בארץ

ח"כ דנינו לרשות שוק ההון: "אתם עובדים אצל חברות הביטוח, זה ממש מטריד"

בדיון שנערך אמש בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא "קידום עסקים קטנים ובינוניים" זכו נציגי רשות שוק ההון, חיסכון וביטוח לטענות וביקורת רבה מצד יו"ר הוועדה ח"כ ביטן וחבר הוועדה ח"כ שלום דנינו, על יחסם לעסקים הקטנים והבינוניים בישראל על חשבון חברות הביטוח והבנקים החזקים
מערכת ice |  1
שלום דנינו (צילום ויקיפדיה)
דיון סוער התקיים אמש (ראשון) בוועדת הכלכלה בכנסת, בין נציגי רשות שוק ההון לחברי הכנס שלום דנינו ודוד ביטן מהליכוד. שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, העלה לדיון את זה שרשות שוק ההון מטילה את עלות המסלקה הפנסיונית גם על עסקים קטנים עם פחות מ-10 עובדים: "המסלקה הפנסיונית קיימת 10 שנים, מי שמממן את הפעילות של המסלקה האתר זה אנחנו סוכני הביטוח ואני לא מוכן לזה יותר. 300 מיליון שקל שילמנו עד עכשיו - די! אם המדינה חושבת שזה חשוב שהמדינה תממן את זה. למה שאנחנו העסקים הקטנים והבינוניים נממן את זה. זה פשוט אבסורד".
בתגובה לכך, ח"כ שלום דנינו (ליכוד) הביע תרעומת בפני נציגי רשות שוק ההון על יחסם לעסקים הקטנים:  "נו באמת, חבר'ה אני רואה חשבוניות. אני אתן לך דוגמה גן ילדים 2 עובדים קבועים 2 עובדים חלקי יוצא 2,400 שקל. מה עשיתם פה? הכנסתם מתווך בין העסק הקטן.  אתם התחלתם את הרפורמה הזאת וזה מאוד מטריד, אם לא הייתי חבר כנסת שסומך עליכם שאתם עושים עבודה למען הציבור הייתי מאוד מוטרד ממה שאני רואה. אני לא מבין מי מפעיל שם אצלכם לחץ ואותי באופן אישי זה מאוד מטריד. איך אפשר להפיל על עסק כזה קטן 2,400 שקל הוצאה? שיפתחו חברות הביטוח אתר משלהן ושזה יהיה באחריותן. אתם רוצים לעשות מסלקה חדשה? שחברות הביטוח ישלמו אותה! את הדבר הזה צריך לעצור מיד! העסקים הקטנים לא צריכים את זה, זה לא תורם להם כלום. אתם לא יכולים לצאת עם רפורמה בה אנשים צריכים לשלם כסף ואין אופציה אחרת, אז תוותרו רגע על הרפורמה. זה ממש מכעיס. חברות הביטוח מחפשות מי שיעשה עבורן את העבודה. מתקבל הרושם שאתם עובדים אצל חברות הביטוח, זה ממש מטריד. חוק אחרי חוק אחרי חוק שמשרת את חברות הביטוח הגדולות, לא את הסוכנים הקטנים ולא את העסקים הקטנים. אתם בכלל לא מתייחסים אליהם".
יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) תמך בעמדת ח"כ דנינו ואמר לנציגי רשות שוק ההון בדיון:  "זה לא ילך בצורה הזאת, אתם צריכים לראות איך אתם מורידים את זה מהעסקים הקטנים. למה אתם מפילים את זה על העסקים? תפילו את זה על חברות הביטוח! זה לא יכול להיות הדבר הזה. אתם ברשות פשוט בקלות מפילים את זה על האנשים. חברות הביטוח זה אחריות שלהן, לא של אף אחד אחר. עוד שבועיים אני מבקש ישיבה בנושא עם תשובה לטובת העסקים הקטנים, לא לרעתם. ואם צריך להביא את הממונה על שוק ההון תביא אותו גם כן. מישהו צריך לשאת בזה ואלו לא העסקים הקטנים".
שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, העלה לדיון גם את בעיית היעדר התחרות בענף הביטוח:  "סעיף 36 הוא אבי אבות הבעיות בתחום הביטוח במדינת ישראל. אנחנו המדינה היחידה בעולם שמבטח חוץ לא פועל בה פרונטלית  מול לקוחות. אם ניקח  מדינה כמו מלטה עם 300 אלף תושבים פועלות בו 9 חברות ביטוח מהאיחוד האירופי. אם ניקח מדינה כמו אסטוניה עם מיליון וחצי תושבים פועלות בה 15 חברות ביטוח.  מדינה כמו גרמניה עם 84 מיליון תושבים פועלות בה מעל ל-300 חברות ביטוח ואם ניקח מדינה כמו צרפת עם 67 מיליון תושבים פועלות בה מעל 740 חברות ביטוח שנותנות פתרונות לאזרחי המדינה. יתרה מכך, חשוב שתדעו שאזרח גרמני שרוצה לקנות ביטוח במדאיטליה אין לו שום בעיה ואין לו שום מגבלה וזה מביא בסופו של דבר להורדת מחירים. מבקר המדינה בדוח האחרון שלו כתב ש-5 גופים במדינת ישראל שולטים בסדר גודל של 90% משוק הביטוח  והפיננסים בישראל. זו הבעיה המרכזית בענף הביטוח הישראלי, אני לא חושב שסוכני הביטוח הם הבעיה אלא הם הפתרון. אבל אם רוצים לפתור את העניין הזה של תחרות ושלקוחות ישלמו 600 שקל במקום אלפיים שקל על ביטוח דירה אז הדרך היחידה היא להכניס מתחרים חדשים לשוק הישראלי.
הוא המשיך: "מה שקורה הוא שתנאי הסף והמגבלות הרגולטוריות לא נותנות לשום גורם זר להיכנס לשוק הישראלי. אם המשטר התאגידי במדינת ישראל  לא מאפשר כניסה של שחקנים זרים אז בואו נעשה הסדרה לאותם בעלי רישיונות כפי שצריך על מנת שנוכל לשווק מוצרים של חברות זרות. בתקופת הקורונה חברות הביטוח הישראליות סגרו את התריסים ועדיין יצאו משלחות לחו"ל והיו צריכים ביטוח נסיעות לחו"ל ולחברות בארץ לא היו פתרונות, מה שהסוכנים עשו  הם הפנו את הלקוחות לאתרים בחו"ל והם רכשו את הכיסויים הללו באתרים בחו"ל בלי שום בעיה. אז אני אומר בואו נפתח את השוק הזה וניתן לאזרחי המדינה אפשרויות נוספות ושלא יישארו שבויים בידי 5 קונגלומרטים מאוד גדולים".
ח"כ דוד ביטן פנה בתהייה לנציג רשות שוק ההון בנושא: "אתם מגנים על חברות הביטוח זה העניין? מה ההגנה לציבור? חברה גדולה מאנגליה לא יכולה לבוא לפה? אני לא מדבר על פנסיה. ביטוח אלמנטרי מה אתה צריך להגן על הציבור? הסיפור הזה שאתם לא נותנים לחברות זרות להיכנס לישראל זה פוגע בתחרות באופן מוחלט, אני לא יודע איפה רשות התחרות פה. איך רשות התחרות לא דואגת לזה? מה, תחרות זה רק בסופרים?". שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, סיכם ואמר בפני חברי הוועדה: "כל מה שקשור בפרק שלנו בחוק ההסדרים קשור לשני דברים בלבד - להעצים את המערכת הבנקאית ולהביא לה עוד פעילות בתחום הביטוח הכללי ושתיים להשאיר כסף בחברות הביטוח ולא לאזרחים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל בנק וחברת ביטוח מדברים ברווחים של מיליארדים והאזרח ד (ל"ת)
    הצבר 03/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור