באופן פתאומי. היערכות נכונה, שקולה ואחראית עתידה לחסוך זמן יקר ועוגמת נפש רבה".  
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)