משפט

שופט השתמש ב-ChatGPT כדי לקבל החלטה בתיק רצח

שופט בהודו נתקל בדילמה: האם לקבוע דמי ערבות לאדם שחשוד ברצח או לא? את השאלה הזו החליט לפתור בדרך "יצירתית" ושנויה במחלוקת - ChatGPT 
מערכת ice | 
chatGPT (צילום shutterstock)
בחודשים האחרונים נדמה כי שירות הבינה המלאכותית של מייקרוסופט, ChatGPT, נמצא בערך בכל מקום ובשיחות בלתי פוסקות. כעת מתברר כי השירות גם הגיע לביתי המשפט בהודו, לאחר שאחד השופטים הסתייע במערכת כדי להחליט אם לקבוע דמי ערבות לחשוד ברצח או לא.
המקרה התרחש השבוע באחד מבתי המשפט במדינה, אשר סובלת ממערכת משפט עמוסה במיוחד, עם לא פחות ממיליונים של תיקים אשר ממתינה לבחינה ראשונית וגזר דין. שופט התלבט האם לקבוע דמי ערבות עבור אדם שחשוד במעשה רצח שהתרחש לפני שלוש שנים או לא וזאת היות שאותו אדם עלול להוות סכנה לציבור.
לאחר שהשופט פשוט לא ידע מה להחליט הוא החליט "להתייעץ" עם הבינה המלאכותית ושאל: "מה קובעת תורת המשפט בעניין דמי ערבות במקרה בו אדם תקף באכזריות אדם אחר?".
המערכת השיבה לו כי במקרה כזה האדם עלול להוות סכנה לציבור ולכן השופט יכול להיות פחות רחמן. כתוצאה מכך ניתן לא לקבוע דמי ערבות כלל או לקבוע אותם בהיקף גבוה מאד - כזה שלא סביר שיש מי שיוכל לשלם. לצד זאת, התשובה חזרה להתחלה והדגישה שוב כי אם מדובר במקרה של תקיפה אכזרית, אלימה, שכללה התעללות אז החשוד אכן מהווה סכנה לציבור. 
את התשובה המערכת סיימה בכך שלמרות המסוכנות במעשים אלו, כל חשוד הוא חף מפשע עד שיוכח אחרת ולכן זו זכותו הכללית להשתחרר בערבות וזאת אם השופט אכן מאמין כי לא מדובר בסכנה לציבור וכי החשוד לא יברח.
לאור התשובה הזו השופט בתיק החליט שלא לקבוע לחשוד דמי ערבות ותירץ זאת בכך שהוא התעלל בקורבן טרם רצח אותו. מדובר במקרה ראשון מסוג זה בהודו, אך לא עניין חדש בעולם ככלל. לאחרונה שופט בקולומביה שאל את המערכת אם קטין אוטיסטי צריך לקבל ביטוח כלכלי על הטיפול הרפואיים שהוא מקבל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה