בארץ

תושבי הצפון חשופים ללא הגנה מחדירות מחבלים

לתושבי קו העימות בצפון נמאס ממכבסת המילים שחוזרת על עצמה באשר לתוכנית "מגן הצפון". ממשלת ישראל חייבת להתעורר ולהבין שמדובר בחיי אדם
 
משה דוידוביץ | 
משה דוידוביץ (צילום ראובן קפוצ'ינסקי)
במשך שנים רבות אנו, ראשי הרשויות בצפון, שבתחומן ישנם יישובים בקו הגבול, מזהירים ומתריעים שהמיגון הקיים ביישובים, בבתי המגורים, במוסדות החינוך, ובמוסדות הציבור - נמצא במצב של חוסר ושכל ירי באזורנו עלול להסתיים באסון כבד.
לפתע מחליטים אתמול בדוברות משרד הביטחון לפרסם הודעה לפיה יחלו עבודות ומכרזים לבניית ממ"דים בחלק מיישובי קו הגבול, בתוך התעלמות מוחלטת מתקציב כולל שכבר אושר בממשלה עוד ב-2018, לפיו יועברו חמישה מיליארד שקלים למיגון הצפון!.
רקע: על תוכנית "מגן הצפון", שעלותה נאמדת בכחמישה מיליארד שקלים, הוחלט כבר בשנת 2018, אך היא יצאה לדרך רק ב-2022. במסגרת התוכנית, שעל ביצועה אמונה מנהלת צפון באגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, הוחלט כי המדינה תמגן את בתי התושבים ב-21 יישובים צמודי גדר.

במאי 2021 השתתפתי בדיון בוועדת החוץ והביטחון והתרעתי במילים אלו: "מה שנעשה פה זאת פשוט הונאה של התושבים בצפון. ביולי 2018 שר האוצר דאז כחלון כינס את 20 ראשי הרשויות של פורום קו העימות, ובקול תרועה רמה סיפר לנו על החלטת הממשלה, ועם אנשי משרד האוצר סיפרו לנו שהינה ממשלת ישראל מתקצבת 500 מיליון שקל לשנה, למשך עשור, לטובת מיגון תושבי הצפון".
"אנחנו מחר ביוני 2021 וכלום לא קרה מזה. אם אנחנו לא היינו נלחמים כאריות מול ראש הממשלה, שר הביטחון שר האוצר והמשרדים, גם אותם 103 מיליון שקל, שהוחבאו באחד מסעיפי ספר התקציב, גם הם לא היו ניתנים. ההרס שיהיה במתקפה של החיזבאללה זה לא מה שמכירים מ"שומר החומות". למה מחכים? לעוד ועדת חקירה על כל אלפי המתים וההרס? בפועל, עם כל ההחלטות, בשנת 2021 הוקמו אפס ממ"דים. אני ראש מועצה ויודע איך ממשלת ישראל מוצאת דרכים לתקציבים באירועי קיצון כשרוצים, כמו קופסאות קורונה, וכשלא לרוצים להקצות תקציבים, אז אומרים שאין תקציב ואין ממשלה".
באוגוסט 2021 החליט שר הביטחון לשים את מיגון הצפון בעדיפות ראשונה על פני שאר הגזרות, ובתקציב המדינה הוגדר תקציב ייעודי למיגון היישובים שכולל בעיקר בניית ממ"דים. היינו אופטימיים וסוף סוף היינו בטוחים כי הכסף יועבר.
בישיבת פורום קו העימות הבעתי את תודתי ועמדותיי: "אנחנו, ראשי הרשויות בקו העימות, רוצים להאמין שהממשלה החדשה לא רק תמשיך את התקצוב לפרויקט השנה, אלא אפילו תגדיל אותו כדי לקצר את לוחות הזמנים עד שנפגוש בעימות חלילה".  בירכתי על העבודה המאומצת שהובילו במשרד הביטחון להתנעת הפרויקט ולהשלמת העבודות בכפר יובל ובלי לדעת מה עתיד לבוא ומה צפוי לנו הוספתי אזהרה: "בלי השלמת התקציבים הנדרשים שהובטחו, בסך 500 מיליון שקלים בכל שנה לעשור הקרוב, הפרויקט יתקע. אנחנו נדרשים עוד להקמת אלפי חדרי ביטחון בבתים ישנים שאין להם פתרונות בטיחותיים. זה לאט מדי ומעט מדי".
לא יכולתי לדמיין עד כמה מהר יגיע התרחיש בו נמצא עצמנו עומדים בפני איומים חדשים, וחדירות מחבלים בקו הגבול וניצבים שוב בפני מצב בו התושבים חשופים ומאוימים.
רק לפני שבועות אחדים נחשפה המדינה כולה לאירוע ביטחוני שצונזר ופרטיו נאסרו לפרסום בקו הגבול הצפוני של מדינת ישראל ושוב תושבי הצפון קיבלו דוגמה חיה ליום שגרתי בחייהם! לא יעלה על הדעת שהמדינה תחליט לקצץ דרסטית את תכנית "מגן הצפון" שעיקרה מיגון וסיוע בהגנה לתושבי הצפון הנמצאים בקו הגבול הרגיש, הנפיץ והמסוכן ביותר בישראל מ-500 מיליון שקל לשנה ל-100 מיליון שקל לשנה - על פי אישור תקציב המדינה לשנים 23-24.
ההודעה שהוציאו בדוברות משרד הביטחון היא הודעה ממוחזרת של היסטוריה שכבר התרחשה. אין ולו ממ"ד אחד שאושר בשנת 2023 והשימוש בתקציבים שכבר אושרו מזמן היא לעג לרש ויריקה בפניהם של התושבים.
לא יעלה על הדעת שדווקא בעת הזו בה נמצאת מדינת ישראל במצב רגיש וסופגת סדרת מסרים וניסיונות חדירה יום-יומיים מהגבול הצפוני, ימצאו עצמם תושבי מטה אשר והגליל המערבי המתגוררים בקו העימות, שוב חשופים וללא הגנה המתבקשת מהמדינה! במקום לקבל בשורה משמעותית לפיה כל תושבי קו הגבול ימוגנו והתקציבים שהובטחו כבר מזמן, יועברו במלואם אנו מקבלים, רגע לפני ערב פסח, בשורת איוב שמשמעותה פגיעה בחיי אדם!.
ההנחה כי ניתן לייצר חוסן לאומי כשהתוכניות והביצוע רחוקים אחד מהשני ועדיין לזכות ללגיטימיות מהציבור, שגויה. לצערי, למרות איום הייחוס, המדינה לא מספקת פתרונות מספקים לאזרחים לאורך שנים והמציאות מכה בפנים.
רק לפני שבועיים שלחתי מכתב לשר הביטחון ולשר האוצר ודרשתי פגישה כדי לקדם מיידית את העברת התקציב וזאת לאחר שגילינו כי גם לחוק ההסדרים הקרוב אין תקצוב של הכספים שכבר אושרו בעבר. ממשלת ישראל נדרשת פעם אחת ולתמיד לא לדבר בסיסמאות אלא להקצות תוכנית שתיקרא "תוכנית הצפון", ואני בטוח שהשר ביחד עם הממשלה יקציבו את התקציבים הנאותים לצפון.
הכותב: משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה