משפט

ההנהגה הערבית חסרת השפעה, גל האלימות ימשיך לדהור קדימה

הטבח בבסמת טבעון וצונאמי האלימות והעדר הביטחון האישי שהביא ל-115 נרצחים במחצית הראשונה של שנת 2023 מעידים על אבדן המשילות הן של הממשלה והן של הנהגת הציבור הערבי
עו"ד אחמד איאד | 
אחמד איאד (צילום ללא קרדיט)
אבדן המשילות של הממשלה מתבטא בכישלון במיגור התופעה כאשר לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2023, 72% מכלל הנרצחים בישראל היו מהחברה הערבית. גם בשנת 2022, מתוך 104 מקרי רצח בחברה הערבית, רק 24 מקרים פוענחו. העדר הביטחון האישי מורגש במיוחד ביישובים הערביים בשל אוזלת ידה של המשטרה במיגור התופעה. כי אף שבחברה הערבית מתבצעים פי שלושה מעשי רצח מאשר בחברה היהודית, הוגשו רק רבע מהאישומים שהוגשו כלפי רוצחים בחברה היהודית. ולכן ברור שכל עוד אין הרתעה מספקת, והמבצעים אינם יושבים מאחורי סורג ובריח, גל האלימות ימשיך לדהור קדימה.
כישלון הנהגת החברה הערבית מתבטאת באי היכולת להשפיע להוביל מהלכים  להתמודדות עם המצב הקשה או להביא לשינוי חיובי, הרי שעתה של ההנהגה הוא בעת צרה ואי היכולת להשפיע או להביא לשינוי ללא קשר לתפקוד הממשלה מעיד על כישלון של הנהגת החברה הערבית בהובלת החברה הערבית לעתיד טוב יותר.
ואם מזכירים את מצבה של  החברה  הערבית, התמונה קשה מאוד במיוחד מבחינת המצב הכלכלי. העלייה בשער הריבית וביוקר המחיה רק הגבירו את המצוקה הקיימת, וקרוב ל-40% מהמשפחות בחברה הערבית חיות מתחת לקו העוני. השילוב בין מצוקה כלכלית למצוקה חברתית מדאיג ביותר ופוגע באורח החיים התקין בחברה הערבית, בארבעה היבטים. הראשון, המצוקה הכלכלית מגבירה את הפשיעה. כבר לפני למעלה מ-2000 שנה קבע הפילוסוף היווני אריסטו כי "העוני הוא  מולידם של הפשע". ומאז, מחקרים רבים מצאו קשר סיבתי בין עוני ואי שוויון לבין אלימות. דוגמה רווחת היא הסתבכותם של רבים בחברה הערבית בהלוואות בשוק האפור, מה שמוביל למקרי אלימות רבים. העוני ואי השוויון יוצרים קרקע פורייה  לכניסת בני נוער למעגל הפשע והאלימות. השני, החולשה של הרשויות המקומיות, לצד חסר בתשתיות ראויות, פארקים, מרכזי תרבות ופעילות בלתי פורמלית, גורמים להעדר מסגרות מתאימות לבני נוער בשעות הפנאי. השלישי, תרבות הצריכה המבוססת על חיקוי ואי התאמה בין הוצאות להכנסות, לצד העדר חינוך פיננסי, מובילים להחלטות לא שקולות כמו הלוואות בשוק האפור בריבית גבוהה כדי לצאת לחופשה או לקנות רכב חדש. והרביעי, תת תקצוב ממשלתי לצמצום הפערים הקיימים ולפיתוח כלכלי וחברתי בחברה הערבית.
 
המצב הקיים היום בחברה הערבית מחייב שיתוף פעולה מידי בין משרדי הממשלה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית, להצלת החברה הערבית מהמצוקה העמוקה שבה היא שרויה. זה הזמן לתוכניות חומש לפיתוח כלכלי וחברתי, הקמה ופיתוח של אזורי תעשייה, עידוד מעבר מפעלים והקמת מפעלים אשר יספקו מקומות תעסוקה לנשים אשר שיעור העסקתן עדיין נמוך משמעותית משיעור תעסוקת הנשים בחברה היהודית. הקמתם של אזורי תעשייה חדשים יחזקו את מצבן הפיננסי של משפחות בחברה הערבית, וכן יבססו את הרשויות המקומיות ויאפשרו להן להעניק לתושביהן סל שירותים טוב יותר, להרחיב התקציבים בנושאי חינוך ותרבות, ולמצוא מסגרות מתאימות לבני נוער על מנת שלא יידרדרו לפשיעה.
הצילו את החברה הערבית כי הייאוש גדול ואין לחברה עצמה יכולת לצאת ממשבר זה ללא סיוע ותמיכה ממשלתיים. אל תמתינו שהמצב יחמיר עוד יותר.
הכותב: אחמד איאד, רו"ח, עו"ד, המכללה האקדמית ספיר
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה