בארץ

לשכת סוכני הביטוח דורשת: "אל תפגעו במבוטחים הקיימים"

על-פי הצעת החוק, הנוגעת בביטוחי הבריאות הפרטיים, מבוטחים קיימים בפוליסת בריאות מסוג "שקל ראשון" שרכשו פוליסה זו (החל משנת 2016) יועברו באופן אוטומטי לפוליסה שונה מסוג משלים שב"ן, זאת מבלי שדעתם תישמע ומבלי שרצונם החופשי יבוא לידי ביטוי טרם המהלך
מערכת ice |  1
שלמה אייזיק נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל (צילום גיא קרן)
לשכת סוכני הביטוח שלחה אמש (חמישי) מכתב לחברי ועדת הבריאות לקראת ההצבעה על הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים, בדרישה שלא להחיל את הוראות החוק רטרואקטיבית (על ביטוחים קיימים) ובכך לפגוע במבוטחים נוכחיים בפרט ובאמון הציבור בוודאות הביטוח שהם רוכשים וירכשו בעתיד:
"לקראת הצבעת חברי ועדת הבריאות הנכבדים בהתייחס לתיקון המוצע שבנדון, מצאנו לנכון לפנות לכל אחת ואחד מכם באופן אישי במטרה לעמוד על סוגיה ספציפית בהצעת החוק, שעניינה בהחלת הוראות הצעת החוק רטרואקטיבית לגבי מבוטחים קיימים בעלי פוליסת קיימות, זאת מבלי לגרוע מעמדת לשכת סוכני ביטוח בישראל, באשר להצעת החוק בכללותה אשר לטעמנו יש בה חוסר מידתיות שתוביל לייקור משמעותי של פוליסות בריאות מסוג "שקל ראשון" ותימנע מאוכלוסייה רחבה את האפשרות לרכוש כיסוי זה.
עוד על-פי הצעת החוק, מבוטחים קיימים בפוליסת בריאות מסוג "שקל ראשון" שרכשו פוליסה זו (החל משנת 2016) יועברו באופן אוטומטי לפוליסה שונה מסוג משלים שב"ן, זאת מבלי שדעתם תישמע ומבלי שרצונם החופשי יבוא לידי ביטוי טרם המהלך.
.1 מתוך דאגה כנה לציבור המבוטחים הקיימים - ובשים לב שעסקינן במבוטחים רבים שרכשו מוצר ביטוחי לאחר שזה הותאם במיוחד עבור צרכי התא המשפחתי, מהלך של העברה אוטומטית למוצר ביטוחי שהיקף הכיסוי בו נחות ביחס למוצר הביטוחי בו מחזיק המבוטח עלולה להטיל עננה כבדה ביחס לתפיסת ציבור המבוטחים את עולם הביטוח - אין כל סיבה והגיון בריא להטיל דופי בבחירתו החופשית של אדם שבחר להתקשר בחוזה ביטוח במטרה להקיף עצמו בכיסוי ביטוחי מסוים.
.2 אוכלוסיות מיוחדות שעלולות להיפגע - נסב את תשומת ליבכם ל אוכלוסיות ספציפיות שעלולות להיפגע ממהלך של העברה אוטומטית למוצר "משלים שב"ן" בדגש על ילדים (שהפער דמי הביטוח בהתייחס אליהם נמוך בין חלופות המוצרים); בעלי מוגבלויות ושאינם ברי ביטוח כיום או שאינם ברי חיתום רפואי "נקי", זאת לאור העובדה שמצבם הרפואי השתנה מאז הצטרפו לביטוח המקיף מסוג "שקל ראשון" ויתכן מאוד שכבר עשו שימוש בפוליסה לשם תביעת פרוצדורה ניתוחית.
.3 עמדת משרד הבריאות - נוסיף על כך, כי למיטב ידיעתנו גם לעמדת משרד הבריאות יש להחיל הוראות השיבוב עבור פוליסות "שקל ראשון" עבור פוליסות שיכרתו לאחר החקיקה, זאת כפי שעולה מעמדת משרד הבריאות: "...ומכיוון שהפוליסה שווקה לאחר החקיקה לא ניתן לטעון להתערבות שאינה מוצדקת כפי שנטען בנוגע לפוליסות הקיימות".
.4 עמדת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון - הגוף האמון על אישור פוליסות הביטוח המשווקות לציבור ואיכות הכיסוי הביטוחי המשווק לציבור - היא הרשות עצמה. למיטב ידיעתנו, הצעת החוק עומדת בניגוד לעמדתה המקצועית של הרשות בדגש על כוונת הצעת החוק להחיל את הוראות השיבוב על פוליסות ביטוח "שקל ראשון" קיימות נכון להיום, ואף בניגוד לעמדת הרשות, למיטב ידיעתנו, ליזום העברה אוטומטית של מבוטחים קיימים לפוליסת ביטוח עם היקף כיסוי נחות ביחס לזה המצוי בידי המבוטח ערב תיקון החקיקה.
.5 תפיסת המשפט בנוגע לחקיקה רטרואקטיבית - עיקרון בסיסי הוא כי נורמות חדשות שקובע המחוקק הן פרוספקטיביות - מכאן ולהבא. ניתן למצוא לכך סימוכין בפסיקות שונות וחשובות, כאשר הכלל שצריך להנחות את המחוקק להימנע מחקיקה רטרואקטיבית הוא ההגנה על אינטרס ההסתמכות של הפרט שהוכרה כבעלת חשיבות רבה וכערך מערכי היסוד של שיטת המשפט. ונראה כי יש מקום להרחיב לעניין הטעמים להימנעות המחוקק מקידום חקיקה רטרואקטיבית, ביניהם: מניעת הפגיעה בתפיסות יסוד חוקתיות; עקרון ודאות המשפט ובביטחון הציבור בו ובעקרונות היסוד של צדק ושל הגינות.
לסיכום, לטובת אזרחי המדינה, המבוטחים הקיימים, אנו מבקשים מכם להימנע מהחלת הוראות הצעת החוק באופן רטרואקטיבי, לרבות להימנע ממתן הוראה המחייבת העברת מבוטחים קיימים בפוליסת "שקל ראשון" לפוליסת "משלים שב"ן". כמו כן, נפנה את תשומת ליבכם לפתרון שהונח לפתחם של הרשות ואגף התקציבים, פרי עבודת לשכת סוכני ביטוח בישראל – הצעת הלשכה לשיווק פוליסת בריאות ייחודית, לאחר מחשבה רבה ושיח מול הגורמים הרלוונטיים, המכילה שלוש שכבות של כיסויים ביטוחיים, פוליסה אשר יש בה כדי לתת מענה מצוין לכוונת הרשות ואגף התקציבים ובדגש על תיקון מידתי ביחס למוצע בהצעת החוק".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חברות ביטוח עושים מיליארדים על חשבוננו
    רונן 05/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כולם ראו את הרכבת אווירית שהטיסה אלפי סוכני ביטוח לחופשות במזרח על חשבון רווחים עצומים שהחברות והסוכנים עשו על חשבוננו המצב שהוא יש כפל ביטחים שמספות קופות החולים וגם חברות הביטוח כאשר התשלום נעשה רק פעם אחת. יותר מצב של כפילות בביטוח למשל איתי עשתה ניתוח החלפת מפרק במדיקל סנטר שעלותו 80 אלך ש"ח חברת הביטוח עודד. אותי לעשות זאת על ידי המשלים שלי בקופת חולים ושילמה לי את ה 2000 ש"ח שאני שלמתי .אז למה שאני ישלם לה אלפי שקלים בשנה ? מי צריך אותם ? אני מוכן לשלם רק על מה שקופת חולים לא נותנת . על דברים זהים זה פשוט לזרוק כסף
    סגור