בארץ

חה''כ מיכאל ביטון על מערך כיבוי האש: "תחושות לפני אסון"

בדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון בהשתתפות ראש אג''מ כבאות והצלה, ראשי רשויות, נציגות האוצר, ועוד, עלה כי היו התרעות רבות מראש ''אולי פעם אחת נראה את הנולד ונעשה את זה לפני האסון?''
דורון בלוך | 
כבאות והצלה (צילום מאיר וקנין/Flash90)
ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח התכנסה היום (ראשון) לדיון בנושא הפעלת מערך כיבוי האש האזרחי והצבאי באזורי לחימה. במהלך הדיון, שחלקו התקיים באופן חסוי, פורטו תמונת המצב והרחיבו על ההיערכות למגוון תרחישים עתידיים. 
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון: "יזמנו את הדיון הזה כמעט כדיון חירום. הנושא הזה הטריד את מנוחתי מהביקורים שלי בצפון ומהתרעות שקיבלתי מאנשי מקצוע על כך שלא נעשו המעשים שקשורים למניעה ולא לבניין הכוח. כמו כן, רמת התיאום והשותפות בין הגופים השונים היא לא מספיק גבוהה והאמצעים לא מספיק זמינים. עוד הוסיף ביטון כי התריע מראש לגורמים הרלוונטים, ואמר כי ''כמה ימים לאחר מיכן הצפון בער ואז כל השיירות של המנהיגים הפוליטיים עולים אחרי שהאש בוערת, השאלה מתי מדינת ישראל תעשה דברים לפני שהאש בוערת, לא אחרי."
טפסר ניסים טויטו, ראש אג"מ כבאות והצלה אמר: "מערך הכבאות מה-7.10 פועל בכלל זירות הלחימה למשימות כיבוי חילוץ והצלה גם בדרום גם בצפון וגם בעורף האזרחי ונוטלים חלק אינטגרלי בהגנה על העורף. על אף שאנחנו גוף אזרחי, אנחנו רואים את עצמינו כחלק ממערך הלחימה והמערך הביטחוני. מאז פרוץ המלחמה התאמנו את תפיסת ההפעלה שלנו לאירוע מלחמתי רב זירתי, בהתאם למצב המשפטי שצה"ל הוא הפוקד. אנחנו פועלים כבר 8 חודשים במצב של חירום ומבצעים תהליכי נוהל קרב סדורים ומובנים יחד עם צה"ל והמשטרה. מבצעים הרבה מאוד תרגילים לתרחיש ייחוס להרחבת הזירה הצפונית. מעולם כב"ה לא משך את ידיו מהאחריות שלו לכיבוי שריפות ומתן מענה, אלא מה? המרחב הוא מחרב לחימה שנתון תחת פיקוד צה"לי והכניסה שלנו למרחבים הם אך ורק בתאום עם צה"ל נוכח האיום המתפתחת ונוכח ערכיות המשימה. מעולם מערך הכבאות לא הסיר את האחריות שלו מכיבוי שריפות''. 
אביחי שטרן ראש העיר קריית שמונה אמר: לפני שנה וחצי בזמן שנגרמה בערה של יומיים שלושה ברכס רמים עם יישובים מנותקי חשמל, כבר אז התרעתי שבזמן מלחמה לא יהיה מי ישוכל להגיע בזמן. מה שראינו במקרה האחרון זה שאפילו כיתות הכוננות שלא הוכשרו לכך עומדים מעשר בבוקר עד למחרת ותופסים חיץ בין האש לבין הבתים. שישה מהם נאלצו להתפנות לבית חולים כתוצאה משאיפת עשן. אם רוצים להכשיר כיתות כוננות בוא נעזוב את כיתות הכוננות של הלוחמים ונכשיר כיתות כוננות יעודיות לכיבוי אש. כמו שכבאים עוברים קורס עזרה ראשונה, אבל בזמן אמת לא מצופה מהם להצטרף לכוחות מד"א, כך זה גם עם כיתות הכוננות.  לגבי העלאת מטוסי כיבוי, אחרי שהגיע הדרישה למטוסי כיבוי וקושי לאתר אותם, פונים אלי ואומרים לי שלא מעלים מטוס אם זה רק רכוש, אחרי זה הראינו שיש גם אנשים. אחרי שעברנו אישור כיבוי, צריך אישור צבא שגם הוא מתחלק לשניים, לחייל האוויר ולפיקוד צפון. אחרי זה צריך אישור משטרה. עד שאתה מקבל אישור זה כבר מאוחר מידי, צריך לעשות נוהל מהיר ופשוט.

כמו כן, נציגת האוצר עדכנה בדיון כי 150 מיליון ₪ שהוקצו לטובת הנושא מועברים בימים אלה לכנסת לצורך אישור של ועדת כספים. 
יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון סיכם: "הוועדה מודאגת מסוגיית כיבוי האש במלחמה ויש להתייחס אליה לא כסוגיה אזרחית אלא כסוגיה מלחמתית. אם צה"ל לא יבין את זה אנחנו בבעיה.  התחושה היא שאנחנו רגע לפני אסון, מדינת ישראל אלופה בלתקצב אחרי אסון, אולי פעם אחת נראה את נולד ונעשה את זה לפני האסון? צה"ל לא יכול לעמוד מנגד, הוא צריך לתגבר לתקצב לצייד ולהקצות כוח אדם''.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה