בארץ

עתירה נגד ש"ס: "במקום דאגה לעניים - מתנות למצביעים"

העמותה לחופש דת ושוויון עתרה לבג"צ כנגד חלוקת "כרטיסי המזון של דרעי" בסך 400 מיליון שקל: "במקום לקדם ביטחון תזונתי למי שבאמת צריך - דואגים בעיקר למתנות למצביעי ש"ס ושותפותיה במפלגות החרדיות, תוך הצגתן באופן המאדיר את הרב אריה דרעי"
מערכת ice |  12
אריה דרעי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ועדת הכספים אישרה ביום ג' להעביר 400 מיליון שקל לחלוקה מיידית באמצעות כרטיסים מגנטים, במסגרת סעיף תקציבי שנועד לכאורה לקדם ביטחון תזונתי. זאת למרות התנגדות הגורמים המקצועיים, אשר מצביעים על כך שחלוקת כרטיסי מזון אינה מקדמת ביטחון תזונתי, וכי התבחינים שנקבעו מפלים לרעה קבוצות הנזקקות באמת לביטחון תזונתי.
עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עתרה היום (חמישי) כנגד הממשלה וועדת הכספים של הכנסת, וביקשה צו ביניים לעצירת החלוקה עד לתיקון העיוותים והאפליה בהם היא נגועה. בעתירה נטען כי ההחלטה לחלק את הכספים באופן האמור אינה תואמת את מטרת הסעיף בחוק התקציב, ובמקום לקדם את הביטחון התזונתי, היא פוגעת במטרה זו. זאת כדי להעביר מתנות בעיקר למצביעיה של מפלגת ש"ס ושותפותיה במפלגות החרדיות, תוך הצגתן באופן המאדיר את מפלגת ש"ס ובמיוחד את מנהיגה הרב אריה דרעי.

על פי העתירה שהגישה עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית של עמותת חדו"ש, "כרטיסי המזון של דרעי" הוא כינוי של סעיף תקציבי, אשר אמור היה להוסיף מיליארד שקל לקידום הביטחון התזונתי של תושבי ישראל. אולם במקום להעבירו למיזם שפועל לפי אמות מידה מקצועיות, הוסכם בהסכם הקואליציוני עם ש"ס שהסכום יחולק דרך משרד הפנים הנמצא בשליטת ש"ס, והוא ייועד בעיקר למי שמקבל הנחה בארנונה שניתנת למשפחות מרובות ילדים.
אמות מידה אלה כבר שימשו לחלוקת כרטיסי מזון בזמן הקורונה, ומחקרים שנערכו גילו כי הכרטיסים חולקו בעיקר בערים חרדיות, ואילו אל ישובים ערבים ובדואים למשל, בהם אי-הביטחון התזונתי רב וחמור יותר, הם הגיעו בשיעור נמוך. חלוקת "כרטיסי המזון של דרעי" מילאה תפקיד מרכזי בתעמולת הבחירות של ש"ס בבחירות האחרונות.
העתירה מצביעה על רצף של כשלים משפטיים:
- העברת סמכויות משר הרווחה והשירותים החברתיים, שהוא הגורם המופקד בחוק על הטיפול בביטחון התזונתי, לשר הפנים, בלא שנתקבלה החלטה כנדרש על העברת סמכויות בממשלה וללא אישור הכנסת;
- קבלת החלטה בלא היוועצות עם המועצה הארצית לביטחון תזונתי, שהיא הגורם המקצועי אשר החוק דורש היוועצות עמה בכל הנוגע למדיניות הביטחון התזונתי, ובניגוד בוטה להמלצות המועצה;
- קביעת מדיניות של חלוקת כרטיסי מזון שאינה תואמת את מטרת החקיקה בתחום הביטחון התזונתי, במקום לייעד את התקציב למערך תמיכה כולל;
- הגדרת קריטריונים מפלים, אשר נותנים העדפה לא חוקית למשפחות מרובות ילדים בחברה החרדית, למרות שלפי כל המחקרים בחברה החרדית שיעור חוסר הביטחון התזונתי החמור נמוך מאד.
עוד נטען בעתירה, כי ההודעה לפיה הכרטיסים יחולקו עוד לפני החגים, מונעת הגשת בקשות של מי שאינם זכאים לקבל כרטיסים אוטומטית, ובכך שוללת למעשה את זכאותם. על פי העתירה "ההחלטה באשר לאופן חלוקת הכספים ואמות המידה לחלוקתם הופכת החלטה ערכית זו לחוכא ואיטלולא, מפעולה מוסרית לציניות פוליטית, שכל עניינה העברת כספים לפי מפתח בלתי ענייני לקבוצות מסומנות מראש".
חדו"ש אינה מבקשת לפסול את החלטת הממשלה כולה ומבחינה בין הסעיף התקציבי, אשר אושר כדין ומייעד מיליארד שקל לקידום ביטחון תזונתי, לבין ההחלטות המנהליות באשר לאופן חלוקת הכספים. העתירה מבקשת מבית המשפט לקבוע כי חלוקת כרטיסי המזון תבוטל וכן לקבוע כי "יש להשיב את התקציב למשרד הרווחה והשירותים החברתיים לשם חלוקתו בהתאם לדין".
הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש מסר: "דרעי ושליחו ארבל בחרו שלא להתייעץ בנושא עם המועצה הארצית לביטחון תזונתי מסיבה מאוד ברורה - הם ידעו כי המועצה תבקר את התוכנית, הסותרת כל שיקול מקצועי וענייני, ועלולה להפריע למימוש רצונם להפנות כספי מדינה בהיקף אדיר להטיב בעיקר עם האוכלוסייה החרדית שאותה הם מייצגים.
"גישתם צינית ופסולה במיוחד לאור העובדה כי צרכיו הכלכליים של מגזר זה נובעים במידה רבה מסירובם של רוב הגברים החרדים להשתלב בשוק העבודה וציפייתם כי המדינה תממן את לימודיהם בישיבות ואת צרכי המחיה שלהם ושל משפחותיהם. יש להצטער על כך ששותפיה הקואליציוניים של ש"ס נכנעים לתכתיביה, ואנחנו מקווים כי בג"צ יורה על שימוש סביר וראוי במשאבים חיוניים אלה, כמתחייב מן החוק".
עו"ד יפעת סולל: "לפי המוסד לביטוח לאומי, למעלה מחצי מיליון משפחות בישראל סובלות מהעדר ביטחון תזונתי, ו-265 אלף משפחות סובלות מאי-ביטחון תזונתי חמור. בניגוד למצג השווא של אנשי ש"ס, הנתונים מצביעים על כך ששיעור אי-הביטחון התזונתי בקרב החרדים נמוך  מאד, כ-5%. אמות המידה שנקבעו נותנות יתרון עצום לקבלת הכרטיסים לציבור החרדי, בסתירה לצרכים האמיתיים. המבחנים שנקבעו לא נועדו לקידום ביטחון תזונתי אלא להעביר תקציבים נוספים, באופן בלתי מוסרי, בלתי הוגן ובלתי חוקי, בעיקר לציבור החרדי, תחת כותרת כוזבת של קידום ביטחון תזונתי".
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    גנבים
    קובי 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם אם שכללתם את השיטה - גנבים נשארתם
    סגור
  • 9.
    תתביישו לפני הבחירות דרעי כתב בפיסבוק שזאת ממשלת עמלק ב (ל"ת)
    סו 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    נוכל מרוקאי גנב גדול (ל"ת)
    גנב מרוקאי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    נוכל מרוקאי גנב גדול (ל"ת)
    גנב מרוקאי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    גנבים בחסות האמונה עם כיפה איזה ערך יש לכיפה (ל"ת)
    יהושע 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    פושעים מנהלים את המדינה המופקרת (ל"ת)
    יהושע 09/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    גנב מועד
    אורח 1 09/2023/08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אמרנו לכם רק מקורבים וקומבינות
    סגור
  • 3.
    פושע מועד. גנב
    איש ישר 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שודד את הקופה הציבורית. גנב בחסות הכיפה והציצית. ככה בונים אנטישמיות
    סגור
  • 2.
    גנבים חסרי אלוהים אבל עם כיפות.. (ל"ת)
    המקיא 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 1.
    ש-ב.ל. יעביר עפי קרטורייני החוק.
    ישראלי. 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לוודא שהולך באמת לנזקקים . לא למי שלא מגיע לו.
    סגור
  • דרך ארץ קדימה לתורה (ל"ת)
    נ ב 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ל- נ ב
    זה דעתי וזה בסדר 09/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרך ארץ קדמה ה תורה ולא ל תורה. ז"א יש חוקים בתורה שעלינו ללמוד ולקיים יש חוקים ביננו לבין הקב"ה ויש חוקים בין אדם לחברו ואחד מהם זה "דרך ארץ".
    סגור